به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از سی‌ان‌ان، این ارقام در صورت انجام هر اقدامی از سوی ترامپ قرار نیست از امروز تا روز انتخابات تغییر محسوسی داشته باشد. بنابر اعلام وزارت کار آمریکا، در اقتصاد ایالات‌متحده از ژانویه ۲۰۱۷ تاکنون که ترامپ قدرت را در دست داشته است، حدود ۷/ ۴ میلیون فرصت شغلی از بین رفته‌اند. گزارش مشاغل ماه آگوست آمریکا که در روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد که کارفرمایان در این ماه تنها ۴/ ۱ میلیون شغل را بازگردانده‌اند تا کماکان نرخ بیکاری در ایالات‌متحده برابر با ۴/ ۸ میلیون باشد. این رقم همچنان بسیار پایین‌تر از آن است که ترامپ برای در اختیار داشتن آمار مناسب اشتغال‌زایی برای سوم نوامبر نیاز دارد.

تنها رئیس‌جمهور دیگری که در طول ۸۰ سال اخیر و از زمان ورود به کاخ‌سفید و روز انتخابات موجب افزایش نرخ بیکاری شده است، مربوط به دولت نخست جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۴ است. این رشد نرخ بیکاری مربوط به زمانی بود که پس از ترکیدن حباب شرکت‌های فناوری در اوایل دهه ۲۰۰۰ و رکود ناشی از آن ایجاد شد. اما حتی از بین رفتن ۶۰۵ هزار شغل در سپتامبر سال ۲۰۰۴ نیز نسبت کوچکی در برابر مشاغل از دست رفته‌ای است که تحت دولت ترامپ رخ داده است.

برای اطمینان، حجم مشاغل از دست رفته در اقتصاد تحت دولت ترامپ به دلیل مقررات قرنطینه ناشی از پاندمی کرونا و تعطیلی واحدهای کسب‌و‌کار پیش‌بینی شده بودند. اما همزمان بسیاری دیگر به این امر اشاره دارند که نوع مدیریت پاندمی کرونا توسط دولت ترامپ موجب تعمیق آسیب‌های ناشی از کرونا به اقتصاد آمریکا شده است و اگر کاخ‌سفید از ابتدا نقش فعال‌تری را در کنترل و مهار شیوع کرونا ایفا می‌کرد، این آسیب‌ها نیز تعدیل می‌شدند. همچنان با وجود بازگشت میلیون‌ها نفر به مشاغل خود طی سه ماه اخیر، هنوز هم در حدود ۶/ ۱۳ میلیون نفر به‌دنبال شغل هستند اما نمی‌توانند به کار بازگردند.

تا پیش از روز انتخابات در نوامبر، تنها یک گزارش از نرخ اشتغال و بیکاری برای ماه سپتامبر منتشر خواهد شد و وزارت کار نیز از هفته‌ آتی روند جمع‌آوری ارقام مربوط به این گزارش را آغاز خواهد کرد. حتی اگر کنگره نیز تلاش کند تا یک بسته تنظیم‌‌کننده مربوط به کووید-۱۹ را به‌زودی از تصویب بگذراند، این موضوع نمی‌تواند موجب بازگشت تمامی مشاغل از دست رفته در دوره ترامپ به صاحبان آنها شود. دونالد ترامپ در روزهای اخیر به‌صورت مکرر در مورد سوابق اشتغال‌زایی خود در پیش از پاندمی کرونا سخن گفت و وعده داده است که به محض پایان یافتن این پاندمی، رشد نرخ اشتغال‌زایی نیز بازخواهد گشت.

اما داده‌ها نشان از آن دارند که رشد اشتغال‌زایی دولت او پیش از پاندمی نیز در سطح متوسطی در برابر روسای‌جمهور پیش از وی قرار داشته است.

