خبرگزاری آلمان: سه هفته پیش از برگزاری انتخابات آلمان مناظره تلویزیونی آنگلا مرکل و رقیب انتخاباتی او مارتین شولتس برگزار شد و مهاجرت، مناقشه اتمی با کره‌شمالی، همکاری با دونالد ترامپ و اردوغان از موضوعات اصلی این مناظره بود. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و نامزد حزب دموکرات مسیحی در برابر مارتین شولتس، کاندیدای حزب سوسیال دموکرات در یک مناظره زنده تلویزیونی قرار گرفت؛ مناظره‌ای که دقیقا سه هفته پیش از برگزاری انتخابات بوندس‌تاگ برگزار شد. این نخستین و تنها مناظره‌ای محسوب می‌شد که برای انتخابات پارلمانی آلمان پیش بینی شده بود.

یکی از محورهای اصلی مناظره تلویزیونی موضوع مهاجران و سیاست دولت آلمان در قبال پناهجویان بود. مارتین شولتس درباره سیاست مهاجرپذیری از آنگلا مرکل انتقاد کرد. مرکل در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود از سیاست دولت در پذیرش پناهجویان در سال ۲۰۱۵ دفاع کرده و گفته بود که اگر بار دیگر در چنین شرایطی قرار گیرد، تصمیم مشابهی اتخاذ خواهد کرد. شولتس در انتقاد خود از مرکل گفت که تکرار چنین سیاستی را صحیح نمی‌داند و آن را به مرکل توصیه نمی‌کند. مرکل به شرایط خاص پاییز سال ۲۰۱۵ اشاره و تاکید کرد که در آن هنگام، راه‌حل مقابله با پناهجویان این نبود که نیروهای انتظامی با خشونت و ماشین‌های آب‌پاش با آنان برخورد کنند. مرکل در آن شرایط با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه و با مسوولان حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز مذاکره کرده و بر آن اساس چنین تصمیمی گرفته است.

شولتس راه‌حل صحیح مقابله با بحران پناهجویی را مشورت گسترده‌تر با همه رهبران و مسوولان کشورهای عضو اتحادیه اروپا دانست و به گونه‌ای مرکل را به تک‌روی در این عرصه متهم کرد. به گفته مارتین شولتس، موضوع همگرایی و جذب پناهجویان به جامعه آلمان موضوعی زمانبر است و نمی‌توان انتظار داشت که دولت ظرف مدت کوتاهی قادر به حل آن باشد. مرکل نیز، در همین رابطه موضوع همگرایی در آلمان را یکی از چالش‌های بزرگ دولت در چهار سال آینده دانست. مرکل در عین حال تاکید کرد که موضوع پناهجویی از موضوع جهانی‌گردانی جدا نیست و نمی‌توان تنها از مزایای روند جهانی‌گردانی بهره گرفت و به مشکلات ناشی از آن کم‌توجهی کرد. هر دو سیاستمدار در این نکته اتفاق نظر داشتند که بحران پناهجویی و مهاجرت موضوعی نیست که تنها به دولت آلمان مربوط شود، بلکه همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید در این زمینه همکاری کنند.