آتش‌بس در ساعت 4 بامداد

یک مقام جهاد اسلامی به شرط فاش نشدن نام گفت که توافق آتش‌بس مبتنی است بر تسهیل محاصره نوار غزه از سوی اسرائیل. این مقام افزود که در میان گام‌های اتخاذ‌شده یکی هم تسهیل محدودیت‌ها بر منطقه ماهیگیری تا ۱۲ مایل دریایی در خارج از ساحل غزه و بهبود وضعیت برق و سوخت در غزه است. به گزارش الجزیره، مشتعل شدن درگیری‌های اخیر جدی‌ترین درگیری میان دو طرف از زمان تشدید تنش‌ها در ماه نوامبر بود. برخی گزارش‌ها پا فراتر گذاشته و درگیری دو روز اخیر میان فلسطین و اسرائیل را «شدیدترین» حمله در سال‌های اخیر خوانده‌اند که «سابقه نداشته» است.

این آتش‌بس درحالی صورت می‌گیرد که روز یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت، نتانیاهو در نشست هیات وزیران در بیت‌المقدس اعلام کرد که از ارتش خواسته، حمله‌های شدید تلافی‌جویانه به مواضع فلسطینیان را قطع نکند. به گفته نتانیاهو، این نیروها به تانک مجهز می‌شوند و نیروهای تقویتی پیاده‌نظام و گروهان‌های توپخانه‌ای به آنها می‌پیوندند. ارتش اسرائیل دست‌کم ۲۳۰ «حمله تلافی‌جویانه» به نوار غزه انجام داد. دستیابی به توافق آتش‌بس درحالی است که کابینه امنیتی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو، روز یکشنبه به ارتش دستور داده بود که «حملات هدفمند» علیه مسوولان سازمان‌های مسلح فلسطینی را از سر بگیرد. این نخستین بار پس از جنگ ۵۰ روزه ارتش اسرائیل در غزه در پنج سال پیش است که این رژیم این رویه را از سر می‌گیرد. نمونه این حملات هدفمند انهدام خودروی درحال حرکت حمد الخدوری، یک فلسطینی اهل غزه بود که او را یکی «از فرماندهان حماس» می‌خواندند. همچنین ارتش اسرائیل شامگاه یکشنبه نیز به خانه توفیق ابونعیم، یکی از مسوولان حماس در غزه، حمله هوایی کرد. با این حال، مقام‌های اسرائیل بر این باورند که در این مرحله حملات هدفمند شامل سران ارشد و فرماندهان رده بالای فلسطینی نخواهد شد.

در همین حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار «خویشتن‌داری دو طرف» و «تداوم توقف درگیری‌ها» میان اسرائیل و فلسطینیان شد. روزنامه ‌هاآرتص به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت، مصر، قطر و سازمان ملل پیشنهادی را به اسرائیل برای اجرای آتش‌بس بین ارتش این رژیم و گروه‌های مقاومت در غزه دادند. درحقیقت، این آتش‌بس محصول کار مشترک مصر، قطر و سازمان ملل بود. پیش‌تر «اتاق عملیات مشترک» فلسطین در بیانیه‌ای که منتشر کرده بود، اظهار کرده بود: «قبل از پاسخگویی اشغالگران به خواسته‌های ما هرگز جنگ متوقف نخواهد شد و ما هرگز تا زمانی که رهبری دشمن توافقات با مقاومت را انکار کند، اجازه خروج شهرک‌نشینان از پناهگاه‌هایشان را نمی‌دهیم.» به هر روی، الجزیره می‌افزاید: آژیرهایی که طی چند روز گذشته مدام به ساکنان هشدار می‌داد طی دیروز ساکت بودند. یکی از تاثربرانگیزترین موارد درگیری شهادت یک مادر و نوزاد در شکمش بود که روز یکشنبه رخ داد. به نوشته الجزیره، استدلال اسرائیل برای محاصره غزه این بود که بتواند راه ورود تسلیحات به غزه و رسیدن آنها به‌دست حماس را مسدود کند. شرایط زندگی دو میلیون نفر در غزه روز به روز سخت‌تر می‌شود و ساکنان این منطقه، هر روز فقیرتر می‌شوند. اقتصاد غزه پس از محاصره از سوی اسرائیل و مصر به شدت آسیب دیده است.