فرماندهی سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقام‌ها بابت این نقض از سوی کره‌شمالی آگاه شده و درخواست نشستی را برای بررسی این مساله و اقدامات برای جلوگیری از بروز چنین اقداماتی در آینده دادند. کره‌شمالی تاکنون واکنشی نداده و رسانه دولتی این کشور در این باره گزارشی ارسال نکرده است. کره‌شمالی پیش‌تر سئول را به ربودن یا تحریک شهروندانش برای فرار متهم کرده بود. از پایان جنگ بین دو کره، ۳ هزار شهروند کره‌شمالی از طریق چین به کره‌جنوبی گریخته‌اند. دو کره از زمان پایان جنگ دو طرف از سال ۱۹۵۳ معاهده صلح امضا نکرده و در حالت آتش‌بس موقت قرار دارند.

اما دومین اتفاق را روزنامه اکسپرس اعلام کرد. به گزارش این روزنامه، اصلی‌ترین شرکت هواپیمایی چین موسوم به «ایر چاینا» اعلام کرد، این شرکت برای مدتی نامحدود تمامی پروازها میان پکن و پیونگ‌یانگ را به تعلیق درآورده است؛ اقدامی که باعث انزوای بیشتر کره‌شمالی می‌شود. شرکت هواپیمایی ایرچاینا یکی از آخرین شرکت‌هایی بود که پرواز به کره‌شمالی را ارائه می‌داد و علت لغو پروازها را تقاضای کم اعلام کرد. تعلیق پروازها از چین به کره‌شمالی کمی پس از آن صورت گرفت که یکی از نمایندگان ارشد چین به پیونگ‌یانگ سفر کرد و آمریکا نیز تصمیم گرفت تا کره‌شمالی را به لیست کشورهای حامی تروریسم اضافه کند. رسانه‌های دولتی اعلام کردند: پروازهای شرکت ایر چاینا به پیونگ‌یانگ در سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز شد اما مرتبا به خاطر مشکلات نامعلوم لغو شده است.

سومین رویداد هم غیبت «هوانگ پیونگ سو» است که زمانی یکی از معتمدترین مشاوران «کیم جونگ اون»، رهبر کره‌شمالی محسوب می‌شد. او هنگام صدور دستور «اون» برای ششمین و بزرگترین آزمایش هسته‌ای کنار او نشسته بود اما اکنون ناپدید و احتمالا مجازات شده است. به گزارش رویترز به نقل از سازمان اطلاعات کره‌جنوبی مجازات هوانگ پیونگ سو احتمالا به دستور چوئه ریونگ هائه، یکی دیگر از مشاوران نزدیک اون صورت گرفته است. تحلیلگران می‌گویند: «هنوز زود است که نتیجه مشخصی در مورد این مجازات‌های نامشخص بگیریم.» با این حال این اتفاق که در آن دو نفر از چهار مشاور بسیار نزدیک به کیم جونگ اون دخیل هستند شدیدا از سوی ناظران رصد می‌شود تا هرگونه نشانه‌ای از بروز شکاف میان حلقه نزدیک به رهبر کره‌شمالی پیدا شود. هوانگ که یک ژنرال در دهه ۶۰ عمر خود است یکی از معتمدان نزدیک به کیم جونگ اون است و در عرض چند سال به شکلی بی‌سابقه توانست به رده‌های بالای رهبری کره‌شمالی برسد.

در سال ۲۰۱۴ او تبدیل به یکی از قدرتمندترین افراد خارج از خاندان حاکم کیم در کره‌شمالی شد. در آن زمان او به‌عنوان رئیس دفتر کل سیاسی ارتش کره‌شمالی منصوب شد. مجازاتی که برای او گزارش شده از یک طرف معنای خاصی خواهد داشت چون از سوی چوئه که در گذشته با هوانگ رقابت می‌کرد و درصدد بهره بردن از تنزل درجه او است، هماهنگ شده است. این دو نفر آخرین بار اوایل ماه گذشته میلادی در کنار یکدیگر در انظار عمومی مشاهده شدند.از آن زمان تاکنون هوانگ از انظار عمومی ناپدید شده اما چوئه چند روز پیش یکی از مقام‌های ارشدی بود که با یک فرستاده چین و پیونگ‌یانگ دیدار کرد. هم هوانگ و هم چوئه در جریان بازی‌های آسیایی سال ۲۰۱۴ به کره‌جنوبی سفر کردند و تبدیل به عالی‌رتبه‌ترین مقام‌های کره‌شمالی که به کشور دشمن آنها سفر کرده شدند. سازمان اطلاعات کره‌جنوبی به این نتیجه رسیده که چوئه درحال‌حاضر رئیس نهاد موسوم به هدایت و سازماندهی شده است؛ نهاد محرمانه‌ای که بر انتصابات در درون رهبران کره‌شمالی نظارت دارد.