به نوشته «جاشوا برلینگر» در سی‌ان‌ان، این تصاویر از سوی « Planet Labs Inc.» که در سان‌فرانسیسکو مستقر است و از سوی موسسه مطالعات بین‌الملل میدلبری تحلیل شده گرفته شده است. یافته‌های موسسه میدلبری در شرایطی منتشر می‌شود که انتشار گزارش‌های دیگری هم تردیدهایی درباره نیات پیونگ‌یانگ به‌وجود آورده است. هفته گذشته پایگاه «North ۳۸»، سازمانی که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تحولات درون کره‌شمالی را ردگیری می‌کند، گزارش داد پیونگ‌یانگ سایت هسته‌ای خود را در یانگ‌بیون با سرعت بالایی ارتقا می‌دهد. مقام‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند کره‌شمالی در ماه‌های اخیر تولید سوخت تسلیحات هسته‌ای خود را در شماری از سایت‌های سراسر این کشور افزایش داده است. یک محقق ارشد مرکز مطالعات عدم اشاعه هسته‌ای تاکید می‌کند، اکثر این ساخت‌وسازها در سه ماه گذشته اتفاق افتاده است. سی‌ان‌ان می‌افزاید این تصاویر نشان می‌دهد که پیونگ‌یانگ ساخت و سازها در تاسیساتی واقع در نزدیکی شهر «همهونگ» را سرعت بخشیده است.

گزارش واشنگتن پست نیز حاکی است که کره‌شمالی نه تنها تولید سوخت تسلیحات هسته‌ای را افزایش داده بلکه درحال زمینه‌چینی برای فریفتن آمریکا هم هست. این روزنامه آمریکایی می‌افزاید شواهدی از فریبکاری کره‌شمالی از زمان نشست ۱۲ ژوئن به بعد دیده شده است. کیم جونگ اون و ترامپ اعلامیه‌ای را با هدف «حرکت به سمت خلع‌سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره» به امضا رساندند. در این بیانیه مشترک، جدول زمانی مشخصی برای خلع‌سلاح هسته‌ای یا توقف تولید تعیین نشد. همچنین گزینه راستی‌آزمایی و غیرقابل بازگشت بودن تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی هم در این بیانیه دیده نمی‌شود. جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه تاکید کرد، دولت واشنگتن کاملا از پیشینه فریبکاری کره‌شمالی آگاه است و ساده‌لوحانه وارد مذاکرات خلع‌سلاح هسته‌ای نشده است. او افزود: «هیچ‌گونه احساس شگفتی یا تردید در میان گروهی که این کار را انجام می‌دهد، وجود ندارد.» بولتون اظهار کرد، ترامپ بازیچه کیم قرار نگرفته و کاملا از «الگوی رفتاری کره‌شمالی در مذاکره با آمریکا آگاه است.»

با این حال، ترامپ به «اون» خوش‌بین است و می‌گوید: «من با او توافق‌نامه تنظیم کردم، ما با هم دست دادیم و واقعا فکر می‌کنم که رفتار او صادقانه بود.» رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال ادامه داد، «ممکن است» چنین مساله‌ای به درستی پیش نرود و نتیجه‌ای که انتظار می‌رود را نداشته باشد. لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز به شبکه NBC گفت، اگر مذاکرات هسته‌ای بی‌نتیجه بماند، کره‌شمالی «افسوس» خواهد خورد. «دیوید شمرلر»، محقق موسسه «The Chemical Material Institute» می‌گوید: «به نظر می‌رسد این تاسیسات یک کارکرد داشته باشند و آن پمپاژ روح تازه به برنامه موشکی است.»

گزارشگر سی‌ان‌ان به نقل از «جفری لوییس»، مدیر برنامه منع اشاعه شرق آسیا در موسسه MIIS می‌افزاید بیشتر این تاسیسات در ماه می ‌ساخته شد، پس از دیدار رهبران دو کره و پیش از دیدار ترامپ با اون. از سال ۲۰۱۷ که کره‌شمالی موشک‌های بردبلند خود را آزمایش کرد زیر تیغ تحریم رفت. اگرچه رهبر کره‌شمالی خواستار عاری‌سازی هسته‌ای در شبه‌جزیره است اما ناظران کره‌شمالی بر این باورند که پیونگ‌یانگ و واشنگتن تعاریف بسیار متفاوتی از عبارت «عاری‌سازی هسته‌ای» و «خلع‌سلاح» دارند. جفری لوییس می‌گوید: «کیم هرگز پیشنهاد خلع‌سلاح نداده. هرگز. او مسلح می‌شود اما خلع‌سلاح خیر.»