پرونده کره روی میز پنتاگون

دنیای اقتصاد: به نظر می‌رسد کره‌شمالی هر روز که می‌گذرد بیشتر به جنگ نزدیک می‌شود. «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا، روز دوشنبه ۲۷ شهریورماه اعلام کرد که گزینه نظامی در برابر کره‌شمالی همچنان روی میز است اما نگفت که منظور از این گزینه چیست: آیا گزینه نظامی شامل استفاده از نیروی مرگبار می‌شود؟ آیا فکری به حال سئول شده یا خیر.

«فیل استیوارت» و «ادریس علی»، گزارشگران رویترز می‌نویسند یک روز قبل‌تر هم نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت گزینه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی به اتمام رسیده و از این رو ممکن است واشنگتن مجبور به حل این مساله از طریق پنتاگون شود. این گزارشگران می‌افزایند هرگونه جنگ موجب تلفاتی بسیار بیشتر و بدتر از جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰- ۱۹۵۳ خواهد شد. در این جنگ بیش از ۵۰ هزار آمریکایی و میلیون‌ها کره‌ای جان خود را از دست دادند و در آخر نه تنها معاهده صلحی منعقد نشد بلکه تنها یک «آتش‌بس» میان طرفین به امضا رسید.

سئول در سیبل توپخانه کره‌شمالی قرار دارد. تصور می‌شود غیر از تسلیحات هسته‌ای، پیونگ‌یانگ دارای حجم قابل‌توجهی تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک است. وقتی از متیس پرسیده شد که آیا فکر نمی‌کنید اقدام نظامی علیه کره‌شمالی خطرات گسترده‌ای را متوجه سئول کند؟ وی پاسخ داد: «بله. تلفاتی به سئول وارد می‌شود اما نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم.»

«استیوارت- علی» می‌نویسند گزینه‌های نظامی در دولت ترامپ همواره شامل طیفی از اقدامات نظامی غیرمرگبار (مانند محاصره دریایی با هدف اعمال تحریم‌ها) تا حملات سایبری و استقرار نیروها و تسلیحات آمریکایی در سئول می‌شود، جایی که ۲۸۵۰۰ نیروی آمریکایی در آنجا مستقر هستند. کره‌جنوبی احتمال هسته‌ای شدن و دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را مطرح کرده است. جیمز متیس در این زمینه می‌گوید این مساله را با همتایان خود در کره‌جنوبی مورد بحث قرار دادیم اما هنوز از چند و چون آن اطلاعاتی در دست نیست. هسته‌ای شدن سئول و ژاپن نه تنها کابوسی برای چین است بلکه موجب شروع مسابقه تسلیحاتی در منطقه خواهد شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرده که هر گونه استفاده آمریکا از نیروی مرگبار علیه کره‌شمالی شدید خواهد بود. در این راستا، روز دوشنبه ۲۷ شهریورماه ارتش آمریکا اعلام کرد که مانور بمباران را با نیروهای کره‌جنوبی انجام خواهد داد و در این راستا از بمب‌افکن‌های B-۱B و F-۳۵ استفاده می‌شود.

در راستای مقابله با تهدیدات کره‌شمالی، سخنگوی وزارت دفاع ژاپن نیز اعلام کرد، توکیو از دیروز (سه‌شنبه ۲۸ شهریورماه) یک سیستم دفاع موشکی دیگر را در شمالی‌ترین جزیره خود یعنی جزیره هوکایدو مستقر می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کنزاکو میزوسکی، سخنگوی وزارت دفاع ژاپن گفت: ما ظهر سه‌شنبه یک سیستم دفاع موشکی پاتریوت (PAC-۳) را در یکی از پایگاه‌های نیروی زمینی ارتش ژاپن در بخش جنوبی جزیره هوکایدو مستقر می‌کنیم.» به گفته مقامات محلی، ژاپن درحال حاضر یک سیستم دفاع موشکی پیشرفته پاتریوت در بخش دیگری از جزیره هوکایدو مستقر کرده است. اما این سخنگو با اشاره به حساس بودن مسائل دفاعی از اعلام اینکه این سیستم دفاع موشکی در کجا مستقر شده امتناع کرد.

پیونگ‌یانگ روی میز قدرت‌های جهان

کاخ سفید در سایه بحران برنامه هسته‌ای‌ کره‌شمالی اعلام کرد، روسای جمهور چین و آمریکا متعهد شدند تا «بیشترین حد ممکن از فشار» را علیه کره‌شمالی اعمال کنند. به گزارش آسوشیتدپرس، «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی وی در تماسی تلفنی تاکید کردند، چالش کره‌شمالی علیه جامعه جهانی ادامه داشته و تلاش‌هایش برای بی‌ثبات‌سازی شمال شرق آسیا وجود دارد بنابراین هر دو متعهد به اعمال بیشترین حد فشار بر کره‌شمالی از طریق اجرای قطعی قطعنامه‌های شورای امنیت شدند. در همین حال، خبرگزاری شینهوا گزارش داد، رهبران دو کشور درباره سفر آتی ترامپ به چین به گفت‌وگو پرداختند. در مقابل، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، این کشور و چین تاکید دارند که بحران‌ کره‌شمالی باید از طریق ابزارهای دیپلماتیک حل و فصل شود. به گزارش رویترز، وزارت خارجه چین دیروز (سه‌شنبه) اعلام کرد: «وانگ‌یی، وزیر امور خارجه چین، در جریان دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش تاکید کرد که پکن با جدیت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را اجرا می‌کند و تمامی طرفینی که به‌صورت مستقیم در این مساله دخیل هستند باید مسوولیت و اقدامات محول به خود را انجام دهند»

براساس بیانیه وزارت خارجه چین، وانگ‌یی در این دیدار گفت: «سیکل نگران‌کننده کنونی باید شکسته شود. از سرگیری مذاکرات صلح‌آمیز همزمان با اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت یک اقدام بسیار مهم محسوب می‌شود.» روسیه از پیشنهاد چین تحت عنوان «تعلیق در برابر تعلیق» حمایت کرده که براساس آن آمریکا و کره‌جنوبی با توقف مانورهای نظامی مشترک خود موافقت می‌کنند و کره‌شمالی نیز آزمایش‌های موشکی و اتمی خود را متوقف می‌سازد. آمریکا و کره‌جنوبی از یک‌سو و از سوی دیگر روسیه و چین امروز (چهارشنبه) مانورهای نظامی‌ای را با هدف نمایش قدرت به کره‌شمالی آغاز خواهند کرد؛ کشوری که بارها با بی‌اعتنایی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، آزمایش‌های اتمی و موشکی بالستیک انجام داده است.