دنیای اقتصاد: الکسی ناوالنی، مهم‌ترین مخالف ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه از سوی نیروهای امنیتی این کشور دستگیر و روانه زندان شد. به گزارش سی‌‌ان‌ان ناوالنی متهم است که برای چندمین بار اعتراضات غیرقانونی را سازماندهی کرده است. او به همین منظور ۳۰ روز را باید در بازداشت به سر ببرد.

این اتهام پس از آن وارد شد که روز گذشته یک تظاهرات سراسری ضدفساد در این کشور صورت گرفت. این اعتراض‌ها که همزمان با روز ملی روسیه صورت گرفت، بدون تبعات نبود. گفته می‌شود نیروهای پلیس صدها تن را بازداشت کرده‌اند. ایرینا ولک، سخنگوی وزارت کشور روسیه اعلام کرد: در جریان تظاهرات جناح مخالف این کشور در سن‌پترزبورگ، حدود ۵۰۰ تن دستگیر شدند. وی خاطر نشان کرد: این افراد برای انجام بازجویی به مراکز پلیس برده شدند. رویترز نیز گزارش داد: هزاران تن از مردم روسیه همزمان با روز ملی این کشور در اعتراض به فساد در حالی به خیابان‌ها آمدند که رهبر اپوزیسیون این کشور پیش از آغاز این تظاهرات در خانه خود بازداشت شد. این تظاهرات قرار بود به رهبری الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه برگزار شود که با بازداشت وی در منزلش بدون حضورش انجام شد. رهبر مخالفان در روسیه به‌دلیل نقض مکرر قانون برگزاری تجمعات به ۳۰ روز حبس اداری محکوم شده است. قاضی دادگاه درخواست‌های وکلای ناوالنی برای لغو پرونده را رد کرد. پلیس در مسکو گفت که حدود پنج هزار تن در تظاهرات این شهر شرکت کردند. او وی دی‌اینفو که یک گروه مستقل غیردولتی است، اعلام کرد که ۸۲۵ تن در این تظاهرات در مسکو دستگیر شدند. طبق اعلام این گروه، صدها تن دیگر در سن پترزبورگ بازداشت شدند. وزارت کشور روسیه گفت که حدود ۳۵۰۰ تن در تظاهرات شمال غربی کشور شرکت کردند که ۵۰۰ تن دستگیر شدند. این در حالی است که براساس گزارش‌های منتشر شده با توجه به اینکه امروز مصادف با روز ملی روسیه و تعطیل رسمی است، حجم گسترده‌ای از مردم معترض به خیابان‌ها آمده‌اند. احتمال درگیری در تظاهرات پیش‌رو وجود دارد. پیش از این نیز در ماه مارس هزاران تن از مردم روسیه برای درخواست استعفای دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه و متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور به خیابان‌ها آمده بودند. الکسی ناوالنی قرار است در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری این کشور رقیب پوتین باشد. اخبار داخلی روسیه هم حکایت از این دارد که رئیس‌جمهوری فعلی روسیه مایل است تا در انتخابات آتی شرکت کند.

در حال حاضر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رهبر اپوزیسیون روسیه از قدرت کافی برای پشت سر گذاشتن پوتین در انتخابات آتی برخوردار است اما هنوز مشخص نیست که کرملین به ناوالنی اجازه دهد که برای ریاست‌جمهوری اقدام کند یا خیر. با این حال این وکیل ۴۱ ساله امیدوار است با ایجاد کمپینی ضدفساد حمایت مردمی‌اش را افزایش دهد. ناوالنی به‌عنوان مهم‌ترین منتقد پوتین و مدودف است. اگرچه ناوالنی از مدودف انتقاد می‌کند، اما نخست‌وزیر روسیه همه اتهامات را رد کرده و این اتهامات را بر مبنای انگیزه‌های سیاسی و ادعاهای بی‌پایه و اساس اعلام کرده است.

