رسانه‌های هندی از سوی دیگر گفته‌اند نیروی هوایی هند «به یک اردوگاه عمده تروریستی» در بخشی از کشمیر که تحت‌کنترل پاکستان است، حمله کرده‌است. خبرگزاری آسیا که دفتر اصلی‌اش در هند است نیز گزارش داد: «۱۲ فروند میراژ ۲۰۰۰ » ارتش هند از «خط کنترل» منطقه کشمیر گذشته و به یک «اردوگاه مهم تروریست‌ها» حمله کرده‌اند. دولت و وزارت دفاع هند تا لحظه تنظیم گزارش واکنش رسمی به این گزارش‌ها نشان نداده‌اند. با این حال وزیر کشاورزی هند در توییتر نوشته است؛ نیروی هوایی آن کشور صبح روز سه‌شنبه حمله‌ای به یک «اردوگاه ترور» انجام داده و آن را «کاملا نابود کرده‌است». این رخدادها پس از حمله مرگبار یک گروه افراطی پاکستانی به نیروهای پلیس هند در منطقه کشمیر هند و تنش‌های بعد از آن صورت می‌گیرد. آصف غفور، مدیرکل روابط عمومی ارتش پاکستان، به رسانه‌های آن کشور گفته است نیروی هوایی هند «حریم هوایی خط کنترل را نقض کرده‌است». آنچه امروزه به‌نام «خط کنترل» (ال‌او‌سی) موسوم است، خط حائلی میان بخش‌های تحت‌کنترل پاکستان و هند در ایالت جامو و کشمیر است که عملا -به‌طور دفاکتو- مرز این دو کشور به‌شمار می‌رود.

یک سخنگوی وزارت دفاع هند به رویترز گفته در مورد اظهارات سخنگوی ارتش پاکستان اطلاعاتی ندارد. روزنامه هندو به نقل از عمر عبدالله، سروزیر پیشین جامو و کشمیر هند، نوشته اگر این اخبار درست باشد اصلا قابل تصور نیست که این یک حمله کوچک بوده باشد. برخی مقام‌ها و چهره‌های سیاسی عمده در هند طی ساعت‌های گذشته به این اخبار واکنش نشان داده‌اند، از جمله سروزیر دهلی نو و راهول گاندی، رئیس «کنگره ملی» هند، اپوزیسیون دولت نارندرا مودی، که در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به «خلبانان ارتش هند ادای احترام» کرده‌اند. پاکستان اما گفته است که این حملات خسارت جانی و مالی برنداشته است. عمران خان، نخست‌‌وزیر پاکستان نیز پیشتر هشدار داده بود در برابر حمله احتمالی هند واکنش نشان خواهد داد.  سی‌ان‌ان هم به نقل از ویجی گوکاله، وزیر خارجه هندوستان نوشت که این حمله پاسخی مستقیم به حمله گروه «جیش محمد» بوده است. او گفت که این کمپ توسط گروه جیش محمد اداره می‌شود و در حمله ۱۴ فوریه نیز این گروه دست داشته است.  این بدترین حمله از دهه ۱۹۸۰ به این‌سو، علیه هندی‌ها به حساب می‌آید. به دنبال اظهارات وزیر خارجه هند، محمد قریشی، همتای پاکستانی‌اش هشدار داد که هند پاکستان را نیازماید. در بیانیه‌ای که وزارت خارجه پاکستان منتشر کرده، آمده است: پاکستان آماده پاسخگویی به هرگونه ماجراجویی است.

یکی از سخنگویان ارتش پاکستان در توییتی نوشت که در ساعات اولیه صبح سه‌شنبه ارتش هند به خاک پاکستان حمله کرد اما جنگنده‌ها به عقب رانده شدند. در این راستا اسلام آباد اظهار کرده است که ورود جت‌های هند به حریم پاکستان تلفاتی به دنبال نداشته و پس از عبوراز خط کنترل کشمیر مهمات خود را در منطقه‌ای جنگلی پرتاب کرده‌اند.

افزایش تنش‌ها

در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه هندوستان صادر کرد، آمده است: هند در پی عملیات هوایی نیروهای زیادی از شبه‌نظامیان را از بین برد. این اعتقاد وجود دارد که این مکان، کمپ تمرینی گروه جیش محمد به رهبری مولانا یوسف اظهر، برادر زن مسعود اظهر است. هند پیش‌تر ادعا کرده بود که شواهد غیرقابل انکاری در دست دارد که پاکستان نقش مستقیمی در حمله پلواما داشته است. با این حال این اقدام هند تنش‌های موجود میان این دو کشور همسایه دارای تسلیحات هسته‌ای که سه جنگ را علیه یکدیگر تجربه کرده‌اند، به طرز قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. وزیر امورخارجه هندوستان در اظهارات ۱۹ فوریه خود گفته بود: دلیل واضح‌تر از اینکه این گروه در پاکستان حضور دارد و فعالیت می‌کند. این باید دلیل کافی برای پاکستان باشد تا با این گروه برخورد کند.  پیرو حمله گروه افراطی به هندوستان، دهلی‌نو قسم خورده بود که اقداماتی علیه پاکستان ترتیب خواهد داد که دربرگیرنده انزوای دیپلماتیک و اقتصادی در عرصه بین‌المللی است. این در حالی است که پاکستان هرگونه دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده است.

تاریخ تکان‌دهنده

کشمیر، یک منطقه کوهستان پهناور بین هند و پاکستان از تاریخی تکان‌دهنده رنج می‌برد. این منطقه به طرز دردآوری محل کشمکش پاکستان و هندوستان از زمان استقلال پاکستان در سال ۱۹۴۷ بوده است. تاکنون در این منطقه جنگ‌ها و تنش‌های زیادی مشاهده شده است.  حمله ماه فوریه دو سال پس از حمله نیروهای شبه‌نظامی به پایگاه هندی‌ها در گارینسون رخ داد.  چند روز پس از حمله شبه‌نظامی‌ها، ۴ نظامی دیگر هندی نیز در تبادل آتش با شبه‌نظامی‌ها در پلواما کشته شدند.  از سال ۱۹۸۹، جنگ‌ها و تنش‌هایی از این دست موجب کشته شدن بیش از ۴۷ هزار نفر در این منطقه شده است. این آمار و ارقام در شرایطی ارائه شده که میزان افرادی که در این درگیری‌ها ناپدید شده‌اند مشخص نیست و احتمالا آمار کشته‌ها بالاتر است. برخی گروه‌های حقوق بشری و غیردولتی می‌گویند میزان کشته‌ها احتمالا دوبرابر این آمار و ارقام است.