یک سایت تاسیسات آزمایش هسته‌ای را برچید و بقایای اجساد نظامیان آمریکایی کشته شده در جنگ دهه ۱۹۵۰ شبه جزیره کره را برگرداند. با این وجود واشنگتن هنوز بر گزاره «اول خلع سلاح هسته‌ای» تاکید می‌کند و جواب توقع‌های ما را با تحریک به تحریم‌های بین‌المللی و فشار می‌دهد.» سی.ان.ان در گزارشی به قلم سه تن از نویسندگان خود در ۱۰ اوت به نقل از بیانیه وزارت خارجه کره‌شمالی نوشت: «تا زمانی که آمریکا حتی احترام اساسی در قبال شریک مذاکراتش را انکار می‌کند و به سناریوی منسوخی که دولت‌های غربی آمریکا همگی آزموده و در آن شکست خورده‌اند، چسبیده است، نمی‌توان انتظار پیشرفت در اجرای بیانیه مشترک رهبران آمریکا- جمهوری دموکراتیک خلق کره از جمله درباره خلع سلاح هسته‌ای را داشت.»

این بیانیه البته شخص ترامپ را متهم یا مقصر نمی‌شناسد، بلکه اعلام می‌کند که «برخی مقام‌های ارشد در داخل دولت آمریکا» بر خلاف نظر و نیت رئیس‌جمهور این کشور عمل می‌کنند. به نوشته سی‌ان‌ان، احتمالا منظور از «برخی مقام‌های ارشد در داخل دولت آمریکا» مایک پمپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی باشند. این گزارش و سایر گزارش‌های مشابه بر این باورند که مایک پمپئو طی دو ماه گذشته بارها در مذاکرات با کره‌شمالی طرحی برای آغاز روند خلع سلاح هسته‌ای ارائه کرده اما هر بار مذاکره‌کنندگان کره‌شمالی به رهبری کیم یونگ چول، دستیار ارشد رهبر کره‌شمالی پیشنهاد پمپئو را نادیده گرفته‌اند. این طرح پیشنهادی حاکی از این است که کره‌شمالی بیش از ۶۰ تا ۷۰‌درصد از کلاهک‌های هسته‌ای‌اش را ظرف شش تا هشت ماه تحویل دهد؛ آمریکا یا یک کشور سوم آنها را تحویل بگیرد و از کره‌شمالی خارج کند. همچنین مشخص نیست که آمریکا در ازای آن- به جز کاهش تحریم‌ها یا حذف نام کره‌شمالی از لیست کشورهای حامی تروریسم- چه امتیازاتی ارائه خواهد داد.

بر همین اساس، گفته شده هدف اصلی وزیر امور خارجه آمریکا در این مرحله از مذاکرات این است که کره‌شمالی وادار شود تا رسما میزان تسلیحات هسته‌ای خودش را اعلام کند و تعداد کلاهک‌های آن مشخص شود. واشنگتن پست در گزارش ۳۰ ژوئن نوشت که مقام‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند دولت کیم جونگ اون دست از زرادخانه‌های هسته‌ای خودش برنمی‌دارد و مایل است تا شمار تسلیحات هسته‌ای‌اش پنهان بماند. برخی تعداد کلاهک‌های این کشور را حدود ۶۵ می‌دانند. با این حال، به نوشته «جیمز گریفیث»، «ریچارد روث» و «ویل ریپلی»، گزارشگران سی.ان.ان، کره‌شمالی در انتقادات خود از دولت آمریکا جان بولتون را هم بی‌نصیب نگذاشته است. بولتون گفته بود دولت احساس نمی‌کند که پیونگ‌یانگ به تعهدات خود پایبند باشد. به نوشته این گزارشگران، بولتون تا پیش از اینکه ترامپ به گشایش دیپلماتیک در روابط با کره‌شمالی روی آورد همواره از «باز»های منتقد مذاکره و ارتباط با کره‌شمالی بوده است. بولتون و پمپئو بارها خواستار «خلع سلاح کامل هسته‌ای» کره‌شمالی شده بودند. 

به نوشته این گزارش، پمپئو هفته گذشته اعلام کرده بود که «کره‌شمالی نزدیک به خلع سلاح است اما جدول نهایی کامل برای خلع سلاح را رئیس کیم باید اعلام کند». به نظر می‌رسد هم اکنون یک شکاف میان ترامپ با دوگانه بولتون- پمپئو بر سر کره‌شمالی وجود دارد. در حالی که این دو مقام معتقدند فرآیند خلع سلاح از سوی کره‌شمالی آغاز نشده اما ترامپ در مراسم صرف شام با حضور تجار بزرگ آمریکایی در کلوب گلف خود در نیوجرسی گفت که کره‌شمالی در برچیدن برنامه هسته‌ای خود در حال پیشرفت است. «گریفیث- روث- ریپلی» می‌نویسند: کره‌شمالی می‌گوید پس از اجلاس سنگاپور گام‌هایی برداشته و اگرچه این گام‌ها «مراحل اولیه» هستند اما در همین مرحله هم گام‌های خوبی برداشته اما با پاسخ مثبت و متقابلی از سوی آمریکا مواجه نشده است. با وجود این نوسان در روابط کره‌شمالی و آمریکا اما به نوشته این گزارشگران روابط دو کره مسیر خوبی را طی می‌کند. بر همین اساس، قرار شده رهبران دو کره برای سومین بار و با هدف پیشبرد روند صلح و بن‌بست فعلی میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن بر سر خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی با یکدیگر دیدار کنند اما زمان و مکان این دیدار مشخص نشده است. مقام‌های ارشد دو کره قرار است طی هفته آینده نشستی داشته باشند تا امکان برگزاری یک نشست جدید میان رهبران این دو کشور را بررسی کنند.