وزارت‌خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد، آمریکا به‌دلیل عضویت فلسطین در سازمان یونسکو از این سازمان خارج خواهد شد. این خبر روز پنج‌شنبه هرچند با انتقاداتی از سوی یونسکو همراه بود اما نشان می‌دهد ترامپ همچنان دنبال سیاست‌های انزواگرایانه خود است. با خروج آمریکا از یونسکو، این سومین اقدام ترامپ برای فرار از تعهدات بین‌المللی محسوب می‌شود. ترامپ پیشتر از معاهده آب و هوایی پاریس و معاهده تجاری ترانس‌پاسیفیک خارج شده بود. حالا با خروج آمریکا از یونسکو، سه‌گانه خروج ترامپ در راستای سیاست‌های ناسیونالیستی و انزواگرایانه رئیس‌جمهوری آمریکا تکمیل شد.  به نوشته روزنامه یدیعوت آحارونوت چاپ رژیم صهیونیستی، آمریکا به‌دلیل مواضع اخیر این سازمان علیه رژیم صهیونیستی به‌طور رسمی از سازمان بین‌المللی علمی، آموزشی و فرهنگی موسوم به یونسکو خارج خواهد شد. وزارت‌خارجه آمریکا اعلام کرد، آمریکا ۳۱ دسامبر برابر با دهم دی ماه سال‌جاری از یونسکو خارج می‌شود.

همچنین سایت فارن‌پالیسی نوشت که آمریکا در اعتراض به مواضع مخالفت‌آمیز یونسکو با اسرائیل قصد خروج از این سازمان را دارد. این سایت افزود: رکس تیلرسون، وزیرخارجه آمریکا تصمیم گرفته واشنگتن فقط نقش ناظر را در این سازمان ایفا کند.

رژیم صهیونیستی نیز کمی پس از اعلام این تصمیم آمریکا، گفت از یونسکو خارج می‌شود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است تصمیم آمریکا «شجاعانه و اخلاقی»   است. نخست‌وزیر این رژیم همچنین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که به وزیر امورخارجه‌اش گفته است که مقدمات خروج این رژیم از یونسکو را فراهم کند. رژیم صهیونیستی در چند سال اخیر یونسکو را متهم کرده است که «هویت یهودی» مناطقی مثل بیت‌المقدس و الخلیل را نادیده می‌گیرد. از سال ۲۰۱۱ که یونسکو فلسطین را به‌عنوان عضو کامل پذیرفت، آمریکا و اسرائیل اختلاف‌نظرهایی را با این سازمان ابراز کرده‌اند. بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک فلسطینیان برای تشکیل و به رسمیت شناخته‌شدن به‌عنوان یک کشور مستقل، بر عضویت در سازمان‌های بین‌المللی متمرکز است. یونسکو نیز در واکنش به این موضع‌گیری آمریکا اعلام کرد: آمریکا با این خروج ضربه بزرگی به کل سازمان ملل می‌زند. ایالات‌متحده بیشترین کمک مالی را به یونسکو می‌کند.

آمریکا نزدیک به ۲۲ درصد از بودجه سالانه یونسکو را تامین می‌کند. این کشور رقمی در حدود ۸۰ میلیون دلار سالانه به این سازمان کمک می‌کند. رابطه آمریکا و یونسکو فراز و فرود زیادی داشته است. سال ۲۰۱۱، آمریکا به‌دلیل به عضویت در آوردن فلسطین در این سازمان، کمک مالی خود را قطع کرد. دولت باراک اوباما گفته بود تا زمانی که در پرونده صلح خاورمیانه توافق حاصل نشود، نباید فلسطین به عضویت یونسکو، به‌عنوان یک نهاد بین‌المللی دربیاید.

تصویب پیش‌نویس دو قطعنامه مربوط به فلسطین در سازمان یونسکو

از سوی دیگر، وزیرخارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از تصویب پیش‌نویس دو قطعنامه مربوط به فلسطین با عنوان «فلسطین اشغالی» و «موسسات فرهنگی و آموزشی» از سوی نهاد علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) حمایت کرد. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، «ریاض مالکی» با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی از کشورهایی که از این دو قطعنامه حمایت کرده‌اند، تقدیر و تشکر کرد. مالکی در بیانیه مذکور آورده است که این دو قطعنامه حافظ میراث و آثار باستانی و مقدسات فلسطین هستند. وی افزود: با وجود تلاش‌های بی‌نتیجه اسرائیل برای تضعیف قطعنامه‌های مربوط به فلسطین در یونسکو، جهانیان روی این مساله اجماع‌نظر دارند که فلسطین باید در راس برنامه‌هایشان باقی بماند. وزیرخارجه فلسطین از کشورهای جهان خواست قطعنامه‌های یونسکو را که بر اهمیت قدس و محافظت از آن در برابر تخریب تاکید دارند، به مرحله اجرا درآورند؛ چراکه قدس مهد ادیان و پایتخت فرهنگ و میراث‌جهانی به‌شمار می‌رود. مالکی تاکید کرد که مدیرکل یونسکو باید در راستای انجام مسوولیت‌های خود، رژیم صهیونیستی را به‌عنوان طرف اشغالگر اراضی فلسطینی تحت‌فشار قرار داده و نماینده‌ای برای حضور دائمی در قدس اعزام کند تا تجاوزها و اقدامات یهودی‌سازی و تخریبگری رژیم صهیونیستی با هدف تخریب آثار تاریخی و تمدنی و دینی قدس و یا تغییر وضعیت موجود در این شهر را زیرنظر بگیرد.

وی همچنین از نهادهای سازمان ملل به‌ویژه یونسکو خواست از میراث، فرهنگ و تاریخ قدس به‌عنوان پایتخت کشور فلسطین در برابر تلاش‌ها برای تخریب وجهه تمدنی مسیحی ـ اسلامی شهر مقدس قدس حمایت کرده و از میراث، فرهنگ، آموزش و موسسات این شهر دفاع کنند.