«حنان عشراوی» از مقام‌های سازمان آزادی‌بخش فلسطین (PLO)، نخست‌وزیر اسرائیل را «نه فقط به ویرانی راه‌حل دو دولت» که «نابودی تمام شانس‌های مربوط به صلح» متهم کرد. حماس هم به نوبه خود بحث ضمیمه‌سازی نتانیاهو را چنین توصیف کرد: «نه واقعیت را تغییر می‌دهد نه مانع مقاومت مردم ما در برابر اشغالگری و برنامه‌های این رژیم می‌شود.» با این حال، رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند: رژیم صهیونیستی به ریاست نتانیاهو دو روز پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی، پیش‌نویش قطعنامه آغاز اقدامات برای مشروعیت بخشیدن به شهرکی در غور اردن (دره اردن) را تصویب کرد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که دادستان کل اسرائیل مخالفتش را با پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده از سوی نتانیاهو پس گرفت. نتانیاهو تاکید کرد: تصویب نهایی مشروعیت بخشیدن به شهرک «میفوت یریحو» منوط به حکومت جدید است. دادستان کل رژیم صهیونیستی گفت پس از رایزنی با نتانیاهو و مشاور امنیت ملی اسرائیل در جریان آخرین تحولات سیاسی و ارزیابی‌های این دو درباره اهمیت تصمیم ساخت شهرک توسط حکومت تل‌آویو قرار گرفت و از مخالفتش با این طرح صرف‌نظر کرد. شهرک میفوت یریحو در سال ۱۹۹۹ درغور اردن ساخته شد و حدود ۳۰ خانواده در آن ساکن هستند.

«بن وایت»، گزارشگر الجزیره همچنین نوشت: تشکیلات خودگردان (PA) که به دنبال تشکیل دولت در اراضی غربی، بیت المقدس شرقی اشغالی و غزه به‌عنوان بخشی از هر راه‌حلی برای نزاع فلسطین- اسرائیل است میل خود را برای دیدن شکست نتانیاهو پنهان نکرده است. «معین ربانی» محقق در موسسه مطالعات فلسطین، به الجزیره می‌گوید: «تشکیلات خودگردان با توجه به انتخابات اسرائیل دستور کار واحدی دارد که چیزی نیست جز ممانعت از پیروزی نتانیاهو.» او معتقد است که استدلال تشکیلات خودگردان این است که «نتانیاهو محور برنامه‌های آمریکا- اسرائیل برای حل و فصل یک‌جانبه مساله اساسی نزاع فلسطین- اسرائیل از طریق اقداماتی مانند ضمیمه‌سازی است» اما رهبر دیگری «در مذاکرات با اسرائیل انتخاب خواهد شد که تاثیری کاهنده بر سیاست آمریکا دارد.»

این درحالی است که کابینه اسرائیل در منطقه الاغوار (دره‌های) فلسطین واقع در شرق کرانه باختری تشکیل جلسه داد. به‌دنبال این اقدام، سخنگوی رسمی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: این اقدام محکوم و مردود است و هیچ‌گونه مشروعیتی به شهرک‌سازی‌ها در اراضی کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ از جمله قدس اشغالی نمی‌بخشد. نبیل ابوردینه، سخنگوی رسمی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، در نشست خبری گفت جامعه بین‌الملل باید فورا برای توقف جنون اسرائیل اقدام کند که هدف از آن نابودی همه اصول روند سیاسی است. جبهه دموکراتیک برای آزادسازی فلسطین نیز برگزاری نشست کابینه رژیم صهیونیستی در یکی از شهرک‌های اسرائیلی در غور اردن را محکوم کرد؛ اقدامی که تاکیدی بر نیت نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری فلسطین در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی است. این جبهه در بیانیه‌ای اعلام کرد: نشست دولت اشغالگر در یکی از شهرک‌ها نقض قوانین مشروع بین‌المللی به ویژه قطعنامه شماره ۲۳۳۴ شورای امنیت است که بر وضعیت قانونی مناطق اشغالی فلسطین در اثر حملات ۱۹۶۷، بطلان و غیرقانونی بودن شهرک‌سازی، ضرورت عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی تا مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ و اصل عدم کنترل بر اراضی غیر با زور تاکید دارد. نتانیاهو در این نشست کابینه اعلام کرده بود که دولت ترامپ به او گفته که طرح «معامله قرن» را به محض پایان انتخابات اسرائیل منتشر خواهد کرد؛ مساله‌ای که اهمیت تصمیم مربوط به شهرک غور اردن را افزایش می‌دهد.