همزمان پلیس می‌گوید در خانه و محل تیراندازی استیون پداک، عامل مرگبارترین تیراندازی در تاریخ معاصر آمریکا، بیش از ۴۰ قبضه سلاح گرم، مواد منفجره و هزاران فشنگ پیدا کرده‌است. به گزارش سی‌ان‌ان تدو فاسولو، کلانتر شهرستان کلارک در ایالت نوادا به خبرنگاران گفته است در اتاقی که پداک آن را در هتل ماندالای‌بی‌ در لاس‌وگاس، محل انجام تیراندازی، اجاره کرده بود، ۲۳ قبضه اسلحه پیدا شده‌است. در خانه او در مسکیت، در نوادا، نیز ۱۹ قبضه سلاح، مواد منفجره و چند هزار فشنگ پیدا شده‌است.

این مقام ارشد پلیس محلی ایالت نوادا، تاکید کرده است که عامل حمله «به‌تنهایی» عمل کرده‌است.

موضوعی که پیش‌تر نیز در گفته‌های پلیس و مقام‌های امنیتی مطرح شده بود. بنا بر یافته‌های فعلی پلیس آمریکا، استیون پداک، طی نیمه‌شب یکشنبه و بامداد دوشنبه، از اتاقی در طبقه سی و دوم هتل ماندالای‌بی، به روی مردمی که در یک کنسرت در فضای باز جمع شده بودند، آتش گشود. تاکنون مرگ ۵۹ نفر و زخمی شدن ۵۲۷ نفر تایید شده‌است.

آمار فعلی از قربانیان، حمله لاس‌وگاس را به مرگبارترین حادثه تیراندازی در تاریخ معاصر آمریکا تبدیل کرده‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا این حمله را «اقدامی کاملا شیطانی» نامیده که مردم آمریکا را در بهت و اندوه فرو برده است. دونالد ترامپ هنوز این حادثه را تروریستی اعلام نکرده است. پلیس اما در ساعت‌های گذشته به محل زندگی استیون پداک رفته تا هم از محل تحقیق کند و هم از دلیل یا دلایل احتمالی کشتار لاس‌وگاس سرنخ‌های بیشتری بیابد. عامل حمله لاس‌وگاس فردی ناشناخته بود که هیچ سابقه خاصی نداشت و در سن ۶۴ سالگی در یک محله که عمده ساکنان آن را افراد بازنشسته تشکیل می‌دهند، زندگی می‌کرد. هم‌خانه او زنی با نام مریلو دنلی بوده که اکنون ساکن ژاپن است و رابطه‌ای هم میان او و جریان تیراندازی پیدا نشده است.

روز گذشته سه گروه از نیروهای ویژه پلیس، «SWAT»، همراه تیم خنثی‌سازی بمب و افسران پلیس در جست‌وجوی محل زندگی پداک شرکت کردند. خبرگزاری‌ها به نقل از همسایگان ضارب وگاس می‌گویند؛ او گفته بود قمارباز حرفه‌ای است و در پارکینگ خانه‌اش گاوصندوقی به اندازه یک یخچال دارد. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های رسمی که نامشان را فاش نکرده است، می‌گوید ضارب از افزودنی‌هایی استفاده کرده که سلاح‌های نیمه‌خودکار او را به سلاح‌های خودکار تبدیل کرده است. در سلاح خودکار، تیرانداز می‌تواند با نگه‌داشتن ماشه، بدون توقف، خشاب را خالی کند. این افزودنی طی سال‌های گذشته نگرانی‌هایی را در میان مقام‌ها ایجاد کرده‌است، با این همه درحال حاضر تهیه آن غیرقانونی نیست. از سال ۱۹۳۰ به این‌سو محدودیت‌های شدیدی بر تهیه و خرید سلاح‌های خودکار در ایالات‌متحده اعمال می‌شود.

