ترامپ، عامل تبدیل «بد» به «بدتر»

دنیای اقتصاد، شادی آذری: ترامپ در حال تبدیل کردن یک موقعیت «بد» به موقعیت «بدتر» است. به نوشته اکونومیست ۴ ژوئیه روزی است که آمریکایی‌ها را گردهم آورد و روزی است برای گرامیداشت اتحاد ۱۳ مستعمره در برابر سلطه انگلیسی‌ها و آغاز تجربه بزرگ آنها در برخورداری از یک دولت محبوب مردمی. ۴ژوئیه امسال اما ملت آمریکا بر اثر عدم درک متقابل دچار شکاف شده‌ است، نه فقط شکاف بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، بلکه شکاف بین کارگران کارخانه‌ها و دانشجویان، روستاییان و شهرنشینان. و حالا شاهد ریاست‌جمهوری فردی در آمریکا هستیم که نه تنها حضورش به‌عنوان رئیس‌جمهوری حاصل این شکاف‌ها است، بلکه دلیل ایجاد آن نیز هست.

دلیل پیروزی ترامپ در انتخابات تا حدودی به این موضوع مربوط می‌شد که او برای رای‌دهندگانی سخن می‌گفت که حس می‌کردند این سیستم علیه آنها کار می‌کند. او وعده داده بود با پاکسازی واشنگتن از خواص و لابی‌گرهایی که آنقدر احمق‌ یا در خدمت منافع خود هستند، که به کل جامعه خدمت نمی‌کنند، سیاست آمریکا را اصلاح خواهد کرد. اکونومیست نوشت که روش ترامپ، کار نمی‌کند. پنج ماه از دوره نخست ریاست‌جمهوری او گذشته است و فرهنگ سیاسی آمریکا حتی بیشتر از زمان به قدرت رسیدن ترامپ مسموم شده است. ریاست‌جمهوری ترامپ دچار بلای قضاوت‌های ضعیف شد و فرصت‌ها را از دست داد. دولت فدرال همین حالا هم به تقلا افتاده است. دیر یا زود آسیب آن به ورای حوزه سیاست سرایت می‌کند و به اقتصاد خواهد رسید. البته بی‌اعتمادی به سیاست در آمریکا با ترامپ آغاز نشده است اما ترامپ بر بی‌اعتمادی‌ها دامن زده است. او به درستی حوزه‌هایی را که آمریکا در آنها نیاز به اصلاحات دارد شناسایی کرد، اما در پاسخ‌دهی به آنها واماند که علت آن تا حدودی به ذات ناآرام او مربوط می‌شود. به‌عنوان مثال در حوزه بهداشت و درمان جمهوری‌خواهان به‌جای طرح «اوباماکر» طرحی را در دست دارند که میلیون‌ها نفر از رای‌دهندگان به ترامپ را بیمارتر و فقیرتر خواهد کرد. موسسات آمریکایی هم آسیب‌پذیر شده‌اند. کاخ سفید به‌درستی از این موضوع شکایت دارد که نهادهای آمریکا هم‌پوشانی دارند و در رقابت با هم هستند. اما تلاش کاخ سفید برای اصلاح این «وضعیت اجرایی» در حال تخریب ماشینی است که دولت نیازمند عملکرد صحیح آن است. خصومت ترامپ هم اکنون هم دادگاه‌ها، سازمان‌های اطلاعاتی، وزارت خارجه و نهادهای نظارتی محیط‌زیست را تضعیف کرده است. او خواستار کاهش شدید بودجه‌ها است و نتوانسته است انتصاب‌های ریاست‌جمهوری را انجام دهد. از میان ۵۶۲ سمت که نشریه واشنگتن‌پست شناسایی کرده است، ۳۹۰ سمت بدون نامزد باقی مانده‌اند. انتخاب افراد ثروتمند برای آنکه مورد خریداری لابی‌گرها قرار نگیرند هم به هیچ وجه راه‌حل مبارزه با منفعت‌طلبان نیست.

چهارم ژوئیه زمان آن است که به یاد بیاوریم آمریکا خود را در گذشته در دوران روزولت و ریگان نوسازی کرده است. گر چه زمان برای ترامپ از دست نرفته است اما امروز روشن‌تر شده است که او قادر به انجام چنین رنسانسی نیست و این وظیفه به جانشین او محول خواهد شد.