شهر «عوامیه» عربستان همچون موصل ویران شده است. عوامیه با ۳۰ هزار جمعیت شیعی چنان به محاصره نیروهای امنیتی سعودی درآمده که گویی ساکنان این شهر «خارجیانی طغیانگر» در دل عربستان هستند. این شهر در محاصره نیروهای امنیتی است. برخی گزارش‌های محلی مدعی‌اند که تاکنون ۲۵ نفر در تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شده‌اند و ساختمان‌ها تخریب شده است. رسانه‌های خارجی چهره این شهر را به موصل ویران‌شده تشبیه می‌کنند، گویی عوامیه برای آل‌سعود به منزله موصل برای داعش است.

دنیای اقتصاد: وقتی در ماه مه‌ دونالد ترامپ به عربستان سفر کرد، مقام‌های ریاض تلاش فراوانی به خرج دادند تا ایده وحدت در میان جهان اسلام را بازتاب دهند. به این منظور، ۱۰۰ نفر از رهبران کشورهای اسلامی را برای دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا در نشست سران کشورهای اسلامی- آمریکا دعوت کردند. ولی سعودی‌ها نه تنها بانی جنگ در یمن هستند و در سوریه نیز ویرانگری‌هایی انجام می‌دهند، بلکه در داخل نیز رویکرد آنها دست کمی از رویکرد تهاجمی آنها در خارج ندارد. به گزارش ایندیپندنت، دولت سعودی در منتهی‌الیه شرق این کشور جنگی به راه انداخته که اگرچه شدید است اما چندان مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفته است. یا به عبارت بهتر، پوشش رسانه‌ای اندکی هم در داخل این پادشاهی و هم در خارج یافته است. شهر «عوامیه» همچون موصل ویران شده است گویی عوامیه به منزله موصل برای ریاض‌نشینان است. این شهر به لحاظ سنتی، اقامتگاه شیعیان بوده. عوامیه با قدمتی ۴۰۰ ساله که در شرق استان قطیف محل سکونت ۳۰ هزار جمعیت شیعی ساکن در عربستان است چنان به محاصره نیروهای امنیتی سعودی در آمده که گویی ساکنان این شهر «خارجیانی طغیانگر» در دل عربستان هستند. ایندیپندنت می‌افزاید؛ این شهر در محاصره نیروهای امنیتی است زیرا تلاش‌ها برای اخراج ساکنان این شهر از ۱۰ مه ‌به این سو به خشونت تبدیل شده است. از آن زمان، وضعیت روزبه‌روز بدتر می‌شود. برخی گزارش‌های محلی مدعی‌اند که تا کنون ۲۵ نفر در تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شده‌اند و خیابان‌ها مانند خرابه است. چهره این شهر به موصل یا رقه بیشتر شبیه است تا شهری در دل یک کشور نفت‌خیز. تایید اطلاعات بیرون آمده از عوامیه دشوار است. با این حال، به رسانه‌های خارجی بدون اجازه دولت اجازه نزدیک شدن به منطقه داده نمی‌شود. این به آن معناست که جهان برای کسب اطلاعات از عوامیه متکی به اخبار ارائه شده از سوی عربستان است. تصاویر دلهره‌آور از ویرانی شهرها و کشته شدن مردم از سوی تک تیراندازان را نمی‌توان تایید کرد. با این حال، چنین اخباری وجود دارد. تصاویر ارائه‌شده از سوی چند محقق و تنی چند از سعودی‌هایی که ایندیپندنت توانست با آنها سخن گوید معتقدند تظاهرات مسلحانه در درون این شهر محاصره شده جریان دارد. دو کنشگر حامی عوامیه که اکنون در خارج از کشور زندگی می‌کنند از وضعیت وخامت بار انسانی در این شهر سخن می‌گویند.

اکنون عوامیه به یک شهر جنگ‌زده می‌ماند که ساکنانش علیه ریاض‌نشینان دست به سلاح برده‌اند. یکی از ساکنان شیعی این شهر در مصاحبه با یک رسانه غربی می‌گوید: «من یک معترضی بودم که اعتراضم صلح‌آمیز بود تا اینکه دولت تصمیم گرفت ما را در فهرست تروریست‌های تحت پیگرد قرار بدهد. درخواست ما از دولت فقط اصلاحات بود. ما ترسی از رژیم نداشتیم؛ اما آنها کل شهر را آماج حمله قرار دادند.» این معترض می‌گوید وقتی نیروهای امنیتی به شهر هجوم آوردند ابتدا به خانه او رفتند، همسرش را به شدت زدند، اسلحه هایشان را روی شقیقه دختر ۵ ساله‌اش گذاشته‌اند و دختر ۸ ماهه دیگر او را روی هوا بلند کردند و تهدید کردند که به دیوارش می‌کوبند. این معترض می‌گوید: «آنها به دختر ۸ ساله‌ام گفتند که پدرت را می‌کشیم و سرش را میان پاهایت قرار می‌دهیم.» او می‌افزاید: «ما چاره دیگری نداشتیم. دفاع از زندگی و ناموس‌مان وظیفه بود. خانه‌ها با بمب‌های سنگین، تیراندازی‌های متوالی و غیره بمباران می‌شدند. همه مردم هدف گرفته می‌شدند.»

