به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، تاد ماریانو، رئیس موسسه آمریکایی گروه اوراسیا در این‌باره به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «فضا برای اوج‌گیری تنش‌ها بین واشنگتن و پکن فراهم است. فکر می‌کنم اکنون مشخص است که در حال حرکت به سوی تاریک‌ترین نقطه روابط آمریکا و چین هستیم.»

وی ادامه داد: «ما اکنون شاهد تمرکز اغلب اقدامات خصمانه دوطرف در زمینه‌های فناوری و صادرات هستیم. فکر می‌کنم که نشانه فاجعه‌بار آن است که به سادگی دو طرف می‌توانند در چند حوزه متفاوت وارد جنگ شوند.»

در چند ماه اخیر، آمریکا و چین در طیف متعددی از موضوعات در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند که اکنون شامل منشأ اصلی شیوع ویروس کرونا و محدود شدن استقلال هنگ‌کنگ می‌شود. هنگ‌کنگ یک مرکز تجاری و مالی عظیم در آسیا است و از مناطق تحت قلمرو چین است که دارای دولت مستقل و روابط ویژه تجاری با ایالات‌متحده است اما درحالی‌که پکن تلاش کرده است تا با تصویب برخی مقررات نظیر قانون امنیت ملی کنترل خود را بر این منطقه تنگ‌تر کند، واشنگتن نیز دست به برداشتن برخی از امتیازات این شهر در قانون آمریکا زده است.

به گفته ماریانو، به علاوه طرح تجاری ابتکار یک جاده-یک کمربند و تداوم فعالیت‌های نظامی در دریای جنوبی چین نیز هیزم به آتش تنش‌ها با ایالات‌متحده می‌ریزند. این برنامه تجاری، طرح زیرساختی عظیم چین است که بسیاری از منتقدان آن را روش جدید چین برای توسعه نفوذ جهانی خود از طریق اعطای وام به کشورهای مستقر در این مسیر تجاری می‌دانند. دریای جنوبی چین، یک مسیر مهم تجارت جهانی است در حالی که پکن اغلب بخش‌های آن را قلمرو خود می‌داند حتی با اینکه برخی دیگر از کشورهای منطقه مثل هند ادعای مالکیت بخشی از آن را دارند.

ماریانو می‌گوید: «وجود چنین اختلافات عمیق و گسترده‌ای به‌طور قابل‌توجهی توانایی سیاست‌مداران را برای حل مسائل و تنش‌ها کاهش می‌دهد.» تحلیلگران هشدار داده‌اند که ترامپ سعی می‌کند تا برای به‌دست آوردن رضایت رای‌دهندگان آمریکایی بیشتر و ورود دوباره به کاخ‌سفید در ماه نوامبر، اقدامات و لفاظی‌های بیشتر و خصمانه‌تری را علیه چین انجام دهد.

ویلیام راینش، مشاور ارشد بخش تجارت بین‌الملل مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل معتقد است: اگر ترامپ برای بار دوم در انتخابات پیروز شود، موضع واشنگتن در قبال پکن مهیب‌تر، تهدید‌آمیز‌تر و حتی شامل تعرفه‌های بیشتری خواهد شد. راینش با این حال تاکید می‌کند که شاید پکن همچنان علاقه بیشتری به پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ در برابر جو بایدن دموکرات داشته باشد.

او به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «من این پرسش را از برخی تجار آمریکایی که در چین فعال هستند پرسیده‌ام و تمامی آنها این موضوع را تایید کردند که چینی‌ها علاقه بیشتری به انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات نوامبر دارند.» او افزود: «آنها معتقدند که صدمه‌ای که ترامپ به اتحاد غربی می‌زند بسیار بزرگ‌تر از صدمه‌ای است که به چینی‌ها وارد می‌شود.»

از زمانی که دونالد ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷ وارد کاخ‌سفید شد و سیاست «نخست آمریکا» را عملی کرد، واشنگتن از اغلب شرکای غربی خود منزوی شده است. ترامپ همچنین تعرفه‌های تجاری را علیه اتحادیه‌اروپا اعمال کرده است و نیز از توافق هسته‌‌ای با ایران که مورد حمایت شرکای اروپایی آمریکا است، خارج شد.

ماه گذشته ترامپ برنامه‌ای را برای خارج ساختن ۹ هزار و ۵۰۰ تن از سربازان آمریکایی در آلمان آغاز کرد. این اقدام پس از آن انجام می‌شود که ترامپ بارها نسبت به قصور آلمان در پرداخت پول به ناتو اعتراض کرده بود.راینش معتقد است: «ترامپ متحدان آمریکا را آزار داده است و دوستان را فراری می‌دهد و نیز زمینه مناسب برای حضور قدرتمند چین در اروپا که پیش از این محدود بود را فراهم کرده است.»