ترامپ پس از وتوی تصمیم کنگره در ارتباط با حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان‌سعودی در جنگ یمن نوشت: «این تصمیم کنگره، تصمیمی خطرناک و بیهوده بود با هدف محدود کردن همان حقوقی که قانون اساسی به رئیس‌جمهوری آمریکا داده است. در صورت تصویب این قطعنامه، جان آمریکایی‌ها و سربازان شجاع این کشور هم درحال‌حاضر و هم در آینده به مخاطره می‌افتاد.» کنگره برای خنثی کردن وتوی رئیس‌جمهوری نیاز به دوسوم آرا دارد و به باور تحلیلگران با توجه به اکثریت آرای مجلس سنا که در اختیار جمهوری‌خواهان است، دستیابی به چنین سطحی از آرا بعید به نظر می‌رسد.

کنگره آمریکا- هم مجلس سنای این کشور و هم مجلس نمایندگان- با تصمیم خود بر آن بود تا مانع از اعزام نیروی نظامی جدید از سوی ترامپ به جنگ یمن شود. طرفداران تصمیم قطع حمایت نظامی از عربستان در جنگ یمن بر این باورند که مشارکت در جنگ یمن، حقوق و اختیارات کنگره در رابطه با اعلان جنگ را محدود می‌کند. به باور آنها این تنها کنگره است و نه رئیس‌جمهوری که می‌تواند درباره اعزام سرباز به یک جنگ تصمیم بگیرد. طرفداران قطعنامه قطع حمایت نظامی از عربستان در جنگ یمن از حملات هوایی ائتلاف نظامی به یمن انتقاد کرده و معتقد هستند که بسیاری از شهروندان غیرنظامی یمن در اثر این حملات جان خود را از دست داده و این حملات منجر به فاجعه‌ای انسانی در آن کشور شده است. از زمان شروع جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ تاکنون، ده‌ها هزار نفر از مردم یمن جان خود را از دست داده‌ و بیش از ۱۰ میلیون نفر از گرسنگی رنج می‌برند. افزون بر آن، خبر شیوع بیماری وبا برای سومین‌بار منتشر شده است.

بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی هم در تحلیلی نوشت، عربستان درحالی به شکل کورکورانه درحال تداوم کمپین بمباران «شکست خورده» علیه یمنی‌ها است که اهدافش از این کمپین مشخص نیست و نمی‌داند که در یمن چه چیزی می‌خواهد. در این تحلیل تصریح شده است: «عربستان سعودی نمی‌داند در یمن چه چیزی می‌خواهد. جنگ چهار ساله فعلی عربستان در یمن با هدف عقب‌راندن حوثی‌ها به پایگاه‌هایشان در شمال یمن و روی کار آوردن مجدد یک رهبر هم‌پیمان با عربستان در یمن آغاز شد. با این حال عربستانی‌ها با مشارکت امارات‌متحده‌عربی، گرفتار یک کمپین روتین و مخرب و به لحاظ سیاسی زیانبار حملات هوایی در یمن شده و در کنار آن سیاست سنتی‌تر خود برای استفاده از پول نقد برای به‌دست آوردن دوستانی برای خود را به‌کار گرفته که تنها تا حدی در زمینه تاثیرگذاری بر مردم موفق بوده است.»

این اندیشکده در ادامه نوشت: «امارات و عربستان آشکارا در حال برنامه‌ریزی برای تکمیل پازل سقوط اوضاع در یمن هستند.» امارات علنا از جدایی‌طلبان جنوب یمن حمایت می‌کند و با دشمن آنها، عبد ربه منصور هادی که اسما رئیس‌جمهور مورد حمایت عربستان برای یمن است، مخالفت می‌کند. در مارس ۲۰۱۹ دو تن از مقام‌های ارشد نزدیک به وی به طرح امارات‌متحده‌عربی برای پیگیری تجزیه یمن و تشکیل ایالت یمن جنوبی و یا چند ایالت کوچک‌تر در جنوب این کشور حمله کردند. خود منصور هادی به امارات به‌خاطر رفتار به‌عنوان یک «اشغالگر» و همین‌طور تقویت نیروهای حامی امارات و حامی جدایی‌طلبی در یمن و همین‌طور تصاحب جزیره سقطری حمله کرد. اندیشکده کارنگی در نتیجه‌گیری خود می‌افزاید: «مرحله اول توافق صلح در حدیده یمن که چندان از جانب حوثی‌ها و نیروهای مورد حمایت امارات در یمن رعایت نشد، ارتباط چندانی با محاسبات (اشتباه) سیاسی عربستان یا امارات در جنگ یمن نداشته و بیشتر ناشی از تلاش‌هایی تبلیغاتی از جانب این دو کشور برای پاسخ به نارضایتی‌های هم‌پیمانان غربی خود است. ناسازگاری عربستانی‌ها بر سر یمن تا حدی ناشی از سنت معمول عربستانی‌ها است که طی آن تضعیف کشور یمن را یک هزینه قابل‌قبول به نفع امنیت پادشاهی عربستان می‌دانند. این رویکرد به وضوح دیگر موثر نیست و مساله سقوط اوضاع کشور یمن باعث افزایش مشکلات امنیت ملی عربستان شده و اینکه امارات‌متحده‌عربی که از این مسائل تنها به‌صورت غیرمستقیم تاثیر می‌پذیرد، درحال بهره‌برداری راهبردی از این اوضاع به نفع خود و به ضرر عربستان و یمن است.»