به گزارش یورو‌نیوز، کارلوس پوجدمون، رئیس منطقه خودمختار کاتالونیا با ارسال نامه‌ای به ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا خواستار مذاکره با دولت مرکزی طی دو ماه آینده شد اما از اشاره به موضعش در مورد همه‌پرسی استقلال طفره رفت. آقای پوجدمون تا ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه زمان داشت تا به ضرب‌الاجل دولت مرکزی پاسخ دهد. در صورت مشخص نشدن موضع او، مادرید در راستای اجرای ماده ۱۵۵ قانون اساسی یک فرصت دیگر به او خواهد داد، فرصتی که تا صبح پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت. در صورت امتناع مجدد رئیس منطقه کاتالونیا، لغو خودمختاری این منطقه یک قدم دیگر به واقعیت نزدیک‌تر خواهد شد.

پوجدمون هفته گذشته و در پی نتیجه همه‌پرسی، استقلال کاتالونیا از اسپانیا را اعلام کرده بود اما بلافاصله با هدف مذاکره با مادرید اعلام استقلال را به حالت تعلیق درآورد. کارلوس پوجدمون، رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا اخیرا گفته بود آماده است در پی رفراندوم استقلال در اول اکتبر(۹مهر) که با وجود ممنوعیت دادگاه قانون اساسی برگزار شد، کاتالونیا را کشوری مستقل اعلام کند اما اعلام کرد که این مساله را به حالت تعلیق در می‌آورد تا فرصت مذاکره با دولت مادرید را داشته باشد. این اظهارنظر از سوی رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا باعث بروز نگرانی و نارضایتی در میان متحدانش شده و آنها به‌دنبال راهکاری جدید و حتی جدایی از جنبش پوجدمون هستند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا به پوجدمون تا ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه به وقت محلی مهلت داد تا موضع خود را درباره استقلال یا لغو آن اعلام کند و گفته بود که دولت مرکزی آماده است کنترل مستقیم منطقه را به‌دست بگیرد.

اگر دولت مرکزی بخواهد کنترل منطقه را به‌دست گیرد، پوجدمون سه روز یعنی تا روز پنج‌شنبه نیز وقت دارد نظرش را عوض کند. در آستانه پایان ضرب‌الاجل تعیین‌شده از سوی مادرید، پوجدمون از مردم منطقه کاتالونیا خواست تا آرامش خود را حفظ کنند. در همین حال مقام‌های اتحادیه اروپا از نزدیک اوضاع اسپانیا را در بحبوحه نگرانی‌هایی که مربوط به استقلال کاتالونیا است و باعث بروز ناآرامی و نگرانی بیشتر در اتحادیه اروپا می‌شود، نظاره‌گر هستند.

این درحالی است که روز یکشنبه تلویزیون منطقه‌ای کاتالونیا گزارش داد که پوجدمون روز دوشنبه پاسخ راخوی را نخواهد داد و احتمالا برای دریافت پاسخ نهایی باید منتظر روز پنج‌شنبه بود. هنوز دولت اسپانیا به این اقدام راخوی پاسخ نداده است اما پیش‌تر هشدار داده بود که پاسخ مبهم کاتالان‌ها موجب خواهد شد که به‌طور مستقیم کنترل این منطقه را به‌دست بگیرد.

برخی اما می‌گویند پاسخ مبهم پوجدمون نوعی عقب‌نشینی است و کاتالان‌ها در پی خرید زمان هستند زیرا مادرید از کاتالان‌ها پاسخ صریح خواسته است. این در شرایطی است که کارشناسان می‌گویند که رئیس کاتالونیا در موقعیت عجیب و سختی گیر افتاده است. اگر او بگوید که اعلام استقلال کرده، دولت مرکزی دست به اقدامات تلافی‌جویانه می‌زند. اگر از اعلام استقلال سر باز بزند، آنگاه حزب چپ رادیکال کاتالان احتمالا از ادامه حمایت از دولت او که در پارلمان محلی کرسی‌های کافی در اختیار ندارد، امتناع می‌کند. این حزب جمعه از پوجدمون خواست تا به‌صورت یکجانبه اعلام استقلال کند. گروه مدنی «شورای ملی کاتالان» نیز از این موضع حمایت کرده است. حزب جمهوری‌خواهان چپ‌گرای کاتالان نیز شنبه به حمایت از اعلام استقلال پیوست.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم می‌نویسد که استقلال کاتالان‌ها موجب می‌شود که آنها نتوانند به تنهایی در اتحادیه اروپا تاب بیاورند، افزون بر اینکه این استقلال به ضرر اسپانیا نیز تمام خواهد شد و از قدرت این کشور در اتحادیه اروپا به‌شدت کاسته خواهد شد و نقش حاشیه‌ای مانند یونان و پرتغال پیدا خواهد کرد.

در این شرایط اما روزنامه گاردین با انتقاد از رفتار دولت اسپانیا نوشته است که دولت مرکزی رفتاری مانند ژنرال فرانکو دارد و هنوز اصرار دارد که نیروهای مسلح اولین و آخرین راه‌حل برای بحران‌های موجود در اسپانیا است. این روزنامه هرچند از جدایی کاتالان‌ها حمایت نمی‌کند اما می‌گوید که دولت مرکزی قانون اساسی این کشور را گروگان گرفته است و به سایر قومیت‌ها به بهانه یکپارچگی بها نمی‌دهد.

جان پین، نویسنده و کارشناس مسائل اسپانیا می‌نویسد: دولت اسپانیا باید راه‌های ارتباطی را نه تنها با کاتالان‌ها بلکه سایرین در اسپانیا از جمله والنسیایی‌ها و جزایر بالئاریک نیز باز کند. این نویسنده که کتابی در همین زمینه به رشته تحریر درآورده است، می‌گوید که راخوی تنها نباید به این موضوعات از دید سیاسی نگاه کند، بلکه وی باید راه‌های ارتباطی را از نظر فرهنگی بین این مناطق توسعه دهد.

کاتالونیا جزو مناطق ثروتمندنشین اسپانیا است و باری نزدیک به یک‌چهارم تولید ناخالص ملی این کشور را به دوش می‌کشد. همین موضوع موجب نارضایتی مالیات‌دهندگان کاتالونیایی شده است و می‌گویند که دولت مرکزی به بهانه یکپارچگی، اجازه رشد فرهنگ محلی از جمله زبان آنها را نمی‌دهد.