چندین منبع گفته‌اند که برخی از قانون‌گذاران از هر دو حزب خواسته‌اند ترامپ به آنها اطمینان دهد که اجازه حمله هسته‌ای را نخواهد داد. این سخنان درحالی مطرح می‌شود که پس از دهه‌ها یک رئیس‌جمهور در آمریکا از سلاح هسته‌ای و استفاده از آن صحبت می‌کند.

به گزارش سی‌ان‌ان این پتانسیل که آیا ترامپ می‌تواند از قوانین موجود استفاده کند و اجازه پرتاب سلاح‌های هسته‌ای را بدهد مورد بحث هر دو حزب در کنگره آمریکا بوده است. باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز گذشته قدرت رئیس‌جمهور برای حفظ اختیارات خود جهت راه‌اندازی سلاح‌های هسته‌ای را مورد بحث قرار داد.

یک منبع دیپلماتیک در این زمینه گفته است که یکی از کشورهای عضو ناتو هم نگرانی‌هایی درباره دستور ترامپ برای حمله هسته‌ای داشته‌اند. این منبع گفته است که با برگزاری یک جلسه در این خصوص می‌توانند راحت‌ شوند.  سناتور اد مارکی، دموکرات و اهل ماساچوست که در پنل شورای روابط خارجی سنای آمریکا حضور دارد در این مورد گفت: بیشتر مردم در این‌باره فکر می‌کنند و بیشترشان بر این باورند که ترامپ یک جنگ هسته‌ای را آغاز خواهد کرد.

مقامات آمریکایی به‌دنبال آنند که در این مورد نگرانی‌ها را کاهش دهند و بگویند که استفاده از قوانین برای حمله هسته‌ای به سادگی میسر نیست و ترامپ نمی‌تواند بی‌رحمانه از این قوانین استفاده کند.

ترامپ تاکنون چندین جلسه در مورد چرخه حمله هسته‌ای و جایگزین‌های آن یعنی سلاح‌های بیشتر متعارف و غیرهسته‌ای برگزار کرده است. برگزاری جلسه روز گذشته در کاپیتول هیل نیز به‌دلیل درخواست‌ها و نگرانی‌هایی بوده است که از پایتخت‌های جهان علیه آمریکا مطرح شده است. آمریکا به رهبری ترامپ لفاظی‌های تند و تیزی درباره کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی داشته است. جلسه‌ای که روز گذشته برگزار شد از سال ۱۹۷۶ به این‌سو بی‌سابقه بوده است، چراکه در این جلسه پس از دهه‌ها در مورد اختیارات قانونی رئیس‌جمهوری برای حمله هسته‌ای بحث شده است.

کورکر که گفته است سال بعد مجددا نامزد انتخابات کنگره نمی‌شود در چند وقت اخیر تبدیل به منتقد ترامپ شده و به صراحت اعلام کرده است که از طریق همین کمیته رئیس‌جمهوری آمریکا را رصد خواهد کرد.

هنوز کاخ سفید به برگزاری این جلسه واکنشی نشان نداده است. این جلسه صرفا در باب میزان اختیار رئیس‌جمهوری در استفاده از سلاح هسته‌ای است. مقامات آمریکایی در تلاش هستند تا روشن کنند رئیس‌جمهوری آمریکا چه زمانی و چگونه خواهد توانست که به تنهایی برای حمله هسته‌ای تصمیم بگیرد. گفته می‌شود اگر رئیس‌جمهوری راسا و بی‌پروا تصمیم به حمله هسته‌ای بگیرد، در این صورت ژنرال‌های ارشد ارتش به وی توضیح خواهند داد که استفاده از این حرکت چه عواقبی در پی خواهد داشت. اما برای ترامپ مشخص نیست که آیا مقامات ارشد ارتش به وی توصیه استفاده از سلاح هسته‌ای خواهند کرد یا نه.

سوال اصلی پیرامون پتانسیل حمله هسته‌ای این است که باید بی‌مورد رنج گسترده انسانی به جهان تحمیل کرد درحالی‌که سایر گزینه‌های نظامی هم وجود دارد. در قانون اساسی آمریکا نظامیان موظف هستند که از دستور غیرقانونی تبعیت نکنند. اگر آنها چنین دستوری دریافت کردند می‌توانند استعفا دهند یا اینکه ترامپ را مجبور به اخراج آنها کنند.

ارتش می‌گوید با ظهور سلاح‌های دقیق مانند موشک‌های کروز و بمب‌افکن‌های سنگین، دلیل موجهی برای استفاده از سلاح هسته‌ای وجود ندارد. گزینه‌های فراوانی برای کره‌شمالی وجود دارد که پنتاگون آنها را گزینه‌های انعطاف‌پذیر می‌نامد؛ از جمله اینکه ناوهای هواپیما‌بر و مجهز به موشک‌ در شبه‌جزیره کره قرار دارند که در صورت نیاز آمریکا می‌تواند از آنها استفاده کند.

با این حال ارتش باید به دستور ترامپ مانند هر رئیس‌جمهور دیگری عمل کند. در غیر این صورت این عمل خیانت محسوب می‌شود (مگر اینکه استعفا دهند). جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا در سی اکتبر گفت که حمله هسته‌ای می‌تواند بسیار دردناک باشد. در این حالت برخی از قانون‌گذاران می‌خواهند که پیش از هرگونه حمله‌ای رئیس‌جمهوری اجازه کنگره را داشته باشد.