دنیای اقتصاد: ژاپن و آمریکا در جزایر هاوایی دست به آزمایش موشکی زده‌اند که به هدف اصابت نکرده است اما از انتشار شکست در آزمایش موشکی خودداری کرده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان این دو کشور با شلیک موشک «SM-۳ Block IIA» قصد آزمایش روی دفاع موشکی را داشته‌اند که با شکست مواجه شده است. در حالی که آمریکا و ژاپن برای مدتی این خبر را پنهان کرده بودند اما روز جمعه آژانس دفاع موشکی آمریکا اعلام کرد آزمایش مشترک نیروی دریایی آمریکا و وزارت دفاع ژاپن برای رهگیری یک موشک بالستیک نزدیک جزایر هاوایی با استفاده از سامانه مشترک آمریکا- ژاپن با شکست مواجه شد.

آمریکا و ژاپن از سال ۲۰۰۶ برای دستیابی به جایگزینی برای موشک «استاندارد میسیل-۳» تلاش می‌کنند که دریا پایه و بخشی از سامانه ضدموشک بالستیک ایجیس (Aegis) است. آژانس دفاع موشکی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد در آزمایشی که شامگاه سه‌شنبه انجام شد، یک موشک بالستیک میان‌برد از تاسیسات نظامی در هاوایی شلیک شد. ناوشکن یو اس اس جان پل جونز که مجهز به موشک‌های رهگیر است توانست با استفاده از رادار خود که بخشی از سامانه ایجیس است، موشک شلیک شده را شناسایی و دنبال کند.

در بیانیه آژانس دفاع موشکی آمریکا آمده است، پس از شناسایی و دنبال کردن هدف، این کشتی موشک هدایت‌شونده اس.ام-۳ بلاک ای‌ای‌ایی را شلیک کرد ولی موشک شلیک شده به هدف اصابت نکرد. این چهارمین آزمایش استفاده از موشک اس.ام-۳ بلاک و دومین آزمایش رهگیری به‌شمار می‌رود. آزمایش قبلی که در ماه فوریه برگزار شد، موفقیت‌آمیز بود. آمریکا تاکنون حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و ژاپن حدود یک میلیارد دلار صرف این سامانه کرده‌اند.

آزمایش موشکی جدید آمریکا در میان تشدید تنش‌ها بر سر برنامه موشک‌های بالستیک کره‌شمالی صورت گرفت. این در حالی است که خبرگزاری رویترز به‌نقل از مقام‌های ایالات‌متحده می‌گوید: بررسی و ارزیابی آنها نشان می‌دهد کره‌شمالی مجددا دست به آزمایش موتوری زده که احتمالا برای استفاده در موشک‌های قاره‌پیما کاربرد خواهد داشت. در واکنش به این گزارش، کره جنوبی نیز اعلام کرده در همکاری با ایالات‌متحده، از نزدیک در حال بررسی تازه‌ترین گام‌های کره‌شمالی در توسعه برنامه موشکی خود است.

یک مقام دولتی در واشنگتن گزارش مربوط به آزمایش موتور را تایید کرده، اما از بیان جزئیات در مورد نوع آن و کاربرد احتمالی در موشک‌های قاره‌پیما خودداری کرده‌ است. مقام دیگری نیز گفته است از منظر او این رویداد در ۲۴ ساعت گذشته در روز پنج‌شنبه یا جمعه رخ داده‌ است. انتشار این گزارش اندکی پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، هشدار داد «یک درگیری گسترده‌» با کره‌شمالی، به‌خاطر برنامه‌های نظامی آن کشور محتمل است. البته دولت ایالات‌متحده تاکید کرده قصد اولیه دولت وی افزایش تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی ا‌ست و نه یک حمله یا درگیری نظامی.

بنا بر بیانیه‌ای که دولت چین، روز جمعه منتشر کرد: یانگ‌جیه‌چی، یک دیپلمات ارشد و عضو حلقه داخلی «شورای ملی» چین، در دیدار خود با ترامپ در کاخ سفید، گفته پکن مایل به «حفظ تعاملات و ارتباطات» با آمریکا، در جهت کاهش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره است. هرچند عمده کارشناسان و ناظران بر این باور هستند که کره‌شمالی هنوز موفق به ساخت موشک قاره‌پیما نشده و قادر نیست کلاهک هسته‌ای بر چنین موشکی قرار دهد، اما در این مسیر پیشرفت کرده ‌است. در اسفند ماه سال گذشته پیونگ‌یانگ یک موتور جدید آزمایش کرده بود. همان زمان مقام‌های وزارت دفاع کره جنوبی در ابراز نظری نه‌چندان معمول، گفتند ارزیابی‌ها از آزمایش موتور جدید، نشان‌دهنده پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در صنایع موشکی کره‌شمالی است.

کره‌شمالی جنگ‌افزار هسته‌ای در اختیار دارد و رهبر آن ایالات‌متحده و کره جنوبی را تهدید به انجام حمله پیشگیرانه اتمی کرده ‌است. شورای امنیت سازمان ملل، آزمایش‌های هسته‌ای و آزمایش‌های مربوط به موشک‌های بالستیک در آن کشور را منع کرده‌ است. پیونگ‌یانگ می‌گوید رزمایش‌های آمریکا و متحدانش در شرق آسیا، تمرین برای حمله به آن کشور و سرنگون کردن حکومت آن است. واشنگتن اما این اظهارات را رد کرده ‌است. همزمان یون‌هاپ، خبرگزاری رسمی کره جنوبی نیز به نقل از دولت آن کشور گفته سئول در حال رصد و بررسی اقدامات تازه در کره‌شمالی‌ است. وزارت اتحاد دو کره که نهاد اصلی دولت سئول در امور کره‌شمالی‌ است، گفته که آنها «با همکاری آمریکا، از نزدیک، در حال نظارت بر رویدادها هستند». کره‌شمالی هنوز واکنشی به این اظهارات نشان نداده و در مورد آزمایش احتمالی نیز بیانیه‌ای صادر نکرده‌ است.