بازگشت بحران به آمریکا

دنیای اقتصاد: به آنها رویابین‌ها (Dreamers) می‌گویند؛ کسانی که از اوان کودکی به همراه پدر و مادر خود غیرقانونی به آمریکا آمده‌اند تا بتوانند اقامت این کشور را دریافت کنند. آنها تا سال ۲۰۱۲ چندان مورد توجه مقامات آمریکایی نبودند؛ اما در این سال اوباما قانونی تصویب کرد که به موجب آن اجازه داده می‌شد تا موقتا اجازه اقامت داشته باشند تا کارهای قانونی خود را برای اقامت دائم پیش ببرند.

این طرح اما از روزی که ترامپ سر کار آمد مورد تخریب وی قرار گرفت. او اخیرا هم دستور داده است تا با قانون ضدداکا آمال و آرزوهای این مهاجران غیرقانونی را بر باد دهد. حالا جف سشنز، دادستان کل آمریکا می‌گوید که دولت ترامپ دیگر از برنامه داکا حمایت نمی‌کند و این یعنی بازگشت این کودکان و نوجوانان به روزهای ترس و اضطراب. جف سشنز گفته است که برنامه «داکا» که در دولت اوباما به اجرا در آمد، خلاف قانون اساسی است.

به گزارش رویترز، توقف این برنامه ۸۰۰هزارکودک و نوجوانی را که فاقد مدرک معتبر مهاجرتی هستند، تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای با بیان اینکه خواهان تنبیه کودکان به خاطر عمل والدینشان نیست، گفت که آمریکا کشور فرصت‌ها است به این دلیل که قانون بر آن حکمفرما است. اما باراک اوباما در بیانیه‌ای از این اقدام دولت دونالد ترامپ انتقاد کرد. دادستان کل ایالت ماساچوست نیز اعلام کرده است که ائتلافی از ایالت‌های آمریکا درصددند تا علیه این اقدام دولت دونالد ترامپ شکایت کنند.

این دستور جدید ترامپ پس از فرمان ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک آمریکا جنجالی‌ترین آنها به حساب می‌آید. در این زمینه کاخ سفید به‌طور رسمی از پایان این قانون خبر داد و وزارت امنیت داخلی این کشور هم اعلام کرد که به‌زودی راهکارهای عودت این نوجوانان را اعلام خواهد کرد. در این راستا جف سشنز، دادستان کل آمریکا هم در بیانیه‌ای که خواند گفت: من اینجا آمده‌ام تا پایان قانونی را که در دوران باراک اوباما به تصویب رسیده بود، اعلام کنم. در این ۵ سال نزدیک به ۸۰۰ هزار کودک و نوجوان تحت پوشش و حمایت این قانون بودند و در مدارس آمریکایی مشغول به تحصیل بودند. این برنامه به شدت از حمایت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مدرن برخوردار بود و شرکت‌های حامی دموکرات‌ها راه ورود آنها را برای تحصیل باز کرده بودند.

پس از اعلام ختم این قانون، دونالد ترامپ از باراک اوباما به دلیل صدور فرمان اجرایی در این زمینه که به قانون «داکا» معروف است انتقاد کرد و وی را مسبب به‌وجود آوردن این مشکلات دانست و در این زمینه از کنگره خواست تا هرچه سریع‌تر با یک راهکار به کمک کاخ سفید بیاید. او که توپ را به زمین کنگره انداخته؛ گفته است که حالا نوبت یک اقدام عملی از سوی کنگره است. ترامپ تصریح کرد: «همان‌طوری که قبلا هم گفتم ما چالش داکا را با قلب و جان‌مان حل خواهیم کرد؛ اما از طریق فرآیند دموکراتیک. ابتدا باید قانون مهاجرت اصلاح شود تا سود و منفعت این اصلاحات اول به‌حساب خود شهروندان آمریکایی واریز شود.» او افزود: با جان و دلم باید بگویم که ما آمریکایی‌ها بیکار هم داریم که اغلب آنها را فراموش کرده‌ایم.

البته ترامپ این نکته را هم تصریح کرده است که دلش با کسانی است که به موجب لغو این قانون تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند؛ اما این را گفته است که به‌دنبال یک راه‌حل درست و حسابی است. این در شرایطی است که روز سه‌شنبه مخالفان برچیده شدن قانون «داکا» به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض خود را به این موضوع نشان دهند. آنها در بیانیه‌ای اعلام کردند که دیگر به روزهای سایه‌نشینی باز نمی‌گردند. با قانونی که اوباما تصویب کرد این افراد سایه‌نشین به گرفتن اقامت در ایالات متحده امیدوار شدند. خوزه لوییس سانتیاگو یکی از کسانی که تحت پوشش داکا است می‌گوید: ما به اینجا آمدیم برای اینکه بسیار عصبانی هستیم. من دیگر از رفتار اداره مهاجرت خسته شده‌ام. این افراد که در بیرون از برج ترامپ گرد هم آمده‌اند می‌گویند که خواهان برداشته شدن یک قدم عملی برای اقامت دائم هستند.