وقتی سه ماه پیش بومیان اجازه ورود به بلدوزرها و سایر تجهیزات ساختمانی را برای تخریب و نوسازی مناطق تاریخی عوامیه ندادند کارشان به جایی رسید که مجبور شدند تمام خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را سنگربندی کنند. از سال ۲۰۱۱ که بهار عربی آغاز شد این شهر نیز آبستن اعتراضاتی علیه بی‌عدالتی‌ بوده که در حق شیعیان روا داشته می‌شود. ریاض می‌گوید: معترضان عوامیه همگی از «تروریست‌های تحت تعقیب» هستند که هدفشان بی‌ثبات کردن کل کشور است. دولت می‌گوید آنها باید از ساختمان‌هایی که در آن پناه گرفته‌اند خارج شوند. روزنامه‌نگاران و ناظران حقوق بشری نمی‌توانند تشخیص دهند که مردان مسلح چه کسانی هستند، سلاح‌هایشان از کجا می‌آید و تعدادشان چقدر است. فشار برای از میان بردن این شهر و محلات آن به معترضان انگیزه ایستادگی می‌دهد. «آدام کوگل»، محقق بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «من قبلا درگیری‌ها در عربستان را ثبت می‌کردم؛ اما هیچ‌کدام از این درگیری‌ها مانند درگیری عوامیه نیست. تظاهرات دیده‌ام؛ اما این‌قدر قشون‌کشی نظامی ندیده‌ام.» حمله عربستان به عوامیه یادآور حمله این کشور به یمن است. گویی مقام‌های ریاض عوامیه را به مثابه «یمن»، «موصل» یا «رقه»‌ای دیگر می‌بینند که باید ویران شود. ساکنان عوامیه هنگام خروج از خانه می‌ترسند که هدف تک تیراندازان قرار بگیرند. اکنون آب و برق هم در این شهر قطع شده است. در گرمای تابستان قطع برق و روشن نشدن کولر و عدم دسترسی به آب آشامیدنی مجازاتی است که دولت علیه ساکنان عوامیه ترتیب داده است.

یکی از ساکنان این شهر که اصالتا آمریکایی است، گزارش داد که «اجساد در خیابان‌ها دیده می‌شود و مردم از جمع کردن آنها می‌ترسند.» نیروهای امنیتی با برقراری ایست و بازرسی‌های متعدد مانع کمک‌رسانی نیروهای امدادی و آمبولانس‌ها به منطقه شده و این باعث شده شرایط غیرقابل تحملی بر منطقه حاکم شود. عوامیه سکونتگاه «شیخ نمر النمر» بوده؛ روحانی شیعی تاثیرگذاری که به دلیل اتهامات تروریستی در ملأ عام گردن زده شد. «علی عدوباسی»، مدیر سازمان کنشگران اروپایی- سعودی حقوق بشر که در برلین مستقر است و در سال ۲۰۱۳ زندانی شده و پس از آزادی از زندان به آلمان رفت، می‌گوید بن‌بست فعلی اصلا یک مساله فرقه‌ای نیست. بسیاری معتقدند دولت عربستان با یافتن بهانه لازم قصد پاکسازی این شهر از وجود شیعیان را دارد؛ چراکه معتقد است آنها امتداد ایران در عربستان هستند. عدوباسی می‌افزاید آنچه دولت خواهان آن است همانا خالی کردن شهر از مردم، توقف کامل درگیری و پایان دادن به تظاهرات به هر قیمتی است.

ایندیپندنت می‌افزاید از جمعه گذشته مقام‌های دولتی بارها هشدارهایی مبنی بر تخلیه شهر بر سر ساکنان عوامیه ریخته‌اند و به آنها اعلام کرده‌اند که برای در امان ماندن از حملات باید پرچم سفید به اهتزاز درآورند. این اعلامیه با تشدید درگیری‌ها همراه بود. کنشگران معتقدند نیروهای امنیتی به‌صورت رندومی مردم، خانه‌ها و ماشین‌ها را هدف می‌گیرند تا به این ترتیب بر شدت رعب‌آفرینی بیفزایند. برخی گزارش‌ها حاکی است که از جمعیت ۳۰ هزار نفری عوامیه بسیاری گریخته‌اند و اکنون حدود ۳ تا ۵ هزار نفر در این شهر باقی مانده‌اند. در ماه مه ‌سازمان ملل برنامه‌های نوسازی اجباری را محکوم کرد و مقام‌های عربستان را به تلاش برای اجبار ساکنان به خروج از شهر متهم کرد؛ بدون اینکه سرپناه یا گزینه جایگزینی به آنها پیشنهاد شود. منتقدان می‌گویند «میراث باستانی و تاریخی شهر آسیبی غیرقابل جبران خورده است.» ایندیپندنت معتقد است جهان خارج اطلاع زیادی از آنچه در عوامیه می‌گذرد، ندارد. عدوباسی می‌گوید: «این یک بحران واقعی است. گویی یمن واقعی این بار در عوامیه رخ است. امروز در قرن ۲۱ و با وجود اینترنت و وسایل ارتباطاتی اما اگر کسی در عربستان بخواهد حقوق بشر را زیر پا بگذارد و همه را از دم تیغ بگذراند به راحتی برایش میسر است.»