پاکستان زیر منگنه آمریکا

آنها [پاکستانی‌ها] به تروریست‌هایی که ما در افغانستان به دنبالشان هستیم، پناهگاه داده و [به ما] کمک زیادی نکرده‌اند. (این رویه) دیگر بس است.» دولت آمریکا در هفته‌های اخیر به‌صورت واضح پاکستان را به عدم همکاری لازم برای مقابله با ستیزه‌جویان در منطقه متهم کرده و مقام‌های آمریکایی اخیرا به شدت پاکستان را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

راهبرد تازه آمریکا برای افغانستان و جنوب آسیا در ماه آگوست گذشته اعلام شد. با اعلام این راهبرد از پاکستان به‌صورت بی‌سابقه‌ای انتقاد و این کشور متهم شد که به جای همکاری واقعی با آمریکا و دولت افغانستان در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، به گروه‌های تروریستی «پناه» می‌دهد، اتهامی که پاکستان آن را رد می‌کند.

کمی بیش از یک هفته پیش، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، در دیداری از افغانستان، به پاکستان هشدار داد که از پناه دادن به گروه‌هایی که با دولت افغانستان می‌جنگند، دست بردارد. پنس شامگاه روز پنج‌شنبه (۲۱ دسامبر-۳۰ آذر) به کابل سفر کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، پنس در سخنانی در جمع تعدادی از نیروهای آمریکایی در افغانستان، همچنین تاکید کرد که همکاری با آمریکا به نفع پاکستان است و افزود: «پاکستان برای سال‌ها به طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر پناه داده است. اما آن دوران دیگر به سر آمده است.»

معاون ترامپ هشدار چند ماه پیش رئیس‌جمهوری آمریکا به پاکستان را تکرار کرد و گفت: «من یک‌بار دیگر این مساله را تکرار می‌کنم که پاکستان در مشارکت با آمریکا خیلی چیزها به‌دست می‌آورد. برعکس، این کشور با پناه دادن به جنایتکاران و تروریست‌ها، خیلی چیزها را از دست خواهد داد.»

ترامپ با اعلام استراتژی جدید خود با انتقاد از پاکستان گفت: «پاکستان به سازمان‌هایی پناه داده که هر روز تلاش می‌کنند مردم ما را بکشند. ما به پاکستان میلیاردها دلار پرداخت کرده‌ایم، ولی آنها به تروریست‌هایی پناه داده‌اند که ما با آنها می‌جنگیم. این وضع باید تغییر کند و این تغییر فورا انجام خواهد شد. هیچ همکاری نمی‌تواند در مورد کشوری که به شبه‌نظامیان و تروریست‌هایی که نظامیان و مقامات آمریکایی را هدف قرار می‌دهند، دوام بیاورد.»

در واکنش به این ادعاهای مقامات آمریکایی، وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر اینکه متحدان هرگز به یکدیگر هشدار نمی‌دهند، گفته شد: «آمریکا باید عواملی را تنبیه کند که در افغانستان، به‌طور تصاعدی، مسوول افزایش تولید مواد مخدر، فساد گسترده و فراهم کردن زمینه برای نفوذ داعش هستند.»

به گزارش خبرگزاری آناتولی، به‌دنبال این توئیت‌ها گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه واشنگتن به‌صورت جدی قصد دارد ارائه ۲۵۵ میلیون دلار کمک را تا زمانی که اسلام‌آباد اقدامات واقعی علیه گروه‌های تروریستی انجام دهد، متوقف کند. خواجه‌آصف‌، وزیر خارجه پاکستان در واکنش به هشدارهای تند ترامپ گفت: ارتش آمریکا از اراضی، جاده‌ها و خطوط راه‌آهن برای اهداف لجستیکی در راستای منافعش در افغانستان استفاده کرده است.

 او به رئیس‌جمهوری آمریکا یادآوری کرد پولی که واشنگتن در اختیار اسلام‌آباد قرار می‌داد بابت «خدمات دریافتی» بوده و «صدقه در راه خدا» نبوده است. آصف افزود: «ترامپ به جای اینکه ما را مسوول شکستش در افغانستان بداند، باید یقه مسوولان این اتفاق را بگیرد که به شکست آمریکا در افغانستان اذعان کردند. واشنگتن بابت ناکامی‌اش در افغانستان تلو‌تلو می‌خورد. ما حاضریم جزئیات کمک آمریکا و نحوه استفاده از آن را در هر نشستی بیان کنیم. پاکستان هیچ اهمیتی برای حرف ترامپ که می‌گوید کمکمان نمی‌کند، قائل نیست چون خودمان گفته بودیم دیگر کمکی نمی‌گیریم.»