«مت اسپتالنیک» در گزارش ۱۶ ژوئیه برابر با پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه در رویترز نوشت، مقام‌های ارشد در حال بحث بر سر این موضوع هستند تا پیش‌نویسی از دستور احتمالی رئیس‌جمهور را منتشر سازند، اما این منبع به رویترز گفت بحث‌ها هنوز در مراحل اولیه است و هنوز در اختیار دونالد ترامپ [برای صدور فرمان] قرار نگرفته است. این مقام به شرط فاش نشدن نام سخن می‌گفت. این مباحث ابتدا ازسوی نیویورک تایمز مطرح شد و حول این مساله می‌گردید که آیا به ده‌ها میلیون چینی ویزا داده شود یا خیر. این می‌تواند یکی از سخت‌ترین اقدامات واشنگتن در برخورد با پکن باشد. این اقدام موجب تعمیق دشمنی با پکن خواهد شد. گزارشگر رویترز این وضعیت را به «جنگ سرد جدید» تشبیه می‌کند.

چنین تحریمی- اگر اجرایی شود- عالی‌ترین سطوح حزب کمونیست تا رده پایین‌ترین اعضای آن با خانواده‌هایشان را هدف می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد دیگر وارد خاک آمریکا شوند. این احتمالا موجب تلافی چین خواهد شد و این کشور هم اجازه نخواهد داد آمریکایی‌ها به این کشور پا بگذارند. تحریم یا مقابله به مثل چین نه تنها می‌تواند شامل دیپلمات‌ها شود بلکه می‌تواند شامل مدیران اجرایی هم بشود و به‌طور بالقوه به منافع آمریکا در چین لطمه وارد خواهد ساخت. «هوآ چونیینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفت اگر این اقدامات ازسوی آمریکا اجرایی شود، اقداماتی بسیار «قلدرمآبانه» خواهد بود. روابط دو کشور بر سر طیفی از اختلافات دچار فراز و فرود شدیدی شده است از جمله نحوه مدیریت شیوع ویروس کرونا توسط چین، قانون جدید امنیت ملی در هنگ‌کنگ و اتهامات جرائم حقوق بشری در سین‌کیانگ. برخی می‌گویند «بدترین شرایط در دهه‌های اخیر» در روابط دو کشور حاکم شده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از تایید این اخبار خودداری کرد اما افزود: «ما بر اساس توصیه‌های رئیس‌جمهور در حال کار هستیم تا ببینیم چگونه در برابر حزب کمونیست چین واکنش نشان دهیم.» با این حال، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جریان کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت: «اگر چنین ممنوعیت‌هایی حقیقت داشته باشد، واقعا تاسف‌بار و رقت‌انگیز است.» وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا تحریم‌های اخیر واشنگتن بر توافق تجاری میان این دو کشور تاثیر خواهد گذاشت یا خیر، گفت: «چین امیدوار است این توافق اجرایی شود. ما همیشه تعهدات خود را انجام می‌دهیم، اما می‌دانیم که برخی در آمریکا به چین ظلم می‌کنند و برای آن قلدری می‌کنند. چین به‌عنوان یک کشور مستقل باید به این اقدامات قلدرمآبانه آمریکا پاسخ دهد. ما باید به این زورگویی‌ها نه بگوییم، ما باید واکنش نشان دهیم و اقدامات تلافی‌جویانه اتخاذ کنیم.» وی همچنین اتهامات واشنگتن درخصوص جرائم حقوق‌بشری علیه اقلیت اویغورها را «بزرگ‌ترین دروغ قرن» خواند.

«کایله مک انانی»، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، هم به خبرنگاران گفت:«ما تمام گزینه‌ها در مورد چین را روی میز داریم.» گزارشگر رویترز در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد بسیاری از مقام‌های آمریکایی در طیف‌های مختلف در حال بحث در مورد مساله چین هستند. بسیاری این دیدگاه را مطرح کرده و پا فراتر گذاشته و گفته‌اند که حتی فرزندان اعضای حزب کمونیست چین هم باید از تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های آمریکایی منع شوند. این حقیقت نشان می‌دهد که دستیاران ترامپ آماده اتخاذ رویکردهای سخت‌تر در برابر چین هستند آن هم در زمانی که ترامپ برای دور دوم انتخابات در ماه نوامبر آماده می‌شود. گزارشگر رویترز همچنین می‌افزاید ترامپ و بایدن هر یک در تلاش هستند تا رویکرد سخت‌تری نسبت به دیگری در برابر چین در پیش بگیرند. با این حال، چینی‌ها رویکرد آمریکا را «قلدرمآبانه و گانگستری» نامیده‌اند. دستیاران ترامپ دلیل چنین رویکردی را فعالیت‌های «شریرانه» چین اعلام کرده‌اند.