دنیای اقتصاد: نشست منامه، متشکل از کشورهای تحریم‌کننده قطر به علاوه خود این کشور، نه تنها راه به‌جایی نبرد، بلکه مملو از تناقض بود. وزیر خارجه قطر نشست منامه را پر از تناقضاتی خواند که بر تناقضات قبلی کشورهای محاصره‌کننده بار شده است. کشورهای تحریم‌کننده قطر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، آماده مذاکره با قطر هستند، اما طبق شروطی مشخص که از جمله آن اجرای ۱۳ درخواست است.

محمد بن‌عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر، افزود بندهای بیانیه منامه صریح و مشخص نیستند و تنها ادامه سیاست خصمانه ازسوی این کشورها و عدم به رسمیت شناختن این مساله است که تدابیرشان علیه قطر اقداماتی ظالمانه و مغایر با قوانین بین‌المللی است. وی افزود: آنها تبلیغ می‌کنند که به قانون بین‌المللی احترام می‌گذارند اما در تمامی اقداماتشان علیه قطر قانون بین‌المللی را علنا زیر پا می‌گذارند. رئیس دستگاه دیپلماسی قطر تاکید کرد: ادعا می‌کنند تدابیرشان مربوط به حاکمیت و امنیت ملی‌شان است اما در مقابل برخلاف قوانین بین‌المللی، آزادی رفت‌وآمد و منشور جهانی حقوق بشر عمل می‌کنند و این بخشی از این تناقضاتی است که در بیانیه آنها وجود دارد. او افزود این کشورها در بیانیه خود آورده‌اند قطر باید به ۱۳ درخواست و اصول شش‌گانه نشست قاهره پاسخ دهد این مغایرت علنی با لیست درخواست‌ها دارد که در یکی از بندهایش آمده این درخواست‌ها بعد از ۱۰ روز ملغی است. در عین حال کشورهای ائتلاف‌سعودی حدود دو هفته پیش در یک عقب‌نشینی آشکار شروط خود را از ۱۳ به ۶شرط رساندند، ولی باردیگر و پس از نشست منامه بر شروط ۱۳گانه پای فشردند. وزیر خارجه مصر نیز اعلام کرد که سقف زمانی برای دوحه جهت برآورده کردن خواسته‌های کشورهای تحریم‌کننده وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، سخنان سامح شکری وزیر خارجه مصر، در مصر یکشنبه شب پس از کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه عربستان، امارات، بحرین و مصر در پی نشست روز یکشنبه‌شان در منامه مطرح شد. وی افزود: «تمامی تدابیری که اتخاذ شده با هدف حمایت از مردم مصر و چهار کشور در مقابل مداخله‌های قطر و حمایتش از گروه‌های تروریستی است.» شکری تصریح کرد: راه در برابر اتخاذ تدابیر بیشتر از سوی چهار کشور باز است تا از قطر کارآمدی بیشتری را شاهد باشند.

با این حال، کشورهای عربی- آفریقایی در خارج از منطقه هم وارد گود میانجیگری شده‌اند. در همین راستا، وزیر خارجه الجزایر سفرش به هشت کشور عربی منطقه با هدف بررسی بحران‌های موجود را از عربستان آغاز کرد. به گزارش روزنامه القدس العربی، عبدالقادر مساهل، وزیر امور خارجه الجزایر در اولین ایستگاه از سفرش به منطقه خلیج‌فارس وارد شهر جده شد. مساهل در این سفر چند ساعته درباره تقویت روابط دوجانبه و بحران‌های لیبی، سوریه، یمن و منطقه خلیج‌فارس بحث و گفت‌وگو کرد. مسوولان الجزایری پیش‌تر اعلام کردند که مساهل به دستور عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری این کشور سفر خود به منطقه خلیج‌فارس را از روز یکشنبه آغاز کرد. وزارت خارجه الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرد که مساهل روز یکشنبه سفر خود به منطقه خاورمیانه را آغاز کرد و ابتدا به عربستان رفته و از آنجا به ترتیب به کشورهای مصر، عمان، بحرین، قطر، کویت، ‌اردن و عراق سفر خواهد کرد. مساهل در روزهای پنجم و ششم اوت نیز در دوحه خواهد بود.