تجاوز احتمالی اسرائیل به سوریه

با این‌حال، برخی منابع سوری احتمال می‌دهند این حملات از جانب رژیم‌صهیونیستی بوده باشد. منابع نظامی آمریکا نیز به شبکه سی‌ان‌ان گفتند، آمریکا و نیروهای ائتلاف آمریکایی ضدداعش در حملات شب گذشته به مواضع ارتش سوریه دست نداشتند. دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه (وابسته به مخالفان سوری) مدعی شده، کشته‌های این حملات در حومه حلب و حما ۲۶ تن است. اما کنشگران مستقر در منطقه می‌گویند، این حملات بیش از ۴۰ کشته و ۶۰ زخمی در بین نیروهای نظام سوریه و هم‌پیمانان‌شان برجای گذاشت. همچنین حمله‌ای هم به منطقه تقسیس در نزدیکی ساحل غربی استان حما انجام گرفته است.

به فاصله کوتاهی پس از این حملات، مرکز زلزله‌نگاری اروپا-مدیترانه گفت که این انفجارها باعث زمین لرزه‌ای به قدرت ۶/ ۲ ریشتر، در این منطقه شد. دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه به خبرگزاری رویترز اعلام کرد: انفجارهای شدیدی مناطقی در حومه الحموی و استان حلب را لرزاند که ناشی از حملات موشکی به مقر تیپ ۴۷ در حومه جنوبی حما و مناطق دیگر در نزدیکی شهرک سلحب بود. به ادعای اسکای‌نیوز عربی، در داخل مقر تیپ ۴۷ در حماه نیروهای نظام سوریه و نیروهای هم‌پیمان بوده‌اند. یک منبع در پارلمان سوریه در گفت‌وگو با ریانوستی هدف حمله یکشنبه شب را انبارهای مهمات ارتش سوریه دانست و گفت که این تجاوز احتمالا با یک حمله هوایی انجام شده است.

روزنامه «تشرین» سوریه که روزنامه رسمی این کشور است به نقل از منابع میدانی نوشت، حمله اخیر به مقرهایی در استان‌های حما و حلب از پایگاهای انگلیسی و آمریکایی در شمال اردن آغاز شده و ۹ موشک بالستیک در این حمله مورد استفاده قرار گرفته است. برخی این احتمال را مطرح کرده‌اند که این حملات در واکنش به عملیات و عبور ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان از رود فرات و حرکت به‌سمت شرق دیرالزور انجام گرفته است. نیروهای سوریه در این عملیات پنج روستا را از نیروهای دموکراتیک سوریه، هم‌پیمان آمریکا پس گرفتند.

به گزارش بی‌بی‌سی، روز یکشنبه آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، گفته بود که این کشور «آزادی عملیات» در سوریه را برای خود محفوظ می‌دارد. حدود سه هفته پیش حمله موشکی دیگری به پایگاه تی۴ در سوریه دست‌کم ۱۴ کشته به‌جا گذاشت. بی‌بی‌سی می‌نویسد: «در سال‌های اخیر اسرائیل چندین بار محموله‌های سلاح گروه حزب‌الله در سوریه را هدف گرفته است». حمله گاه و بیگاه اسرائیل به پایگاه هایی در سوریه (که یا متعلق به ارتش این کشور است یا متحدانش) نشان می‌دهد که اسرائیل خواهان پیشروی ارتش سوریه نیست. از سوی دیگر، نشان می‌دهد که این رژیم حضور برخی متحدان اسد در بیخ گوش خود را نمی‌پذیرد.

ارتش اسرائیل معتقد است حضور رقبا در سرزمین سوریه تهدیدی برای امنیت ملی این رژیم محسوب می‌شود. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که احتمالا نیروهای اسرائیلی به توافقی نانوشته با روس‌ها در سوریه رسیده‌اند که به نیروی هوایی اسرائیل اجازه انجام حملات پیشگیرانه علیه نیروهای خصم را می‌دهد. از سوی دیگر، به‌نظر می‌رسد باتوجه به پیشروی‌های ارتش سوریه و دست برتر یافتن ارتش اسد در «زمین»، ائتلاف غرب، اسرائیل حاضر به تایید و مشروعیت بخشیدن به این پیشروی‌ها نیست. بنابراین، تلاش می‌کند از طریق «هوا» برخی اهداف زمینی را هدف قرار دهد بدون اینکه حضوری زمینی در تحولات میدانی سوریه داشته باشند.