دست راست «اون» در کاخ سفید

کیم یونگ‌چول، زمانی رئیس سازمان اطلاعات کره‌شمالی بود و به این ترتیب، با موضوعات و مواضع داخلی و خارجی از جمله برنامه‌های اتمی و هسته‌ای این کشور آشنایی کامل دارد. منابع کره‌جنوبی او را مسوول برنامه‌ریزی یک رشته حمله به تاسیسات و تجهیزات نظامی کشورشان در سال ۲۰۱۰ می‌دانند که در جریان آنها، ۴۶ تن از نفرات نیروی دریایی کره‌جنوبی کشته شدند. در جریان سفر کیم یونگ‌چول به کره‌جنوبی برای حضور در مراسم پایانی المپیک زمستانی امسال، گروهی از اعضای خانواده‌های کشته شدگان این حملات علیه او دست به تظاهرات زدند.

احتمالا سفر این مقام کره‌شمالی به آمریکا در پاسخ به دیدار اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات‌متحده از کره‌شمالی و ملاقات او با رهبری این کشور صورت می‌گیرد. در این سفر، ژنرال کیم از آقای پمپئو در فرودگاه استقبال کرد. گفته می‌شود که کیم یونگ‌چول از مقامات نزدیک و مورد اعتماد کیم‌جونگ‌اون محسوب می‌شود و در هرگونه مذاکره و معامله پیرامون برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی نقشی مهم برعهده خواهد داشت. او در ملاقات سال ۲۰۰۰ بین رهبر وقت کره‌شمالی و رئیس‌جمهوری وقت کره‌جنوبی در پیونگ‌یانگ، و در ملاقات‌های بین مقامات دو کره در سال‌های گذشته حضور داشته است. این مقام کره‌شمالی از جمله معدود مقاماتی بود که کیم‌جونگ‌اون را در سفر برای ملاقات با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی همراهی می‌کرد و در گفت‌وگوهای بین دو رهبر، در کنار کیم‌جونگ‌اون نشسته بود. به نوشته رویترز، «چول» در زمره مقام‌هایی است که ممنوع‌السفر بوده و از سفر به آمریکا منع شده‌اند. با این حال، سفر او به آمریکا سیگنالی می‌فرستد دال بر اینکه روابط دو طرف در مسیر «حسنه شدن» قرار دارد و آمریکایی‌ها از خیر دستگیری یا بازداشت او گذشته‌اند. آمریکا و کره‌جنوبی نام این مقام را در فهرست سیاه قرار داده بودند، زیرا در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۶ در برنامه هسته‌ای-موشکی کشورش نقش داشت. اکنون او جامه یک مذاکره‌کننده جدی و دیپلماتیک را بر تن کرده و سئول و واشنگتن هم فعلا از بازداشت وی صرفنظر کرده‌اند.

رویترز همچنین در گزارش ۲۹ می‌۲۰۱۸ می‌نویسد تیم‌های دیپلماتیک از کره‌شمالی سفرهای خود را شروع کرده‌اند. بر این اساس، «کیم چانگ سون»، رئیس کارکنان «اون»، هم از پکن به سنگاپور سفر کرد. روز دوشنبه ۷ خردادماه هم «جو ساگین» فرودگاه یوکوتا در ژاپن را ترک و به سنگاپور پرواز کرد. رویترز می‌نویسد این «پیش مذاکرات» یا زمینه‌سازی برای مذاکرات کیم- ترامپ است. «چو کانگ ایل»، یکی از مقام‌های وزارت خارجه کره‌شمالی که با مسائل آمریکا آشناست، هم در فرودگاه بین‌المللی پکن دیده شده است. خبرگزاری ینوهاپ می‌نویسد شاید وی برای همراهی با «چول» آمده باشد. اگر تا پیش از مذاکرات این موشک‌های کره‌شمالی بود که به این‌سو و آن‌سو پرتاب می‌شد اما اکنون تیم‌های دیپلماتیک سطح بالای این کشور است که سفرهای خود را به دور دنیا  شروع کرده‌اند.

با این حال، کره‌شمالی سیاست خود را در دو سطح به پیش می‌برد: سیاست پنهانی که مذاکره با قدرت‌هاست و سیاست اعلامی که از طریق رسانه‌های این کشور اعلام می‌شود. دیروز سه‌شنبه ۸ خردادماه، روزنامه رودونگ سینمون کره‌شمالی اعلام کرد که اگر آمریکا به راستی خواستار مذاکره است بهتر است مانورهای نظامی با کره‌جنوبی را تعطیل کند. با وجود احتمال قریب به یقین برگزاری مذاکرات در ۱۲ ژوئن(۲۲ خردادماه) اما باز هم برخی تحلیلگران اما و اگرهایی در مورد «تداوم» این مذاکرات اعلام می‌کنند. آنها می‌گویند ممکن است این مذاکرات برگزار شود اما تداوم آن محل سوال جدی است.