دنیای اقتصاد: آلکس اوجدا سیه‌را، ۱۳ ساله در مترو با دوستان هم‌مدرسه‌ای خود بود که صدای جیغ و فریاد سایر مسافران را شنید. مردم درحالی که فریاد می‌کشیدند سراسیمه نیز به‌دنبال راه خروجی می‌گشتند. برای بچه‌ها دلیل آن مشخص نبود اما در جایی نزدیکی قطار یک بمب منفجر شده بود.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز آلکس با تایید ترس همگانی در آن لحظات گفت: کیف خود را به زمین انداختم و پا به فرار گذاشتم. او که قصد داشت تا در لندن به مدرسه برود، حالا در یک بیمارستان روی ویلچر نشسته و پاسخگوی سوالات نیویورک‌تایمز است. او در حین فرار به شدت زمین خورده و چندین نقطه بدن وی به شدت کبود شده است. او در این زمینه تصریح می‌کند: یکی از مردان نیز که در حال فرار بود روی من افتاد و من پاهای خود را عقب کشیدم که در همین حین پای راست من پیچید و در این زمان به شدت فریاد کشیدم، انگار که دیگر هوایی وجود
نداشت.

بمب که در یک نایلون پیچیده شده بود در درون سطل آشغال در ساعت 8 و 20 دقیقه روز جمعه به وقت محلی منفجر شد. این ساعت، زمان شلوغی مترو است. این انفجار 29 زخمی به جا گذاشت اما تلفات جانی نداشت. این برای پنجمین بار است که بریتانیا مورد حمله تروریستی قرار می‌گیرد و از سال 2005 به این سو که لندن مورد هدف تروریستی قرار گرفت و 52 نفر در پی آن حمله کشته شدند، این برای نخستین بار بود که این شهر در آسیب‌پذیرترین زمان خود مورد هدف قرار گرفت. دولت خودخوانده اسلامی ساعاتی بعد مسوولیت این حمله را به عهده گرفت و در سایت خبری اعماق، منسوب به داعش اعلام کرد که این بمب سطلی از سوی سربازان این گروه کار گذاشته شده بود. البته نحوه تنظیم خبر به‌گونه‌ای بوده که حملات بیشتری مد نظر بوده است.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا این حمله را «بزدلانه» خواند و اعلام کرد که سطح هشدار امنیت ملی افزایش یافته و به سطح «بحرانی» ارتقا یافته است. این بمب پس از آنکه قطار به ایستگاه پارسونز گرین رسید، منفجر شد. این ایستگاه در منطقه ثروتمندنشین لندن واقع شده است. در پی این حمله دست‌کم یک نفر سوخت که با برانکارد وی را منتقل کردند و باقی مجروحان در حین فرار زخمی و لگدکوب شدند. این حمله، خاطره ترسناک تلفات جمعی ناشی از حمله تروریستی زیرزمینی لندن را که به حمله «تونلی» معروف است، زنده کرد. متروی لندن قدیمی‌ترین و یکی از پرجمعیت‌ترین متروهای جهان به‌حساب می‌آید. در سال گذشته نیز تلاش شده بود که یک بمب در متروی لندن منفجر کنند که آن بمب خنثی شد.

حملات اخیر تروریستی در لندن و در سراسر اروپا عمدتا با خودروهای «ون» صورت گرفته که تلاش شده است با زیر گرفتن تعداد بیشتری از مردم عمق فاجعه را در این کشورها افزایش دهند. جف دانمور، یکی از نیروهای امنیتی می‌گوید بسیار تعجب‌برانگیز بود که تروریست‌ها پس از حمله 2005 دوباره به حملات زیرزمینی روی آورده‌اند. دانلوپ، یکی دیگر از نیروهای سابق امنیتی انگلستان که هم‌اینک برای یک شرکت امنیتی خصوصی مشورت می‌دهد، می‌گوید: شما می‌توانید برای ایجاد امنیت کارهای ترسناک زیادی انجام دهید اما نمی‌توانید امنیت صد درصدی را برقرار کنید.

