بسیاری از کنشگران از گروه‌های کوچک فرانسوی مانند نوفاشیست‌ها، سرتراشیده‌ها و انقلابیون ناسیونالیست تا حدودی اعضای جبهه ملی بودند. در سال ۲۰۱۱، بازنشسته شدن «ژان ماری لوپن» موجب جنگ جانشینی شد که اغلب خود را در نزاع میان رهبران قدیمی (کاتولیک‌های سنت‌گرا، محافظه‌کاران، نژادپرستان جدید غیرمسیحی و...) و حامیان نوسازی جلوه‌گر ساخت که در پس دختر لوپن متحد شده بودند. پیروزی «مارین لوپن» آغاز فرآیندی بود که «قلع‌وقمع» در جبهه ملی نام گرفت.   

جبهه ملی چرخشی ایدئولوژیک را شروع کرد که ملهم از «انقلابیون ملی» بود که کشمکش علیه سرمایه‌داری را با ملی‌گرایی قدرتمند با ترکیبی از ارزش‌های سوسیالی و محافظه‌کارانه برای کسب پیروزی در حوزه‌های انتخابیه جدید از سوی طبقه کارگر از یکسو و جناح راست کلاسیک از سوی دیگر و بهره‌برداری از علامت‌گذاری ضعیف میان مواضع راست و راست افراطی در هم می‌آمیخت. ما بر این فرآیند متمرکز خواهیم شد، زیرا عمیقا ماهیت سخنرانی‌های عمومی و چهره «غیر» در لفاظی‌های جبهه ملی را تغییر داد: مهاجران دیگر به‌عنوان منبع معضلات نگریسته نمی‌شود، بلکه قربانیان استراتژی سرمایه‌داری به رهبری کسب‌وکارهای بزرگ برای افزایش سودشان تلقی می‌شوند. مارین لوپن در جست‌وجوی این بوده که با برخی گروه‌های اقلیت مانند یهودیان یا سازمان‌های دگرباش ادغام شود. در مقابل، در نتیجه «تغییر فرهنگی» در ایدئولوژی راست افراطی، اسلام به مهم‌ترین حریف یا رقیب تبدیل شده است. وقتی جبهه ملی تاسیس شد اقدامه به ایجاد یک بخش متعلق به جوانان کرد تحت عنوان «جبهه‌ملی جوانان» [Front National de la (Jeunesse (FNJ]که به منزله مبنای کلیدی آموزشی تلقی می‌شد. جبهه ملی همچنین پیوندهایی نزدیک با دیگر دانشجویان و سازمان‌های جوانان راست افراطی مانند «دانشجویان بازآموزی شده» [Renouveau Etudiant] یا «گروه دفاع اتحادیه» [Groupement Union (Défense (GUD]در چندین دانشگاه برقرار کرد. آنها عنصری قوی از اعتراضات و تظاهرات علیه ازدواج همجنس‌گرایان تشکیل دادند. پس از اینکه مارین لوپن به رهبری حزب برگزیده شد، رهبران FNG تصمیم گرفتند تا همراستا با استراتژی نوسازی جبهه ملی این سازمان را پاکسازی و کنشگرانی که بسیار رادیکال به نظر می‌رسیدند را اخراج کنند.  جبهه ملی اکنون یک مجموعه بزرگ سیاسی است با سبک و سیاقی سازمانی. در نتیجه، فعالانه وارد عرصه سیاسی شده و در وب‌سایت‌ها و فضای مجازی هم بسیار فعال است. وب‌سایت این حزب روزانه به روز‌رسانی می‌شود، صفحه فیس‌بوک این حزب هم ۹۹ هزار لایک می‌خورد و حساب‌هایی هم در توییتر، یوتیوب و Dailymotion دارد. جبهه ملی همچنین WebTV خاص خود را دارد. بیشتر رهبران جبهه ملی وب‌سایت یا وبلاگ مخصوص به خود را دارند. رسانه‌های آنلاین به‌عنوان مکان‌های کلیدی استراتژیک تلقی می‌شوند تا کنترل تصویر این سازمان را به دست گیرند.

