سیگنال‌های مذاکره از پیونگ‌یانگ

بدانید که این تهدید نیست بلکه واقعیت است.» رهبر کره‌شمالی با بیان اینکه دستاوردهای کشورش در سال ۲۰۱۷ «تحقق تاریخی تکمیل قابلیت‌های هسته‌ای ماست» در این سخنرانی سالانه افزود: «مهم نیست که آمریکا با تسلیحات هسته‌ای و نظامی‌اش چقدر می‌تواند به ما آسیب بزند اما آنها اکنون می‌دانند که ما هم صاحب همین تسلیحات قدرتمند هستیم و بنابراین، جرات حمله ندارند.»

«الن اوریوکس» و «استیو جورج»، گزارشگران سی‌ان‌ان در گزارش اول ژانویه ۲۰۱۸ خود نوشتند کیم از زمان به قدرت رسیدن توسعه برنامه هسته‌ای و موشکی کشورش را سرعت بخشیده است. تا ماه فوریه سال گذشته، پیونگ یانگ ۲۳ موشک شلیک کرده و ۶ آزمایش هسته‌ای انجام داده است. «یوان گراهام»، مدیر برنامه امنیت بین‌الملل در موسسه Lowy، به سی‌ان‌ان گفت این دکمه هسته‌ای «فقط سر و صدا و ترقه است.» او افزود: «این سلاح‌ها چیز جدیدی ندارد. فقط کیم است که می‌خواهد به همه اطمینان دهد که تنها کسی است که کنترل همه چیز را در دست دارد. این یک جور اعلام پیروزی است. آنها می‌خواهند این پیام را به آمریکا بدهند که آنچه باعث بازدارندگی است را در اختیار دارند.»

آیا امکان صلح هنوز هست؟

برخی معتقدند کره‌شمالی هم همچون غرب سیاست «چماق و هویج» را در پیش گرفته است. این کشور آزمایش‌های هسته‌ای- موشکی را همچون چماق بر سر کشورهای منطقه و جهان گرفته و مذاکره را نیز به منزله هویج دنبال می‌کند. «چو سانگ هون»، گزارشگر نیویورک‌تایمز در گزارش ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷ خود می‌نویسد رهبر کره‌شمالی- برای رهایی از انزوا و ارسال نشانه‌هایی برای مذاکره- اعلام کرده که برای ماه آینده آماده است تا تیم‌هایی را برای بازی‌های المپیک زمستانی به سئول بفرستد. او می‌نویسد: «کره‌شمالی با ترکیب تهدید هسته‌ای و فرصت برای تسهیل تنش‌ها در شبه‌جزیره، پیشنهاد گفت‌وگوی فوری با کره‌جنوبی برای مشارکت در المپیک را مطرح کرده است.» گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌افزاید اگر این مذاکرات برگزار شود، اولین باری خواهد بود که از زمان روی کار آمدن پرزیدنت «مون جائه- این» در سئول در ماه می ‌دو کشور وارد گفت‌وگوی دوجانبه می‌شوند. «اوریوکس- جورج»، گزارشگران سی‌ان‌ان، بر این باورند که با وجود حس خصومت‌آمیز و «پیروزمندانه‌اش»(Triumphalism) اما کیم این سیگنال را فرستاده که خواستار «حل‌وفصل مسالمت‌آمیز با همسایه جنوبی خویش هستیم.» رهبر کره‌شمالی اعلام کرد: «شمال و جنوب باید با هم کار و تنش‌ها را آرام کنند و به‌عنوان مردمی که دارای یک میراث هستند به صلح و ثبات برسند.» او افزود که نمایندگان کره‌شمالی می‌توانند «به سرعت» مذاکره را با همتایان جنوبی خود شروع کنند تا به این وسیله اعزام تیم ورزشی کره‌شمالی هم میسر شود. رهبر کره‌شمالی بازی‌های المپیک زمستانی را «فرصت خوبی» برای نشان دادن «عظمت مردم کره» نامید. یوان گراهام معتقد است لحن نرم کره‌شمالی در برابر کره‌جنوبی یک امر «شگفتی‌آفرین» است. او می‌افزاید: «شاخه زیتونی که به جنوب نشان داده می‌شود، مهم‌ترین تغییر است زیرا تاکنون هیچ علاقه‌ای به مشارکت با کره‌جنوبی نشان نداده بودند.» با این حال، این تحلیلگر بر این باور است که «این شاخه زیتون همیشه در لفافه عبارات خصومت‌آمیز پیچیده می‌شود و این به معنای پایان برنامه هسته‌ای نیست... اگر آنها موفق شوند تیمی را هم به بازی‌های سئول بفرستند اما برای من تعجبی ندارد که آنها همزمان دست به آزمایش هم بزنند خواه این آزمایش با پرتاب از زیردریایی باشد یا پرتاب ماهواره‌ای یا چیز دیگر.»

