آخرین نظرسنجی که روز دوشنبه هفته پیش از سوی روزنامه ال‌پائیس انجام شد پیش‌بینی می‌کرد که سوسیالیست‌ها ۳۰ درصد، حزب محافظه‌کار مردم حدود ۲۰ درصد، حزب شهروندان اسپانیا (راست میانه) و حزب پولیست متمایل به چپ پودموس (ما می‌توانیم) حدود ۱۴ درصد و حزب راست افراطی بوکس ۱۱ درصد آرا را به‌دست خواهند آورد. در این انتخابات، تکلیف ۳۵۰ کرسی پارلمان اسپانیا (کنگره وکلا) و ۲۰۸ کرسی از مجلس سنای این کشور روشن خواهد شد. در عین حال همین نظرسنجی نشان می‌داد از هر ۱۰ نفر، چهار نفر گفته‌اند که هنوز برای اینکه به چه کسی رای بدهند، تصمیم نگرفته‌اند. رای‌گیری از ساعت ۹ صبح به وقت محلی آغاز و تا ساعت هشت شب ادامه داشت.

موضوعات اختلاف برانگیزی مانند مساله خودمختاری یا آینده منطقه کاتالونیا موجب شد تا مباحث داغی در آستانه رای‌گیری در این انتخابات دربگیرد. منطقه نیمه‌خودمختار کاتالونیا در اکتبر سال ۲۰۱۷ رفراندومی برای استقلال برگزار کرد و چندی بعد نیز حکومت محلی این منطقه اعلام استقلال کرد که از سوی دولت مرکزی اسپانیا غیرقانونی خوانده شد. گروهی از رهبران وقایع سال ۲۰۱۷ این منطقه درحال‌حاضر در مادرید با اتهاماتی مانند شورش و توطئه در انتظار محاکمه هستند. برخی ناظران می‌گویند که افزایش فعالیت جدایی‌طلب‌ها از جمله دلایلی است که موجب شده تا تمایلات راست افراطی و ملی‌گرایی رادیکال نیز در این کشور طرفداران بیشتری پیدا کند. خشونت‌‌های جنسیتی سال‌هاست که در اسپانیا به بحث‌های بی‌شمار و حتی اعتراض‌های خیابانی دامن زده و به یکی از مسائل حساس سیاسی در انتخابات این کشور بدل شده است.

اما حزب راست افراطی بوکس در برابر مساله حقوق زنان نیز مواضعی جنجالی دارد و می‌گوید که با «فمنیسم رادیکال» و آنچه را که «جر‌م‌سازی مرد بودن» می‌خواند، مخالف است. این حزب همچنین می‌گوید که تمامی پناهجویان غیرقانونی باید به کشورهای محل تولدشان بازگردانده شوند. این حزب همچنین خواستار اخراج تمام مهاجرانی است که هرگونه جرمی مرتکب شده‌اند. تغییر قوانین تابعیت اسپانیایی و سخت‌گیری بیشتر درباره سطح دانش زبان برای کسانی که می‌خواهند اسپانیایی شوند از دیگر برنامه‌های این حزب است. این حزب همچنین وقایع کاتالونیا را کودتا توصیف می‌کند و می‌گوید که تا اطلاع ثانونی هرگونه خودمختاری این منطقه باید لغو شود.