کنشگران علیه اسلامی‌سازی

اسلام به هدف اصلی بسیاری از سازمان‌های راست رادیکال در اروپا تبدیل شده و این منجر به توسعه راست افراطی «نوسازی‌شده‌ای» شده که مدافع ارزش‌های لیبرالی یا دولت‌های رفاه اروپایی علیه «یورش‌اسلام» است. اما در فرانسه بعدها به یک موضوع سیاسی محوری تبدیل شد تا حدی به این خاطر که جبهه ملی – سازمان مسلط راست افراطی- تا سال ۲۰۱۱ بر اسلام متمرکز نبوده است. در نتیجه، گروه‌های کوچک و رادیکالی مانند «بلوک‌هویتی» [ Bloc Identitaire) [BI): یک جنبش هویتی و بومی است که ریشه در فرانسه داشته و بعدها در چندین کشور در قاره اروپا هم تسری یافت. این گروه در سال ۲۰۰۳ از سوی اعضای سابق «اتحادیه رادیکال» (Unité Radicale) و تعدادی دیگر از حامیان ناسیونالیستش شکل گرفت. جناح جوانان این حزب که در فرانسه «نسل هویتی» (Génération Identitaire) نامیده می‌شود اندکی پس از تاسیس در سال ۲۰۱۲ به سایر کشورهای اروپایی وارد شد. نماد BI هم «گراز وحشی» است] اولین گروه‌هایی بودند که مبادرت به بسیج علیه اسلام کردند. این جنبش کنشگر درحال رشد آشکارا نگران آن چیزی است که «دیده شدن بیش از حد اسلام در عرصه عمومی» تلقی می‌شود: یعنی رشد مساجد، روسری‌زنان، مغازه‌های‌حلال‌فروشی، انجمن‌های اسلامی و .... مجموعه‌ای از اتفاقات ضداسلامی طی ۱۰ سال گذشته سازمان داده شده و باعث شده‌اند که مردمانی با مواضع سیاسی و ایدئولوژیک متفاوت گرد هم قرار گیرند. از سال ۲۰۰۳ به این سو، «آشپزخانه‌های خیریه سوپ‌فروشی» در پاریس و در برخی شهرهای بزرگ دیگر تاسیس شده‌اند.

این آشپزخانه‌ها ابتدا از سوی سازمان‌های راست افراطی مرتبط با «هویت‌گرایان» آغاز به کار کردند. سوپ با گوشت خوک به بی‌خانمانان داده می‌شود، اما مسلمانان جزو این کمک‌بگیران به‌حساب نمی‌آیند. در واقع، مسلمانان از دایره کمک‌ها کنار گذاشته شده‌اند.  ائتلاف دیگری تحت عنوان «واکنش‌لاییک» [Riposte Laïque] هم به این کنشگران راست افراطی ملحق شدند؛ این ائتلاف متشکل است از ائتلافی اسلام هراسانه از تروتسکیست‌ها، کنشگران حقوق زنان و مدافعان سکولارسازی که اسلام را به مثابه فاشیسم جدید تقبیح می‌کنند. «واکنش لاییک» در ابتدا در سال ۲۰۰۷ یک مجله آنلاین دایر کرد، سپس فعالانه در سازماندهی به یک «رویداد بزرگ» در ارتباط با هویتی‌ها در سال ۲۰۱۰ مشارکت یافت. قرار بود رویداد بزرگی تحت عنوان «پیش غذا با سوسیس و شراب» [aperitif with sausage and wine] در یک خیابان شلوغ پاریس برگزار شود که در آن مسلمانان هر جمعه به‌دلیل کوچک بودن فضای مسجد، در پیاده‌روها نماز بر پا می‌دارند. پلیس در نهایت اعتراضات را ممنوع کرد؛ اعتراضاتی که بعدا در شانزه‌لیزه از سر گرفته شد. چند ماه بعد، همین دو شبکه رویداد جدیدی را تحت عنوان «با هم علیه اسلامی‌سازی» [Assises Contre l’Islamisation] در حضور رهبر سوئیسی «اسکار فریسینگر» [رهبر سوئیسی «حزب مردم سوئیس»] با پوشش رسانه‌ای و مخاطبی بزرگ تشکیل دادند.