این یک بحران قدرت است، قدرتی خودکامه و مستبد که نمی‌تواند منطق دموکراسی را بپذیرد و به دنبال توسل به زور است. مشخص است که لوکاشنکو باید برود.» وی در حالی که تصریح کرد از شجاعت معترضان در بلاروس تحت تاثیر قرار گرفته است، ادامه داد: «زنان به‌ویژه در اعتراضات روز شنبه قابل احترام هستند.» این خبر در حالی منتشر شد که ولادیمیر ماکه‌ئی، وزیر خارجه بلاروس کشورهای غربی را به تلاش برای ایجاد آنارشی و آشوب در این کشور متهم کرده است. وی در بیانیه‌ ویدئویی برای مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ما شاهد تلاش‌هایی برای بی‌ثبات کردن اوضاع در بلاروس هستیم. مداخله در امور داخلی کشور، تحریم‌ها و سایر محدودیت‌ها در کشور تاثیر عکس دارد و برای همه مضر است.» این در حالی است که ده‌ها هزار نفر از مردم این کشور از روز نهم اوت سرازیر خیابان‌ها شده‌اند و خواستار کناره‌گیری لوکاشنکو که به او عنوان آخرین دیکتاتور اروپا داده است، هستند.

روز نهم آگوست، پس از برگزاری انتخابات لوکاشنکو ادعای پیروزی کرد اما رقیب او سویتلانا تیخانوفسکایا مدعی است که او پیروز انتخابات شده است. در این شرایط مردم بلاروس نتیجه انتخابات را نپذیرفتند و سرازیر خیابان‌ها شدند. بنابرگزارش‌ها تاکنون بیش از ۱۲ هزار نفر دستگیر شده‌اند. روز شنبه نیز پس از حضور هزاران نفر از مردم این کشور در خیابان‌ها، نیروهای امنیتی ده‌ها نفر را بازداشت کردند.

یکی از معترضان در حالی که فریاد می‌زد رئیس‌جمهور ما سویتلانا است، توسط نیروهای امنیتی پلیس به سمت یک ون کشان کشان برده شد. بسیاری از بازداشت‌شدگان به این ون‌ها هدایت می‌شدند.

بلاروس، یکی از کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی که متحد روسیه به حساب می‌آید، پس از مراسم تحلیف مخفیانه لوکاشنکو، مجددا صحنه اعتراضات خیابانی شد. این در حالی است که رئیس‌جمهوری بلاروس، شکست در انتخابات را قبول ندارد و این اعتراضات را زیر سر کشورهای غربی دانسته است.

روز شنبه در تصاویر یکی از ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی بسیار نشر شده است، یکی از ماموران امنیتی بلاروس که نقاب بر چهره داشته است، با خشونت پرچم قرمز و سفیدی را که در دستان نینا باگینسناکای ۷۳ ساله بود، از دستش خارج می‌کند و او را به ون می‌برند. باگینسناکا از فعالان سیاسی و برجسته این کشور به‌حساب می‌آید. در تصاویر نشان داده شده است که پلیس او را کشان کشان به سمت ون می‌برد. البته رسانه‌های محلی بعدا اذعان کردند که او آزاد شد.

معترضان از پرچم قرمز و سفیدی استفاده می‌کنند که پس از استقلال این کشور از شوروی در سال ۱۹۹۱، تبدیل به پرچم این کشور شد اما لوکاشنکو مجددا پرچم متعلق به زمان شوروی را چهار سال بعد به این کشور دوباره بازگرداند. بنابر گزارش‌های منتشر شده از میان دستگیر شدگان، ۶ تن از خبرنگاران هم دیده می‌شوند. به همین مناسبت رهبر اپوزیسیون از طریق شبکه‌های اجتماعی اقدامات نیروهای امنیتی و این دستگیری‌ها را محکوم کرد. او در این پیام گفت: «ما خواهان احترام به شأنیت و حقوق مدنی‌مان هستیم. ما می‌دانیم که کسی نمی‌تواند ما را متوقف کند.»

لوکاشنکو اما روز چهارشنبه مراسم تحلیف خود را بدون سر و صدا برای ششمین بار به جا آورد و با درز این خبر مردم به خیابان‌ها آمدند اما برخورد پلیس این‌بار بسیار خشونت‌آمیز بوده است. این صدای اعتراض مسافران با صدای اعتراضات مقامات اتحادیه اروپا همزمان شده است. مقامات اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند که تحریم‌های جدیدی را علیه حکومت بلاروس وضع کنند اما قبرس از پذیرفتن این موضوع سر باز زده و گفته است تا زمانی که اقدامات مشابه علیه ترکیه اتخاذ نشود، آنها این تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند. با این حال لتونی، لیتوانی و استونی تصمیم گرفتند که راسا تحریم‌های خود علیه بلاروس را افزایش دهند. قرار است موضوع تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا هم در اجلاس اول و دوم اکتبر این ناحیه مورد بررسی قرار گیرد.