سازمان ملل ابراز نگرانی کرده و از طرف‌های مخاصمه خواست تا به توافق صلحی که به «توافق ریاض» معروف است پایبند باشند. اتهامات مربوط به تعویق آتش‌بس موجب شد «شورای انتقالی جنوب» (STC) در هفته جاری تصمیم به اعلام خودمختاری بگیرد. برخی تحلیلگران این اقدام شورای انتقالی را ضربه‌ای به عربستان و تلاش‌هایش برای پایان این جنگ ویرانگر نامیده‌اند. گراهام گریفیث، یکی از مدیران یک شرکت در دبی و از فعالان اقتصادی این شیخ‌نشین معتقد است: «اعلام خودمختاری مناطق جنوب ضربه‌ای به تلاش‌های عربستان برای تحقق صلح میان دولت و جدایی‌طلبان و همچنین کاهش تنش با حوثی‌ها است». این تنش‌ها جدیدترین مورد تنش در جنوب یمن است آن هم پس از آنکه در هفته جاری ۱۴ نفر از جمله ۵ کودک در جریان درگیری‌ها در شهر عدن کشته شدند؛ این شهر پایتخت موقت دولت رسمی و شناسایی شده یمن است. این کشور در این جنگ ۵ ساله به شدیدترین بحران انسانی گرفتار شده است. این در حالی است که طی ماه جاری اولین مورد از «کووید-۱۹» در این کشور ثبت شد و ترس از شیوع مرگبار آن در این کشور جنگ زده و فقیر را برانگیخته است.

«مارتین گریفیث»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن می‌گوید: «اکنون بیش از هر زمان دیگر، تمام بازیگران سیاسی باید با حسن‌نیت همکاری کنند، از اقدامات وخامت‌بار احتراز کنند و منافع یمن را در اولویت قرار دهند». در ماه نوامبر دولت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و جدایی‌طلبان جنوب یمن توافقی را برای پایان دادن به درگیری امضا کردند. این توافق به درستی اجرا نشد و درگیری‌هایی میان دو طرف طی ژانویه رخ داد. اکنون نیز با اعلام خودمختاری مناطق جنوب یمن احتمالا جنگی که از پنج سال پیش آغاز شده است همچنان ادامه داشته باشد. به نوشته گزارشگر واشنگتن پست، این جنگ‌ها موجب شده نفس‌های این کشور در گلویش حبس شود و به مرحله خفگی نزدیک شود. بر اساس این گزارش، امارات متحده عربی حامی جدایی‌طلبان در شورای انتقالی جنوب است در حالی که عربستان سعودی مدافع دولت منصور هادی است. اگرچه عربستان و امارات علیه حوثی‌ها مواضع مشترکی دارند اما ظاهرا در منطقه جنوب دچار اختلاف شده‌اند. به نوشته گزارشگر واشنگتن پست، اختلافات در درون ائتلاف عربی بیش از دو سال است که وضعیت این ائتلاف را در وضعیت شکننده‌ای قرار داده است.

این شورا که مدافع جدایی جنوب یمن از شمال است مدت‌هاست از دولت یمن رنجیده خاطر است؛ منطقه‌ای که دهه‌‌هاست از سوی شمالی‌ها کنترل و اداره می‌شود. این گروه و امارات مخالف ائتلاف هادی با «الاصلاح» (حزب تاثیرگذار اسلامگرا) هستند. سعودی‌ها «الاصلاح» را بخشی از «قماش» سیاسی یمن می‌بینند اما امارات و شورای مذکور مخالف آن هستند، زیرا میان این حزب با اخوان‌المسلمین پیوندهایی می‌بینند؛ گروهی که امارات و دیگر حاکمان عربی آن را به مثابه یک گروه تروریستی مورد شناسایی قرار داده‌اند. در هر حال، اوت گذشته مبارزان این شورا پس از ۴ روز درگیری که بیش از ۴۰ کشته و ۲۶۰ زخمی بر جا گذاشت و منجر به این شد که هزاران نفر شهر عدن را ترک کنند، موفق به کنترل و تسخیر این شهر شدند. این مساله منجر به این شد که نیروهای ائتلاف بخشی از متحدان خود را هدف قرار دهد. به نوشته گزارشگر واشنگتن پُست، تسخیر عدن به دست جدایی‌طلبان می‌تواند موجبات اختلاف در ائتلاف عربستان- امارات را سبب شود.