حدود ۸/ ۶ میلیون شغل در مدت زمانی بین مراسم تحلیف و فوریه سال جاری تحت دولت ترامپ ایجاد شده است که نشان از رشد ۵ درصدی اشتغال‌زایی از زمانی که ترامپ وارد کاخ‌سفید شد، دارد. بر این اساس، این درصد، یازدهمین رکورد مثبت اشتغال‌زایی در بین ۲۰ دوره از دولت‌های اخیر آمریکا است. بهترین رشد درصد اشتغال‌زایی بین سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۴ و زمانی که رکورد بزرگ پایان یافته بود و آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شد، به ثبت رسید که تحت ریاست‌جمهوری فرانکلین روزولت، رشد اشتغال‌زایی به ۲۱ درصد رسید.

البته این به معنای آن نیست که عملکرد اقتصادی این دولت تنها با در نظر گرفتن آمار ارقام خام یک شاخصه بررسی خواهد شد بلکه جهت کلی اقتصاد از این درصد مهم‌تر است. این می‌تواند خبر خوبی برای ترامپ باشد چراکه در طول چهار ماه اخیر، کارفرمایان حدود ۶/ ۱۰ میلیون نفر از کارکنان را به مشاغل خود بازگردانده‌اند؛ افرادی که پیش از آن به‌طور موقت و به دلیل کرونا از کار خود تعدیل شده بودند.

جورج دبلیو بوش تنها رئیس‌جمهوری که دوره نخست خود را با رشد منفی اشتغال‌زایی به پایان رساند، در هر حال در دوره دوم نیز پیروز انتخابات شد. ۵/ ۱ میلیون شغلی که بین ماه‌های ژانویه تا سپتامبر آن سال در اقتصاد آمریکا ایجاد شده بود به او کمک کرد.

اما در مقابل حتی یک سابقه مناسب از اشتغال‌زایی می‌تواند به شدت تحت تاثیر افزایش بیکاری در ماه‌های منتهی به انتخابات قرار بگیرد و آسیب ببیند. جیمی کارتر دارای یکی از بهترین سوابق اشتغال‌زایی از روز مراسم تحلیف تا سپتامبر ۱۹۸۰ را در کارنامه خود داشت که برابر با ۵/ ۹ میلیون شغل بود و رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌داد. اما در ماه‌های مارس تا سپتامبر۱۹۸۰، کارفرمایان ۸۰۰ هزار نفر از کارکنان خود را تعدیل کردند. این موضوع به همراه رشد تورم و بحران سفارت آمریکا در ایران موجب شکست وی شد.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد موسسه مودیز در این باره می‌گوید: « بهبود اشتغال به نظر می‌رسد که با روند کندی ادامه خواهد داشت؛ چراکه آن دسته از مشاغلی که دردسر کمتری داشته‌اند، هم‌اکنون نیز بازگشته‌اند. ۴/ ۱ میلون شغلی که در ماه آگوست بازگردانده شده‌اند نسبت به ۷/ ۱ میلیون شغل ماه جولای، کاهش یافته است.»

میلیون‌ها نفر از افرادی که اکنون شغل خود را از دست داده‌اند ممکن است امید خود برای بازپس‌گیری شغلشان را از دست بدهند. از سوی دیگر اغلب افرادی که ۶/ ۱۰ میلیون شغل بازگردانده شده را به خود اختصاص می‌دهند، کارکنان رستوران‌ها، خرده‌فروشی‌ها و رستوران‌ها هستند. علاوه بر این انتظار می‌رود که روند تعدیل کارکنان ایرلاین‌های بزرگ آمریکایی همچنان ادامه داشته باشد. دولت‌های محلی و ایالتی نیز در حال روبه رو شدن با خزانه‌های خالی هستند. از این رو آسیب‌های پاندمی کرونا برای اقتصاد آمریکا همچنان در حال انباشت هستند.

مارک زندی در مورد معنی این تحولات برای شانس ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ می‌گوید: «فکر می‌کنم مردم آمریکا هنوز در حال بررسی شرایط هستند و به همین دلیل است که گزارش‌های مشاغل وزارت کار در ماه آگوست و سپتامبر از اهمیت بالایی برخوردار هستند.»