در سال ۱۹۸۶ غیرنظامیان از مالکیت مسلسل منع شدند؛ این قانون اما مالکیت مسلسل‌هایی که پیش از آن تاریخ ساخته یا به ثبت رسیده‌اند را دربر نمی‌گیرد. خبرگزاری رویترز به نقل از مقامی که نامش را فاش نکرده است، می‌گوید: پداک احتمالا از سلاح‌های خودکار یا سلاح‌های تبدیل‌شده به سلاح خودکار که به‌صورت قانونی خریداری شده‌اند، استفاده کرده ‌است. با وجود همه این گزارش‌ها هنوز مشخص نیست مهاجم چگونه و در چه بازه زمانی این همه اسلحه، مواد منفجره و فشنگ تهیه کرده ‌است.

 تروریستی بودن یا نبودن؛ مساله این است

درحالی که داعش مسوولیت این حمله را به عهده گرفته و اعلام کرده است پداک جزوی از گروه آنها است اما هنوز ایالات‌متحده از اعلام تروریستی بودن این حمله خودداری کرده است. همین موضوع موجب شده است تا در فضای مجازی نقدهای بسیاری صورت گیرد. برخی می‌گویند چون پداک مسلمان نبوده است، ایالات‌متحده از اعلام حمله تروریستی خودداری می‌کند. دونالد ترامپ نیز پرسش خبرنگاران را در این زمینه بی‌پاسخ می‌گذارد و از اعلام حمله تروریستی طفره می‌رود. اف‌بی‌آی و سیا نیز هنوز اعلام نکرده‌اند که آیا این حمله تروریستی بوده است یا نه. در این راستا، تاد فاسولو، یکی از مقامات ارشد پلیس محلی می‌گوید: ما بر این باوریم که پداک به‌تنهایی مسوول این حمله بوده است.

پداک که پس از این حمله خودزنی کرده، پیش از خودکشی با پلیس ارتباط برقرار کرده است. پلیس می‌گوید که اتاق به اتاق مجبور شده طبقات احتمالی را که از آنجا تیراندازی می‌شده است را بگردد. پداک اتاقی را اجاره کرده بود که دو نفره و بسیار بزرگ بوده است. یکی از نگهبانان هتل می‌گوید: پداک از پشت در هم به نیروهای پلیس و نگهبانان شلیک کرده است. در این زمان نیروهای «SWAT» توانسته‌اند در اتاق پداک را بشکنند اما وی پیش از حمله پلیس خودزنی کرده و خود را با شلیک گلوله کشته است.

 تحدید فروش اسلحه

اقدام پداک در نوادای لاس‌وگاس دوباره موجب شده است تا بحث محدود کردن فروش اسلحه در ایالات‌متحده جان بگیرد. این خون‌بارترین حمله مسلحانه در تاریخ آمریکا به‌حساب می‌آید که در پی آن ۵۹ نفر کشته شده‌اند. پیش‌تر اوباما در پی تیراندازی مدرسه‌ای در نیوتون به دنبال اعمال محدودیت‌هایی برای حمل اسلحه بود که اقدام او با تلاش‌های طرفداران حمل اسلحه در کنگره با شکست روبه‌رو شد. اما حادثه لاس‌وگاس دوباره موجب فعال شدن مخالفان حمل اسلحه در آمریکا شده است.

کریس مورفی، سناتور دموکرات ایالت کنکتیکت که یکی از معترضان نیرومند حمل اسلحه در آمریکا شناخته می‌شود، در واکنش به حادثه لاس‌وگاس گفته است که دعا و تسلیت نمی‌تواند بر بزدلی قانون‌گذاران آمریکایی در برخورد با مساله حمل سلاح سرپوش بگذارد. او قانون‌گذاران کنگره آمریکا را به نشان دادن شهامت و مقاومت در مقابل نفوذ لابی‌گران اسلحه دعوت کرده است. یکی دیگر از مخالفان قسم‌خورده آزادی اسلحه، گبی گیفورد، نماینده دموکرات ایالت آریزونا است که خود قربانی یک حمله مسلحانه از سوی جوان بیست ساله آمریکایی بوده و معتقد است که مصلحت‌گرایی‌های سیاسی، مانع اصلی یک اقدام جدی در رابطه با مساله سلاح دراین کشور است. او در پیامی به مانند کریس مورفی گفته است که دعا و تسلیت نمی‌تواند مانع حادثه‌ای مشابه باشد.