مایکل بیگ مدیر خاورمیانه‌ای دیده‌بان حقوق‌بشر گفت: به‌رغم انتقادهای شدید اما سعودی‌ها به رفتار غیرقانونی خود که در خلال روی کار آمدن محمد بن‌سلمان گسترش یافته ادامه می‌دهند و اکنون باید بازداشت شاهزاده فیصل را نیز به آنها اضافه کرد.

در سال ۲۰۱۷ به دستور محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان، شماری از جمله روحانیون، روشنفکران، فعالان حقوق وبازرگانان و اعضای خاندان سعودی از جمله فرزندان ملک عبدالله بازداشت و در هتل ریترز کارلتون حبس شدند. منابع نزدیک به خاندان سعودی گزارش دادند که آنها پس از آزادی شاهزاده فیصل در دسامبر ۲۰۱۷ تدابیر سختگیرانه‌ای را علیه وی در پیش گرفتند و ماموران در ۲۷ مارس ۲۰۲۰ به مجتمع خانوادگی وی در شمال شرق ریاض رفتند، آن‌هم درحالی‌که وی در قرنطینه خانگی به دلیل شیوع ویروس کرونا بود. این سازمان حقوق‌بشر ادامه می‌دهد که او بدون تفهیم اتهام بازداشت شده است و تاکنون هیچ اطلاعی از محل حبس و وضعیت سلامتی وی به دست خانواده‌اش نرسیده است، درحالی‌که آنها نگران وضعیت سلامتی وی به دلیل ناراحتی قلبی‌اش هستند.

اسفند ماه گذشته هم بنا به دستور محمد بن‌سلمان، احمد بن‌عبدالعزیز برادر پادشاه و محمد بن‌نایف ولیعهد سابق دستگیر و روانه مکان نامعلومی شدند. «عبدالله الحامد» فعال برجسته حقوق‌بشر عربستانی و از چهره‌های مخالف دولت این کشور به‌تازگی بر اثر سهل‌انگاری پزشکی در زندان الحایر از زندان‌های سیاسی بدنام سعودی، جان خود را از دست داد. حساب کاربری زندانیان عقیدتی در عربستان در هفته‌های گذشته اعلام کرد که وضعیت جسمی شماری از زندانیان وخیم است و مسوولان زندان مانع انتقال آنها به بیمارستان برای معالجه می‌شوند. ده‌ها تن از افراد تحصیلکرده، حقوق‌دان و فعالان اجتماعی که اغلب منتقد سیاست‌های محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی هستند در شرایط کنونی که کرونا به‌شدت در عربستان شیوع یافته در زندان‌های این کشور به سر می‌برند. برخی از زندانیان در دادگاه محاکمه شدند اما شمار زیادی از آنها بدون محاکمه زندانی‌اند. با بازداشت شدن شاهزاده فیصل بن‌عبدالله حالا به گفته دیده‌بان حقوق‌بشر، صدها نفر بدون اینکه تفهیم اتهام شوند، در زندان به‌سر می‌برند و فیصل بن‌عبدالله جزو افراد شاخص این بازداشت‌ها به‌حساب می‌آید. این در حالی است که دولت عربستان این اتهام را که بازداشتی‌ها بدون اتهام زندان هستند، رد می‌کند و مدعی است که این افراد به‌دلیل فساد اقتصادی زندانی شده‌اند.

فیصل بن‌عبدالله جزو تکنوکرات‌های عربستان سعودی به‌حساب می‌آید و از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ در مرکز تحقیق و توسعه صنایع این کشور کار می‌کرده است. از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷، او سهام برخی از کمپانی‌ها را خریداری کرد و از ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۳ نیز معاون ستاد فرماندهی گارد ملی بود. تا پیش از سال ۲۰۰۹ که وزیر آموزش و پرورش عربستان شود، او معاون سازمان اطلاعات بود که در این پست ۶ سال خدمت کرد. او همچنین در سال‌هایی که در مناصب آموزشی بود در توسعه دانشگاه فناوری عربستان سعودی نقش چشمگیری داشت. وی همچنین در میان ده‌ها مشاغلی که داشت برای مدتی هم رئیس کمیته گروه راهبردی الاغر بود که یک اتاق فکر به‌حساب می‌آید. او در ۱۴ فوریه سال ۲۰۰۹ در نهایت وزیر آموزش و پرورش عربستان و جایگزین صالح بن‌عبید شد که از سال ۲۰۰۵ در این پست مشغول به‌کار بود. او جزو کسانی بود که تلاش کرد تا نفوذ افراطی‌های مذهبی را در این نهاد کم کند. او اما در سال ۲۰۱۳ از این منصب کنار گذشته شد و خالد بن‌فیصل آل‌سعود جانشین وی شد که فردی محافظه‌کارتر به‌حساب می‌آید.