نیروهای جدایی‌طلب اوایل ماه جاری (میلادی) بر بخش جنوبی عدن چیره شدند. این منطقه محل استقرار موقت دولت منصور‌ هادی است. مبارزان جنوبی و نیروهای دولتی در استان نفتخیز شبوه نیز درگیر شدند. ترکی مالکی، سخنگوی ائتلاف عربی ضدیمن اعلام کرد: «فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف به‌صورت میدانی تحولات استان شبوه را دنبال می‌کند و یک کمیته مشترک تشکیل شده که از دوشنبه کار خود را برای بررسی تحولات اخیر، تثبیت آتش‌بس در شبوه و ابیان و همچنین انجام تمامی اقدامات لازم در استان عدن آغاز کرد.» مالکی در ادامه همه طرف‌ها و گروه‌ها را به خردورزی و در اولویت قرار دادن منافع ملی و ندادن هیچ فرصتی به فرصت‌طلبان در یمن دعوت کرد. وزارت‌خارجه عربستان به همراه همتای اماراتی خود در بیانیه مشترکی اعلام کردند که دولت‌های ریاض و ابوظبی با نگرانی بسیاری اتفاقات و تحولات سیاسی و نظامی اخیر در عدن و همچنین امتداد این تحولات تا استان‌های شبوه و ابیان را دنبال می‌کنند. این در حالی است که دولت (مستعفی) یمن و طرف‌های یمنی از آتش‌بس فوری و تحویل پایگاه‌های غیرنظامی در عدن به دولت (مستعفی) تحت نظارت نیروهای ائتلاف و نیز فراخوان عربستان برای گفت‌وگو در جده استقبال می‌کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است، دولت‌های ریاض و ابوظبی براساس مسوولیتی که برای حمایت از قانون در یمن و نجات مردم این کشور برعهده خود می‌بینند، بر لزوم استمرار تمامی تلاش‌های سیاسی، نظامی، امدادی و توسعه‌ای با مشارکت کشورهای عضو ائتلاف برای کمک به یمنی‌ها تاکید دارند. همچنین در این بیانیه عربستان و امارات مخالفت خود را با اتهامات و اقداماتی که برای تخریب ابوظبی آغاز شده اعلام و تمامی آنها را محکوم کردند. عربستان و امارات همچنین بر لزوم پایبندی کامل به همکاری‌ها با کمیته مشترکی که فرماندهی ائتلاف برای پایان دادن به درگیری‌ها و استقرار نیروها تشکیل داده، تاکید کردند و خواستار مشارکت فوری در گفت‌وگوی جده شدند که عربستان با هدف بررسی عوامل و پیامدهای تحولات اخیر در برخی استان‌های جنوبی خواستار تشکیل آن شده است.

به نوشته رویترز، دیروز دوشنبه نیروهای‌هادی به سوی «بلحاف»، محل پایانه گاز طبیعی مایع یمن، حرکت کردند جایی که نیروهای جنوبی یک پایگاه نظامی مهم دارند. اداره بلحاف در دست «توتال» فرانسه است اما از سال ۲۰۱۵ در «وضعیت محافظت» قرار دارد. هر دو کشور بخشی از ائتلاف به رهبری عربستان و حمایت غرب هستند که از سال ۲۰۱۵ وارد مداخله در تحولات یمن شد. این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یگان موشکی این کشور ۱۰ فروند موشک بالستیک مدل بدر ۱ را به سوی فرودگاه جیزان عربستان سعودی و دیگر پایگاه‌های نظامی در این منطقه شلیک کرد و در این عملیات ده‌ها تن از نیروهای عربستانی کشته و زخمی شدند.» یحیی سریع افزود: «در عملیات گسترده یگان موشکی یمن آشیانه‌های جنگنده‌ها و هلی‌کوپترهای آپاچی در فرودگاه جیزان و همچنین دیگر پایگاه‌های نظامی موجود در این منطقه با دقت بالایی هدف قرار گرفتند.»او تهدید کرد: «در صورتی که عربستان به اقدامات خصمانه خود و نیز محاصره یمن ادامه دهد، عملیات‌های بزرگ‌تر و گسترده‌تری علیه این کشور آغاز خواهد شد.»