دنیای اقتصاد: دیروز یکشنبه (۲۹ مرداد ۹۶) کره‌شمالی هشدار داد که مانور نظامی مشترک آمریکا و کره‌جنوبی «رفتاری زننده است که وضعیت را به‌سوی مرحله غیرقابل کنترل جنگ هسته‌ای سوق خواهد داد.» قرار است از امروز دوشنبه ۲۱ اوت ۲۰۱۷ برابر با ۳۰ مرداد ۹۶ مانور «نگهبان آزادی اولچی» به مدت ۱۰ روز با مشارکت نیروهای آمریکایی- کره‌ای برگزار شود. به گزارش سی‌ان‌ان، پیونگ‌یانگ هشدار داده که ارتش این کشور می‌تواند تمام خاک آمریکا را با «ضربه‌ای بی‌رحمانه» هدف قرار دهد. تنش میان این دو کشور چین را وادار به مداخله کرد و از هر دو طرف خواستار خویشتنداری شد.

هفته پیش پیونگ‌یانگ اعلام کرده بود که درحال نهایی کردن برنامه‌ای برای شلیک ۴ موشک به سوی گوام است. رسانه‌ها معتقدند رهبر کره‌شمالی پیش از آغاز فرمان شلیک به‌دنبال ارزیابی واکنش بعدی آمریکاست. به این ترتیب، برخی ناظران بر این باورند که کره‌شمالی با اقدامات و رفتارهای خود می‌خواهد رفتار آمریکا را محک بزند و دریابد در صورت شلیک موشک به گوام، واکنش احتمالی آمریکا در چه سطحی خواهد بود. بیانیه رسمی دولت کره‌شمالی می‌گوید: «ارتش خلق در بالاترین درجه آماده‌باش قرار دارد و آماده دادن پاسخی کامل به دشمن و مهار اوست. اگر نشانه کوچکی از جنگ پیش‌دستانه ببینیم در لحظه گام‌های قاطعی برخواهیم داشت.» با این حال، مقام‌های آمریکایی و کره‌جنوبی می‌گویند هیچ برنامه‌ای برای تعویق یا لغو این مانور ندارند و با وجود تهدیدات کره‌شمالی، شروع و ادامه خواهد یافت.

سئول معتقد است کره‌شمالی از «خط قرمز» عبور کرده و «به‌دنبال تکمیل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و مسلح کردن آن با کلاهک هسته‌ای است.» سی‌ان‌ان می‌نویسد اکنون شبه‌جزیره کره در وضعیت آماده‌باش قرار دارد؛ چراکه هر لحظه امکان وقوع اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی می‌رود. با این حال، برخی تحلیلگران بر این باورند که کره‌شمالی اگر هم بتواند «ضربه اول» را وارد آورد اما از تبعات ضربه آمریکا واهمه دارد. این دسته از تحلیلگران بر این باورند که کره‌شمالی به‌رغم تمام این لفاظی‌ها فقط به‌دنبال ارزیابی و سنجیدن واکنش احتمالی آمریکاست. آنها معتقدند که اگر رهبران این رژیم درصدی هم برای «بقا»ی خود متصور باشند اما استقرار تجهیزات و نیروهای آمریکایی در منطقه که کره‌شمالی را در محاصره گرفته به‌گونه‌ای است که اگر موشکی هم از سوی این کشور شلیک شود، چه بسا کره‌شمالی به تلی از خاکستر تبدیل شود. سناتورهای آمریکایی معتقدند جنگ باید در کره‌شمالی محدود بماند هرچند تا کنون اقدامی دال بر جنگ دیده نمی‌شود چراکه نیروها و شهروندان آمریکایی همچنان در منطقه هستند و فرماندهی پاسیفیک آمریکا اعلام کرده هیچ تغییر و جابه‌جایی در آرایش نیروها به‌وجود نیامده است.