با این توصیف، «چو سانگ هون» به نقل از رهبر کره‌شمالی در سخنرانی سالانه‌اش می‌نویسد: «مایلم هیاتی را اعزام کنم و اقدامات ضروری اتخاذ کنم و معتقدم که مقام‌های دو کره می‌توانند فورا این مساله را به بحث بگذارند. صادقانه امیدواریم که کره‌جنوبی به شکل موفقیت‌آمیزی میزبان المپیک خواهد بود.» کیم در فاز دیگری از سخنانش گفت: «باید تنش‌های نظامی میان دو کره کاهش یابد. دو کره نباید کاری کنند که بر وخامت اوضاع بیفزاید و باید تلاش کنند تا تنش‌های نظامی را کم کرده و محیطی صلح‌آمیز برقرار سازند.» رهبر کره‌شمالی روز گذشته در سخنرانی خود همچنین این مساله را تکرار کرد که این کشور به نیروی بازدارنده هسته‌ای دست یافته است؛ نیرویی که می‌تواند مانع آغاز جنگ در شبه‌جزیره از سوی ترامپ شود.

تحلیلگران بر این باورند که در سال جدید این احتمال هست که کره‌شمالی دست به آزمایش‌های دیگری بزند تا قدرت، برد و دقت موشک‌ها و قابلیت‌های موشکی خود را به محک آزمون بگذارد. نویسنده نیویورک‌تایمز می‌افزاید: کره‌شمالی به‌دنبال فرصتی برای گفت‌وگو با کره‌جنوبی و آمریکا است به این امید که از تهدیدات هسته‌ای به‌عنوان اهرمی برای کسب امتیاز- مانند کاهش تحریم‌ها- استفاده کند. سال ۲۰۱۷، ۴ قطعنامه تحریمی علیه کره‌شمالی صادر شد تا دسترسی‌های مالی این کشور را محدود سازد. «هون» به نقل از تحلیلگران می‌نویسد قیمت سوخت در سال ۲۰۱۷ در کره‌شمالی دو برابر شد و این احتمال هست که سال‌جاری این کشور «احساس فشار و درد بیشتری کند و البته این منوط است به اینکه تحریم‌ها به شکل موفقیت‌آمیزی اجرا شود.» کره‌جنوبی تا کنون دو تانکر نفتی را با پرچم هنگ‌کنگ و دیگر کشورها که در پاناما ثبت شده‌اند توقیف کرده است. این تانکرها به‌دنبال قاچاق محصولات پالایش‌شده به کره‌شمالی بودند.

سخنرانی کیم در روز دوشنبه در حالی است که سال گذشته رهبران آمریکا و کره‌شمالی تندترین حملات لفظی را روانه یکدیگر کردند. کیم تهدید به حمله به گوام و در مقابل، ترامپ تهدید به «نابودی کامل کره‌شمالی» کرده بود. با این حال، سیگنال‌های مثبتی هم از سوی کره‌جنوبی ارسال شده است. «هون» می‌نویسد با افزایش تنش و درگیری احتمالی نظامی، پرزیدنت «مون» از رهبر کره‌شمالی خواست تا در المپیک زمستانی مشارکت کرده به این امید که از شدت تنش‌ها کاسته شود. «مون» ماه گذشته گفته بود که کشورش آماده است مانور نظامی با آمریکا را به تعویق اندازد در صورتی که کره‌شمالی آزمایش‌های تسلیحاتی خود را به‌حال تعلیق در آورد. «مون» نیز امیدوار است که این بازی‌ها موجب شکسته شدن بن‌بست میان دو کره ‌شود.  به نظر می‌رسد خواسته اصلی کره‌شمالی این باشد که در هرگونه مذاکره با آمریکا، این کشور باید به‌عنوان کشوری هسته‌ای به رسمیت شناخته شود. در این صورت، تحلیلگران بر این باورند که کره‌شمالی در جست‌وجوی مذاکرات مربوط به کاهش تسلیحات برخواهد آمد به این امید که امتیازاتی از واشنگتن بگیرد (مانند کاهش تحریم‌ها و کاهش حضور نظامی در شبه‌جزیره). تحلیلگران می‌افزایند در این صورت کره‌شمالی پیشنهاد «فریز» یا «کنار گذاشتن» موشک‌های قاره‌پیمایش را می‌دهد اما همزمان قابلیت‌های هسته‌ای دیگرش را حفظ خواهد کرد. این درحالی است که خواسته اصلی آمریکا و متحدانش متلاشی کردن یا توقف کامل زرادخانه هسته‌ای این کشور است.