شاهدان عینی می‌گویند آنها در قطار یک لرزش احساس کردند و سپس موجی از گرما در زیرزمین ایجاد شد و پس از آن شعله آتش به هوا برخاست اما پس از لحظاتی فروکش کرد. ناتالی بلفورد، آرایشگر و 42 ساله که در آن لحظات در قطار بود، گفت: در قطار بسته شد و من در طرف دیگر قطار ایستاده بودم و به تلفنم نگاه می‌کردم که ناگهان صدای انفجاری شنیدم و گرمای ناشی از آن را روی صورتم احساس کردم. او ادامه می‌دهد: برای نجات جان خود دویدم اما هیچ راه فراری نبود. در مقابل درها افراد زیادی ایستاده بودند و قطار نیز قادر به ادامه حرکت نبود. صادق خان، شهردار لندن در بیانیه‌ای که در فیس‌بوک منتشر کرد در مورد اینکه چگونه حمله تروریستی به لندن تبدیل به یک رویه عادی شده است، نوشت: شهر ما به شدت از سوی افراد تروریست آسیب دیده است و آنها در تلاش هستند تا شیوه زندگی ما را نابود کنند. وی در ادامه تصریح کرد: شهر لندن بارها ثابت کرده است که با تروریست‌ها و این حملات تروریستی مایوس و ناکام نخواهد شد.

پلیس لندن با دوربین‌هایی که در لندن و در مترو کار گذاشته، سطح وسیعی را تحت رصد دارد و در این بین چند ایستگاه را بیش از پیش تحت نظر دارد که ایستگاه پارسونز گرین یکی از آنها است. «روی رام» فرمانده سابق عملیات ویژه اسکاتلند یارد می‌گوید: پلیس در حال بررسی و تحقیقات جامع روی حادثه‌ای است که رخ داده است. به گفته وی پلیس این کشور به‌دنبال تحقیق بیشتر روی وسیله کشف شده است. او همچنین تصریح کرد که پلیس یک سوال قدیمی و همیشگی هم از شاهدان خواهد پرسید: آیا کسی دید که چه اتفاقی افتاد. رام افزود که پلیس همچنین فیلم‌های دوربین‌های مداربسته را نیز با دقت مورد بررسی قرار خواهد داد تا ببیند چه کسی پشت این قضیه است.

بمب سطلی به‌طور کامل منفجر نشده است و مقدار زیادی سیم هنوز در آن اطراف پیدا می‌شود. بسیاری از کسانی که در این حادثه مجروح شده‌اند به دلیل ترسی بوده که موجب شده است افراد در حین فرار زیر دست و پا له شوند. برخی مردم از ترس حملات اینچنینی ترجیح می‌دهند از وسیله نقلیه دیگری استفاده کنند. لورنا فلچر، یکی از ساکنان پارسونز گرین می‌گوید که به دلیل ترس از این نوع حملات، خیلی وقت است که از مترو استفاده نمی‌کند.

حمله روز جمعه تنش‌ها بین ترامپ و مقامات بریتانیایی را هم افزایش داده است. پس از اینکه ترامپ در توییتی نوشت که حمله‌کنندگان برای استکاتلندیارد آشنا بوده‌اند این تنش‌ها وارد فاز درگیری‌های لفظی شد. ترزا می ‌این اظهارنظر را غیرمفید خواند و پلیس متروپولیتن هم این اظهارنظر را یک «توهم خالص» خواند. رئیس‌جمهوری آمریکا با انتقاد غیرمستقیم از سیاست‌های مهاجرتی بریتانیا در توییتی دیگر نوشت که آمریکا باید سفت و سخت‌تر از هر زمان و هر کشور دیگری مرزهای خود را مستحکم‌تر کند و مانع ورود افراد به این کشور شود.