دنیای اقتصاد: زلزله‌ای به قدرت ۴/ ۳ ریشتر روز شنبه ۲۳ سپتامبر (۱ مهر) مناطقی از کره‌شمالی را به لرزه در آورد. مرکز زلزله‌نگاری چین اعلام کرد، احتمالا این زمین‌لرزه حاصل یک انفجار بوده است. موسسه هواشناسی کره‌جنوبی نظری خلاف ارائه داده و می‌‌گوید: این زلزله براساس برآوردهای اولیه عاملی طبیعی داشته است. این موسسه در عین حال گفته که تحقیقات تکمیلی در دست انجام است. مرکز این زمین‌لرزه در استان همگیونگ شمالی کره‌شمالی قرار داشت. کره‌جنوبی شدت این زمین‌لرزه را سه ریشتر اعلام کرده است. پیش از این زمین‌لرزه‌هایی در کره‌شمالی رخ داده که نتیجه آزمایش‌های هسته‌ای این کشور بوده است. به گزارش خبرگزاری آلمان، کره‌شمالی روز جمعه ۲۲ سپتامبر در پاسخ به تهدیدهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که یک بمب هیدروژنی را آزمایش خواهد کرد.

دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود، کشورش می‌تواند کره‌شمالی را «کاملا نابود» کند. این تهدید واکنشی بود به آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی که این کشور آنها را در ماه‌های اخیر بی‌اعتنا به تحریم‌های بین‌المللی یکی پس از دیگری انجام داده است. ظاهرا برای رهبران عملگرای کره‌شمالی از «حرف» تا «عمل» راه چندانی نیست. با توجه به اینکه وزیر خارجه کره‌شمالی «ری یونگ هو» خبر آزمایش قریب‌الوقوع یک بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام را نوید داده بود بسیاری بر این باورند که کره‌شمالی دست به یک آزمایش هیدروژنی زده است. به گزارش بی‌بی‌سی، بمب هیدروژنی چند برابر قدرتمندتر از بمب هسته‌ای است. این بمب قابلیت کوچکتر شدن، سبک‌تر شدن و نصب روی موشک‌های دوربرد را هم دارد. پیونگ‌یانگ، آمریکا را دشمن اصلی خود می‌داند و می‌تواند با راکت، کره‌جنوبی و ژاپن را که محل استقرار هزاران نیروی آمریکایی است، هدف قرار دهد. اکنون تنش میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ به حملات شخصی کشیده شده است. رهبر کره‌شمالی می‌گوید سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا ثابت کرده که پیونگ‌یانگ راه درستی را دنبال کرده. دونالد ترامپ در سازمان ملل هم گفت اگر لازم شود آمریکا، کره‌شمالی را نابود می‌کند. کیم جونگ اون، او را یک «گانگستر عقل باخته» توصیف کرد. در پاسخ، ترامپ توییت کرد که «کیم جونگ اون، مرد کوچولوی موشکی، دیوانه‌ای است که آزمونی پس خواهد داد که تا حالا به‌خود ندیده است.»

واکنش روسیه

سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه گفته مجادله لفظی میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبران آمریکا و کره‌شمالی، به سطح نازلی رسیده و از نظر او شبیه به «دعوای کودکان در مهدکودک» شده است. وزیر خارجه روسیه در واکنش به نزاع لفظی واشنگتن- پیونگ‌یانگ گفته باید میان این دو رهبر «مکثی» ایجاد شود تا «عصبانیت آنها فروکش کند.»

لاوروف گفت: «بله. این قبول که ساکت نشستن و اتمی شدن کره‌شمالی را نظاره کردن، غیرقابل‌قبول است اما همزمان غیرقابل‌قبول است که احتمال جنگ در شبه جزیره کره را افزایش داد.» لاوروف همچنین حمایت خود را از یک راه‌حل سیاسی که از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد پیگیری شود اعلام کرده است: «ما در کنار چین به‌دنبال یک رویکرد مستدل و عملیاتی هستیم نه اینکه هیجانی عمل کنیم و مثل دعوای بچه‌ها در مهدکودک بشود که هیچ‌کس هم نمی‎تواند از هم جدایشان کند.» روز جمعه، همچنین خبرگزاری دولتی کره‌شمالی متن بیانیه‌ای از «رهبر و رئیس کمیسیون امور دولتی جمهوری خلق دموکراتیک کره» را منتشر کرد که در آن، ضمن انتقاد شدید از سخنرانی دونالد ترامپ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، گفته شده در این مورد به شدت موضع‌گیری خواهد کرد. در این بیانیه آمده است «در حالی که شبه‌جزیره کره دستخوش بحرانی بی‌سابقه است و به تدریج به سوی وضعیت مرگ و زندگی پیش می‌رود» نخستین سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا در سازمان ملل «باعث نگرانی عمیق جهانی شده است.» رهبر کره‌شمالی گفته است با توجه به اینکه این سخنرانی در برابر جامعه جهانی ایراد می‌شد «انتظار داشتم در نهایت اظهارات کلیشه‌ای همیشگی خود را بدون تفاوت چندانی با آنچه بدون فکر قبلی در دفتر کارش از دهانش بیرون می‌آید تکرار کند اما به جای ابراز نظراتی منطقی و قانع‌کننده که بتواند به کاهش تنش منجر شود، اراجیف توهین‌آمیزی را بر زبان آورد که از هیچ‌یک از روسای‌جمهور سابق آمریکا شنیده نشده بود.»