انتخابات لهستان دو مرحله‌ای شد

بر اساس نتایج نظرسنجی‌های پس از انتخابات، مشخص شد که آندژی دودا، رئیس‌جمهوری کنونی لهستان موفق شده در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری با ۸/ ۴۱درصد آرا نفر اول باشد و رقیبش نیز ۴/ ۳۰درصد آرا را به دست آورده است. انتخاب مجدد برای اینکه آندژی دودا بتواند سیاست‌های به شدت محافظه‌کارانه دولتش را پیش ببرد بسیار اهمیت دارد. از جمله این سیاست‌ها قوانینی در زمینه دادگاه‌ها، محدود کردن حقوق زنان و همچنین حقوق همجنس‌گرایان است. مرحله دوم انتخابات حدود دو هفته دیگر برگزار خواهد شد. این در حالی است که دور نخست انتخابات ریاست جمهوری لهستان با حضور ۱۱ کاندیدا برگزار شد.

این دو رقیب حالا باید در دور دوم انتخابات که ۱۲ ژوئیه برگزار می‌شود، با هم روبه‌رو شوند. نظرسنجی پس از انتخابات از رای‌دهندگان که توسط موسسه برای تحقیقات بازار و اجتماع مستقر در ورشو منتشر شد، نشان می‌دهد در دور دوم دودا ۷/ ۴۸ درصد آرا را به دست می‌آورد و رقیبش ۵/ ۴۷ درصد آرا را کسب خواهد کرد. همچنین ۸/ ۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نیز گفتند نمی‌دانند به چه کسی رای می‌دهند. انتخابات ریاست جمهوری لهستان که در اصل برای روز دهم ماه مه برنامه‌ریزی شده بود، به خاطر شیوع کرونا به تاخیر افتاد و روز یکشنبه در این کشور برگزار شد.

تا به امروز بر اساس گزارش‌ها تعداد موارد تاییدشده ابتلا به کرونا در لهستان حدود ۳۴هزار تن و تعداد مرگ ناشی از این بیماری نیز حدود هزار و ۴۰۰ تن بوده است. این انتخابات در ضمن وجود یکسری اختلافات سیاسی و فرهنگی عمیق در لهستان برگزار می‌شود. دودا که مورد حمایت حزب قانون و عدالت قرار دارد در کمپین خود عمدتا متمرکز بر حمایت از ارزش‌های سنتی در این کشور عمدتا کاتولیک بوده و وعده بهبود استانداردهای زندگی و رساندن آنها به استانداردهای غربی را داده است.

در انتخابات امروز رقیب اصلی دودا، رافائل ترزاکوفسکی، همسن با وی از حزب میانه‌روی موسوم به «پلتفورم مدنی» است. ترزاکوفسکی وعده داده است که هم برنامه‌های رفاهی محبوب حزب قانون و عدالت را حفظ و هم هنجارهای مربوط به قانون اساسی را مجددا برقرار کند. ترزاکوفسکی دیرهنگام وارد این رقابت انتخاباتی شد؛ اما توانست نظرها را به سوی خود جلب کند. محبوبیت نسبی وی موجب شد تا دودا نتواند یک پیروزی آسان تک‌مرحله‌ای به دست بیاورد.

از ۱۱ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۹ تن دیگر از طیف‌های متفاوتی بودند که می‌توان از اولترا لیبرال تا راست افراطی اشاره کرد. اما آرای بیشتر این طیف‌ها به سمت ترزاکوفسکی سرازیر شد و توانست با این آرا خود را یک رقیب قدر برای دودا نشان دهد. انتخابات روز دوازدهم ژوئیه درواقع یک انتخاب میان دو طیف فکری به‌شدت متفاوت است.

ترزاکوفسکی قول داده است که لهستان را بیشتر به سمت اتحادیه اروپا بکشاند. این در حالی است که دودا با سیاست‌هایش راه دوری از اتحادیه اروپا را در پیش گرفته است. روز یکشنبه ترزاکوفسکی در میان هواداران خود گفت: «انتخابات دور دوم، انتخاب بین یک لهستان آزاد با لهستانی است که دنبال دشمن می‌گردد.»

 با این حال وی وعده داد که کارهای خوب حزب حاکم فعلی را در ریاست‌جمهوری احتمالی خود ادامه خواهد داد و کشور را به سمت اتحاد و یکپارچگی پیش ببرد.

دودا اما روز یکشنبه به همجنس‌گرایان حمله کرد و خطر ایدئولوژی آنها را با خطر کمونیسم قابل مقایسه دانست.

 او همچنین گفت که محدودیت‌های مهاجرتی این کشور را افزایش خواهد داد. با این حال وی از تمامی رقبای خود تشکر کرد و گفت که مایل است پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در دور دوم با ترزاکوفسکی دیدار کند و درخصوص برخی مسائل با وی تبادل نظر داشته باشد.

 دودا در جمع هواداران خود گفت: «خانواده، آینده است. امنیت، آینده است. کار، آینده است. سرمایه‌گذاری، آینده است. عزت، آینده است. ما شک نداریم این چیزهایی است که لهستان به آن احتیاج دارد.»