پیروزی بزرگ برای میانه‌روهای فرانسوی

دنیای اقتصاد: همه چیز به کام ماکرون سیاستمدار و رئیس‌جمهوری میانه‌رو فرانسه است. او در کمتر از یک ماه توانست مجددا پرچم خود را در قله سیاست فرانسه به اهتزاز درآورد. حزب او توانست روز یکشنبه پیروزی مطلق را از آن خود کند. به نوشته روزنامه گاردین حزب «جمهوری به‌پیش» توانست یک پیروزی خیره‌کننده کسب کند.

حزب تازه تاسیس «جمهوری ‌به‌پیش» به رهبری رئیس‌جمهوری فرانسه بیش از ۸۰ درصد آرا را به خود اختصاص داد. نتایج نخستین شمارش آرا مشخص کرده است که این حزب به اکثریت مطلق دست یافته است. ۶۷ هزار مرکز رای از ساعت هشت صبح روز یکشنبه درهای خود را به روی بیش از ۴۷میلیون واجد شرایط رای در فرانسه گشودند.

نخستین شمارش آرا حاکی از پیروزی حزب امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه است. خبرگزاری آلمان گزارش می‌دهد که در این انتخابات حزب«جمهوری ‌به‌پیش» به رهبری امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، پیروز و موفق شد بیش از ۸۰درصد آرا و ۳۵۵ تا ۴۲۵ کرسی از مجموع ۵۷۷ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که روزنامه گاردین در گزارشی نوشت حزب ماکرون احتمالا توانسته است ۳۶۱ کرسی را به‌دست آورد. به این ترتیب حزب «جمهوری ‌به‌پیش» به اکثریت مطلق دست یافته است. برای داشتن اکثریت در پارلمان این کشور ۲۸۹ کرسی کافی است، اما حزب ماکرون توانسته است اکثریت مطلق را به‌دست آورد.

براساس گزارش گاردین نتایج اولیه شمارش آرا از انتخابات پارلمانی فرانسه همچنین نشان می‌دهد که حزب جمهوری‌خواهان محافظه‌کار ۱۳۷ کرسی و سوسیالیست‌ها ۴۴کرسی مجلس را به‌دست آورده‌اند. چپ‌های تندرو هم در این میان ۳۰ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دادند و جبهه ملی مارین لوپن می‌تواند ۸ نماینده را به مجلس بفرستد. در این راستا دو نفر از معاونان ارشد مارین لوپن، رهبر جبهه ملی، از جمله فلوریان فیلیپو شکست خوردند، اما خود مارین لوپن موفق شد که برای نخستین‌بار به پارلمان راه پیدا کند. باقی کرسی‌ها هم که در حدود ۲۷ کرسی است به سایر گروه‌ها رسید.

امانوئل ماکرون که در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروزی چشمگیری را جشن گرفته بود، اکنون به دومین موفقیت بزرگش دست یافته است، آن هم با حزبی میانه‌رو و تازه‌ تاسیس که برای نخستین بار در انتخابات پارلمانی فرانسه شرکت داشته است. این موفقیت درخور توجه راه را به این ترتیب برای امانوئل ماکرون هموار خواهد کرد تا برنامه‌های اصلاحی خود را هرچه‌سریع‌تر پیش ببرد. هیچ‌یک از روسای‌جمهور فرانسه در ۶ دهه‌ گذشته تا به این اندازه از پشتیبانی حزب خود در پارلمان این کشور برخوردار نبوده‌اند.

هر دو حزب اصلی این کشور به ویژه سوسیالیست‌ها در هر دو دور انتخابات مورد توجه قرار نگرفتند. این دو حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز شرایط مشابهی داشتند و مورد اقبال مردم فرانسه قرار نگرفتند. با وجود این، محافظه‌کاران فرانسوی قوی‌ترین اقلیت را در پارلمان فرانسه خواهند داشت. حزب سوسیالیست در چند وقت اخیر در بدترین دوران خود به سر می‌برد و با این تعداد کرسی یکی از سنگین‌ترین شکست‌های خود را در رقابت‌های پارلمانی تجربه کرده است.

مشارکت اندک در دور دوم انتخابات

دومین دور انتخابات پارلمانی فرانسه رکورد نازل‌ترین مشارکت در انتخابات پارلمانی فرانسه را شکست. به گزارش وزارت کشور فرانسه در این انتخابات که روز یکشنبه برگزار شد، تا عصر آن روز تنها ۳۵ درصد واجدان شرایط آرای خود را به صندوق‌های رای ریختند. شمار شرکت‌کنندگان در رای‌گیری دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه به نسبت دور اول که روز یکشنبه برگزار شد، حدود ۵ درصد کمتر بود. این تعداد به نسبت دور دوم انتخابات پارلمانی در پنج سال پیش نیز کاهشی ۱۱درصدی را نشان می‌دهد. مشارکت مردم در این دور از انتخابات پارلمانی بسیار پایین بوده (۴۲درصد) که از زمان آغاز جمهوری پنجم فرانسه و ریاست‌جمهوری شارل دو گل در سال ۱۹۵۸ بی‌سابقه بوده است.

حزب امانوئل ماکرون تقریبا یک سال پیش تاسیس شد و بسیاری از نامزدهای این حزب، چهره‌های تازه‌وارد یا کم‌تجربه در عرصه سیاست فرانسه هستند و از طبقات مختلف جامعه، دانشجویان، بازنشستگان و حتی یک گاوباز تشکیل شده است. نتایج این انتخابات حاکی از ضربه بزرگ بر پیکره احزاب سنتی راست و چپ این کشور است که همواره بازیگران اصلی در صحنه سیاست فرانسه بوده‌اند. مشارکت در دور اول این انتخابات ۷/ ۴۸درصد که از دوره گذشته کمتر بود. برخی می‌گویند حضور کم‌مردم شاید به این علت باشد که مخالفان ماکرون از مبارزه ناامید شده و در انتخابات شرکت فعال نداشته‌اند.

انتخابات پارلمانی فرانسه دو مرحله‌ای است و کسانی که در دور اول کمتر از ۵/ ۱۲ درصد کل واجدان شرایط رای آورده بودند حذف شدند و بقیه به دوردوم آمدند. در دور دوم هرکسی که بیشترین رای را داشته باشد نماینده پارلمان می‌شود. امانوئل ماکرون، تقریبا یک ماه پیش با شکست قاطع مارین لوپن، نامزد حزب راست‌گرای افراطی جبهه ملی، در ۳۹ سالگی، جوان‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ فرانسه شد و حالا حزب او نیز یک پیروزی بزرگ تاریخی به‌دست آورده است. همچنین نتیجه نهایی باعث تحکیم موقعیت رئیس‌جمهوری جوان فرانسه خواهد شد تا با اطمینان خاطر طرح‌هایش را از تصویب پارلمان بگذراند.