برای دو ماه است که معترضان در بغداد به خیابان‌ها ریخته‌اند (اغلب در شهرهای شیعه‌نشین) و هدف‌شان شغل و خدمات اساسی و مقابله فساد است. عادل عبدالمهدی استعفای خود را تقدیم پارلمان کرده و اکنون به‌عنوان کفیل با قدرتی محدود در قدرت حضور دارد، اما معترضان چیزی فراتر از استعفای او می‌خواهند: بازنگری کامل در کل نظام سیاسی پیش از اینکه انتخابات جدیدی برگزار شود.  از ۲۵ اکتبر به این سو، دانشجویان و دانش‌آموزان در تمام بغداد دولت را در سیبل انتقادات خود قرار داده و برای برآورده کردن درخواست‌های خود دست به اعتصاب زده‌اند. آنها معتقدند که این اقدام بهترین ابزار برای فشار بر سیاست‌مداران است تا گامی در جهت محقق ساختن درخواست‌های معترضان بردارند. طیبه می‌گوید: «اگر ما به فشار خود ادامه دهیم، دولت پاسخ خواهد داد. پردیس‌های دانشگاهی ما هفته‌هاست خالی شده.» حسین، ۱۸ساله که دانشجوی پزشکی در دانشگاه مستنصریه است، برای آینده‌ای بهتر دست به اعتراض زده است. او به الجزیره می‌گوید: «تقریبا هیچ شغلی وجود ندارد حتی اگر فارغ‌التحصیل دانشگاهی باشید. بنابراین، کلاس رفتن به چه درد می‌خورد؛ کلاسی که پس از اتمام درس‌هایت باید چند سال بیکار باشی». حسین به جای حضور در کلاس‌ها، به سازماندهی تظاهرات در اطراف وزارت آموزش کمک می‌کند، در تظاهرات میدان تحریر شرکت می‌کند و همچنین در کارزارها برای ترغیب در فروش کالاهای محلی مشارکت دارد.

حسین می‌گوید: «ما هر کاری انجام می‌دهیم: از پاکسازی خیابان‌ها گرفته تا نقاشی روی دیوارها در میدان تحریر و برگزاری تظاهرات در دانشگاه تا ترغیب دیگران به پیوستن به ما.» او معتقد است تظاهرات حتی پس از استعفای نخست‌وزیر هم ادامه می‌یابد. او به الجزیره می‌گوید:«استعفای عبدالمهدی یعنی هیچ چیز. او فقط یک ابزار در دستان احزاب سیاسی فاسد است. ما تا تغییر قانون انتخابات به اعتصاب ادامه می‌دهیم. هرگاه مساله ما که تغییر قانون انتخابات است محقق شود و نظام سیاسی به‌طور کامل اصلاح شود، می‌توانیم فکر کنیم که سپس چه خواهیم کرد». اگرچه دانشجویان می‌گویند وزارت آموزش کاری برای واداشتن آنها برای رفتن به سر کلاس‌ها انجام نداده اما استادان دانشگاه می‌گویند که اقدامات قاطعی علیه اعضای دانشکده‌ای که دست به اعتصاب می‌زنند اتخاذ خواهیم کرد». به گفته «فائز عبدالحمید»، که در دانشگاه بغداد پزشکی تدریس می‌کند، دانشگاه‌های دولتی عراق پیام‌هایی از وزارت آموزش دریافت کرده‌اند تا به پرسنل برای حضور در مشاغل‌شان اطمینان دهد. او می‌گوید: «به روسای دانشگاه‌ها ابلاغ شده که نام استادانی که دست به اعتصاب زده‌اند را اعلام کنند تا مبلغی از حقوق شان به‌عنوان مجازات کاسته شود.»  «زاید شفیق»، استاد IT در دانشگاه نهرین، می‌گوید در حالی که از سوی دانشگاه مجبور شده حضور خود را اعلام کند اما او هنوز در کنار معترضان است. او به الجزیره می‌گوید: «پس از اینکه نامه اعتراض را صبح‌هنگام امضا کردم، به سوی دانشجویان در تحریر شتافتم. اعتراض حق ماست و به این کار ادامه خواهیم داد و مهم نیست چه اقداماتی علیه ما اتخاذ می‌شود.» سخنگوی وزارت آموزش عراق می‌گوید به دانشجویان و استادان فرصتی برای اعتراض داده شده است. او می‌گوید: «ما فقط دانشجویان را ترغیب به حضور در کلاس می‌کنیم آن هم به خاطر آینده خودشان.» عروه ابراهیم، گزارشگر الجزیره می‌افزاید بسیاری از کسانی که کلاس‌ها را بایکوت کرده‌اند دانشجویان دانشگاه‌ها هستند اما در کنار آنها دانش‌آموزان و معلمان نیز حضور دارند. «عدی عیساوی»، دبیر کل سندیکای دانش آموزان، می‌گوید، پس از اینکه سندیکای معلمان عراق خواستار اعتصاب سراسری از ۲۸ اکتبر تا ۷ نوامبر شد، بیشتر مدارس در بغداد و استان‌های جنوبی درهای خود را بستند. او به الجزیره می‌گوید:«طی اعتصاب رسمی، ۱۰۰ درصد شاهد همراهی بیشتر مدارس در بغداد و مناطق جنوب بودیم.» «احمد منفی جوده»، استاندار استان المثنی در جنوب، نیز مدارس این استان را سه روز تعطیل اعلام کرد. وی بدون اشاره به دلیل این تصمیم گفت، مدارس استان طی روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه تعطیل هستند.  همزمان با اعتصاب سراسری دانش آموزان و دانشجویان عراقی، سیاسیون نیز در سایه تداوم اعتراضات در عراق با درخواست برای تغییر کامل نظام سیاسی در حال رایزنی به امید دستیابی به توافقی بر سر تشکیل دولت جدید هستند.

به گفته یک منبع سیاسی عالی‌رتبه، احزاب سیاسی حتی قبل از اینکه پارلمان موافقت رسمی خود را با استعفای عادل عبدالمهدی،‌ نخست‌وزیر و دولتش در روز یکشنبه اعلام کند، مذاکرات خود را شروع کرده بودند. آنها به دیدارها با هدف بررسی مرحله آینده ادامه می‌دهند. محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق روز دوشنبه گفت، پارلمان برای تصویب قانون جدید انتخابات با هدف احیای اعتماد در روند سیاسی و انتخاباتی تلاش می‌کند. الحلبوسی رایزنی‌ها با روسای فراکسیون‌های پارلمانی و نمایندگان سازمان ملل در عراق را آغاز کرده است. یک منبع در پارلمان عراق گفت، نشست الحلبوسی با روسای فراکسیون‌های پارلمانی برای بررسی پیش‌نویس قانون انتخابات سراسری و پیش‌نویس قانون کمیسیون عالی انتخابات خواهد بود که اخیرا در پارلمان مطرح شده است. گروه‌های سیاسی عراق ۴۵ روز برای تشکیل دولت جدید به جای دولت عبدالمهدی فرصت دارند. در حال حاضر دولت عبدالمهدی دولت موقت محسوب می‌شود. با این حال، گزارشگر الجزیره می‌افزاید با وجود چالش‌ها، عیساوی می‌گوید ۵۰ تا ۷۵ درصد از دانش آموزان مدارس در بغداد و جنوب کشور وارد اعتصاب شده‌اند و از حضور در کلاس‌ها خودداری ‌می‌کنند. اگرچه وزارت آموزش عراق اعلام کرده اگر دانشجویان همچنان به اعتصاب ادامه دهند، ممکن است ترم بهاره لغو شود در حالی که ارتش هم هشدار داده کسانی که مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل می‌کنند را می‌تواند به مثابه بخشی از «مبارزه با تروریسم» بازداشت کند. این تهدید اگرچه باعث شد بخشی از دانشجویان و دانش‌آموزان سر کلاس‌ها حاضر شوند اما این باعث نشد همگی حضور کاملی پیدا کنند. به‌طور مثال، دبیرستان عمرمختار در بغداد که در اعتراضات و اعتصابات شرکت کرده بود رسما برنامه‌های خود را برای شروع ترم پس از تهدید نیروهای امنیتی و بازدید آنها از مدرسه از سر گرفت.