نکبت دوم عکس: AFP

دیروز ۱۴ آوریل (۲۴اردیبهشت) مراسم گشایش سفارتخانه آمریکا در بیت‌المقدس برگزار شد. قرار است یک سفارت کوچک موقتا در داخل ساختمان کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس افتتاح شود و بعدا کل سفارت به محلی بزرگ‌تر در این شهر منتقل شود. به گزارش بی‌بی‌سی، هنگامی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تصمیم خود را برای انتقال سفارتخانه کشورش اعلام کرد، این انتظار ایجاد شد که خود او در مراسم گشایش این سفارتخانه حضور یابد، اما او به جای خود دخترش ایوانکا و دامادش جرد کوشنر را به بیت‌المقدس فرستاد. استیو منوچین (وزیر دارایی) و جان سولیوان (معاون وزارت خارجه آمریکا) نیز دراین مراسم شرکت داشتند. گزارش‌ها حاکی است که سفیران و دیپلمات‌های خارجی مقیم اسرائیل نیز به این مراسم دعوت شده بودند، اما باتوجه به اعتراض برخی دولت‌های جهان به تصمیم ترامپ، بسیاری از دیپلمات‌ها در مراسم حضور نیافتند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز همه دولت‌هایی را که با کشورش رابطه دیپلماتیک دارند فراخوانده بود تا از تصمیم ترامپ پیروی کنند، اما تاکنون تنها دو دولت به درخواست او پاسخ داده‌اند: گواتمالا و پاراگوئه. انتقال سفارتخانه آمریکا به بیت‌المقدس که به معنی به رسمیت شناختن این شهر به‌عنوان پایتخت اسرائیل و نادیده گرفتن حق فلسطینیان برای برپایی پایتخت دولت آینده خود در این شهر و حاکمیت بر شرق آن است، خشم مسلمانان جهان را برانگیخته است. بنابر قوانین بین‌المللی و پنج دهه موضع رسمی دولت‌های آمریکا، شرق بیت‌المقدس بخشی از سرزمین‌های اشغالی بوده است. فلسطینیان شرق بیت‌المقدس را برای پایتخت کشور مستقل آینده خود در نظر دارند. مراسم انتقال سفارت آمریکا برای اینکه با هفتادمین سالگرد تاسیس مصادف باشد، زودتر انجام گرفت. از چند هفته پیش و با نزدیک شدن به «روز انتقال» فلسطینیان دست به اعتراض‌ زده و در بسیاری موارد به خشونت و درگیری با پلیس و ارتش اسرائیل منجر شد. روز تاسیس اسرائیل در قاموس فلسطینی‌ها به «روز نکبت» معروف است.

رویترز نیز در گزارشی نوشت اسرائیل درحالی جشن‌های خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را آغاز کرده که اکثر نمایندگان کشورهای خارجی در سرزمین‌های اشغالی در این مراسم‌ غایب بودند. رویترز بر این باور است که این تصمیم ترامپ خشم فلسطینی‌ها را که خواهان کشور مستقل خود به پایتختی قدس شرقی هستند، ‌در پی داشت. اکثر کشورها می‌گویند وضعیت شهر قدس باید در توافق صلح نهایی تعیین شود و انتقال سفارتخانه در این زمان به این شهر ناشی از قضاوت زودهنگام است. نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی خود خطاب به کشورهای جهان در حضور میهمانان آمریکایی خویش گفت: «سفارتخانه‌هایتان را به شهر قدس منتقل کنید چون این کار درستی است. سفارتخانه‌هایتان را به شهر قدس منتقل کنید چون باعث پیشرفت صلح شده و اینکه چون شما نمی‌توانید صلح را بر پایه دروغ‌ بنا کنید.» نتانیاهو گفت: «تحت هر توافق صلحی شما احتمالا می‌توانید تصور کنید، شهر قدس پایتخت اسرائیل باقی خواهد ماند.» مراسم دیروز شهر قدس با گل‌کاری‌هایی به شکل پرچم آمریکا و پوسترهایی که روی آن نوشته شده بود «ترامپ اسرائیل را دوباره عظمت ببخش» تزئین شده بود.

براساس گزارش رویترز، اسرائیل اعلام کرد که تمامی ۸۶ کشور دارای هیات دیپلماتیک در سرزمین‌های اشغالی برای مراسم دیروز دعوت شده‌ بودند و از این میان تنها ۳۳ کشور حضورشان را تایید کرده‌اند. از جمله حاضران در این نشست فرستاده‌های گوآتمالا و پاراگوئه هستند که قصد دارند اواخر ماه جاری میلادی سفارتخانه‌هایشان را در قدس افتتاح کنند. در این مراسم نمایندگان مجارستان، رومانی و جمهوری چک نیز حضور داشتند، اما هیچ نماینده‌ای از سوی کشورهای غرب اتحادیه اروپا در مراسم شرکت نکردند که این نشان‌دهنده اختلاف در داخل این اتحادیه بر سر اقدام ترامپ است.

اعتراض فلسطینی‌ها

نمایندگی سازمان آزادی بخش فلسطین در آمریکا در بیانیه‌ای اظهار کرد: «به شکل غم‌انگیز دولت آمریکا تصمیم گرفته تا از ادعاهای انحصار طلبانه اسرائیل در قدس که چندین قرن برای همه مذاهب مقدس محسوب می‌شده جانبداری کند. انتقال سفارت آمریکا به قدس به‌جای حمایت از صلح باعث تشدید درگیری‌های مذهبی می‌شود.» با این حال، روز یکشنبه صدها افراطی اسرائیلی در نقض محدودیت‌های مذهبی اعمال شده در این مکان وارد مسجدالاقصی شدند که باعث درگیری‌هایی در این مکان شد. در همین روز همچنین صدها یهودی افراطی اسرائیل در یک مراسم دیگر در مکان موسوم به «دروازه دمشق» در شهر قدس به سبب مراسم سالگرد اشغال شهر قدیمی قدس در جنگ ۱۹۶۷ با اعراب، جشن برپا کردند.  اکنون باریکه نوار غزه تحت تدابیر سخت امنیتی است و واکنش ارتش اسرائیل به ناآرامی‌ها در این منطقه تندتر از مناطق دیگر است. در کرانه باختری اوضاع ناآرام است. گزارش‌ها حاکی است که ارتش اسرائیل ۱۱گردان ارتش را در مرزهای نوار غزه مستقر کرده و در کرانه باختری و قدس نیز نیروهای ارتش برای سرکوب تظاهرات فلسطینی‌ها در حالت آماده‌باش هستند. آخرین اخبار حاکی است که در درگیری‌های نوار غزه حداقل ۳۰نفر کشته و هزار نفر زخمی شده‌اند.

 

04-03