دنیای اقتصاد: رای‌دهندگان فرانسوی دیروز برای شرکت در دور دوم انتخابات پارلمانی به پای صندوق‌های رای رفتند. حوزه‌های رای‌گیری از ساعت ۸ صبح به وقت محلی آغاز به‌کار کردند و تا ساعت ۶ عصر در شهرهای کوچک و متوسط و ۸ شب در پاریس و سایر شهرهای بزرگ به‌کار خود ادامه دادند.

دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه با حضور بیش از ۵۰ هزار نیروی نظامی و امنیتی در دفاتر رای‌گیری برگزار شد. مجموعا بیش از ۴۷ میلیون شهروند فرانسوی پای صندوق‌ها فراخوانده شدند که تعدادی از آنها در سرزمین‌های فرادریایی از روز شنبه رای دادن را شروع کردند. گزارش‌ها حاکی است که رای‌گیری دور دوم انتخابات مجلس ملی فرانسه در ۶۷ هزار حوزه رای‌گیری در سراسر این کشور و تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز شد. در دور اول انتخابات پارلمانی که هفته قبل برگزار شد، فقط تکلیف چهار کرسی از مجموع ۵۷۷ کرسی روشن شده است. به عبارت دیگر، در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه که هفته پیش برگزار شد ۷ هزار و ۸۸۲ نامزد نمایندگی از احزاب مختلف رقابت کردند که در نهایت حزب «جمهوری به پیش» امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور توانست با کسب بیش از ۳۲درصد آرا در صدر قرار گیرد. جمهوری‌خواهان با حدود ۲۰ درصد، جبهه ملی ۱۳ درصد، فرانسه نافرمان ۱۰ درصد و سوسیالیست‌ها با کمتر از ۹ درصد در رده‌های بعدی کسب کرسی‌های کاخ بوربون (محل مجلس ملی فرانسه) قرار گرفتند. در دور اول انتخابات مجلس ملی فرانسه ۲۹/ ۵۱ درصد از ۴۷ میلیون واجد شرایط رای دادن به پای صندوق رای نرفتند که این میزان غیبت نیز تاکنون در ادوار انتخاباتی این کشور بی‌سابقه بوده است.

نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه ساعت ۲۰ (۲۲ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) همزمان با پایان رای‌گیری اعلام شد. براساس قانون انتخابات فرانسه، چنانچه در هر حوزه انتخابیه، هیچ نامزدی موفق به کسب ۵۰ درصد مجموع آرا نشود، دو نامزد نخست آن منطقه به همراه دیگر نامزدهایی که آرای آنها بیش از ۵/ ۱۲ درصد باشد، به دور نهایی راه پیدا می‌کنند. پارلمان فرانسه از مجلس ملی و سنا تشکیل شده است که در حوزه قانون‌گذاری مجلس ملی این کشور تصمیم آخر را می‌گیرد.

نتایج رسمی پس از پایان رای‌گیری به تدریج اعلام می‌شود. عمده نامزدها در انتخابات پارلمانی فرانسه، به مرحله دوم می‌روند چراکه معمولا کمتر کسی از سد ۵۰ درصد آرای تعیین‌شده در مرحله نخست عبور می‌کند. انتخابات امسال، تنها یک ماه پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه و پیروزی ماکرون در برابر «مارین لوپن» رقیب تندروی خود، برگزار شده ‌است. حزب تازه‌تاسیس «جمهوری به‌پیش» از هواداران و هم‌فکران رئیس‌جمهوری فرانسه تشکیل شده‌است. گفته می‌شود امانوئل ماکرون که از همان بدو ورود به رقابت‌های ریاست‌جمهوری، معادلات سیاسی سنتی فرانسه را برهم زد، توانست با گشودن جبهه‌ای بزرگ در بین دو حزب اصلی چپ و راست - سوسیالیست‌ها و جمهوری‌خواهان - بخش قابل‌توجهی از آرای این دو حزب را از آن خود کند. رویترز در گزارش دیروز و پیش از برگزاری انتخابات نوشت: «تنها یک ماه پس از آنکه رهبر ۳۹ ساله کاخ الیزه جوان‌ترین رئیس کشور در تاریخ مدرن فرانسه شد، نظرسنجی‌ها نشان داد که حزب میانه‌رو او موسوم به «جمهوری به پیش» ۷۵ تا ۸۰ درصد کرسی‌ها در پارلمان را به دست می‌آورد.»

میزان مشارکت در دور اول این انتخابات که یکشنبه گذشته (۱۱ ژوئن) برگزار شد، نیز خیلی کمتر از دوره قبل پارلمانی بود یعنی ۷/ ۴۸ درصد در مقایسه با ۲/ ۵۷ درصد در دور اول سال ۲۰۱۲ که شاید به این علت باشد که مخالفان آقای ماکرون از مبارزه ناامید شده و در انتخابات شرکت فعال نداشته‌اند. انتخابات پارلمانی فرانسه دو مرحله‌ای است و کسانی که در دور اول کمتر از ۵/ ۱۲ درصد کل واجدان شرایط رای آورده بودند حذف شده و بقیه به دور دوم آمده‌اند. در دور دوم هر کسی که بیشترین رای را داشته باشد نماینده پارلمان خواهد شد. اگر پیش‌بینی‌های دور اول محقق شود، در آن صورت تغییرات در مجمع ملی فرانسه به بزرگی سال ۱۹۵۸ خواهد بود زمانی که شارل دوگل جمهوری پنجم را همراه آورد. صدها نماینده تازه وارد پارلمان خواهند شد، کسانی که قبلا هرگز در صحنی از این نوع یا حتی خیلی کوچکتر پا نگذاشته‌اند.

ماکرون، تقریبا یک ماه پیش با شکست قاطع مارین لوپن، نامزد حزب راستگرای افراطی جبهه ملی، در ۳۹ سالگی، جوان‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ فرانسه شد. این اولین بار در تاریخ فرانسه بود که هیچ یک از دو نامزد در مرحله دوم رای‌گیری به احزاب عمده چپ و راست تعلق نداشتند.