آرای متفاوت نظرسنجی‌های روسیه

در نظر سنجی اوایل ماه مه سال جاری خبری منتشر شد که در آن اعلام شده بود ۶۴ درصد مردم این کشور خواهان حضور پوتین برای انتخابات ۲۰۱۸ هستند. مرکز افکارسنجی لودای روسیه در این زمینه اعلام کرد، در این نظرسنجی بیش از ۶۴ درصد خواهان حضور مجدد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری فعلی در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی هستند. همچنین ۲۲ درصد معتقدند که دیگر نیازی به شرکت پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری نیست و مخالف حضور وی هستند. از سوی دیگر در این نظرسنجی به فرض آن که انتخابات یک هفته بعد باشد،بیش از ۴۸درصد پرسش‌شوندگان، گزینه انتخابی خود را برای ریاست‌جمهوری روسیه باز هم پوتین اعلام کردند. ۱۹ درصد نیز هنوز در این خصوص تصمیم نگرفته‌ بودند و ۱۳ درصد تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند. انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قرار است در ماه مارس ۲۰۱۸ میلادی برگزار شود. ولادیمیر پوتین اعلام کرده که در زمان مقتضی درخصوص شرکت خود در این دوره از انتخابات اعلام نظر خواهد کرد. برخی می‌گویند که جسته و گریخته از نزدیکان پوتین شنیده‌اند که وی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۸ نامزد خواهد شد. پوتین برای این دوره از انتخابات رقبای جدی دارد. ولادیمیر ژیرینوسکی، بنیانگذار حزب «یابلاکا»، گریگوری یاولینسکی و الکسی ناوالنی از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه هستند که برای شرکت در این رقابت‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری با چالش‌های تحریم

رئیس‌جمهوری بعدی روسیه با چند مشکل عمده روبه‌رو است. نخست اینکه باید از تنش‌های این کشور با غرب بکاهد، دوم اینکه مشکلات اقتصاد داخلی این کشور را سر و سامان دهد. البته در صورت انتخاب پوتین به‌عنوان رئیس‌جمهوری، تحریم‌های روسیه پایان نخواهد گرفت مگر اینکه روسیه، شبه‌جزیره کریمه را به اوکراین برگرداند و به ادعای آنها روسیه دخالت‌های خود را در شرق اوکراین کاهش دهد. همچنین در این اواخر در ایالات‌متحده روسیه متهم شده که در انتخابات ریاست‌جمهوری دخالت داشته است. در این باره کنگره آمریکا تصمیم گرفته است که تحریم‌های روسیه را افزایش دهد. رویترز گزارش داد: سناتورهای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، در مورد اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه، به توافق رسیدند. تحریم‌های تازه قرار است به طرح جداگانه‌ای که در مورد تحریم‌های ایران در کنگره ایالات‌متحده به بحث گذاشته شده، افزوده شود. پیش از این سناتور دموکرات، بن کاردین، گفته بود قانون‌گذاران در سنا، احتمالا تا عصر دوشنبه، بر سر تحریم‌ها به توافق می‌رسند.

در نهایت نیز شامگاه دوشنبه ۲۲ خرداد به‌وقت آمریکا، نمایندگان ارشد دو کمیته «امور بانکی» و «روابط خارجی» اعلام کردند که توافق حاصل شده‌است و بر پایه آن در صورتی‌که رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده قصد کاهش یا پایان دادن به تحریم‌های فعلی را داشته باشد، باید به کنگره مراجعه کند. همچنین تحریم‌های اخیر، موارد تازه‌ای را نیز در بر می‌گیرد که علیه چهره‌هایی‌ است که در «نقض حقوق بشر» در روسیه یا ارسال جنگ‌افزار برای حکومت بشار اسد، دست دارند. شبکه خبری ان‌بی‌سی می‌گوید: «افزایش تحریم‌های فعلی، از جمله علیه برخی پروژه‌های انرژی و تامین مالی در برخی بخش‌های اصلی یا صدور مجوز برای اجرای تحریم‌هایی علیه برخی بخش‌های کلیدی اقتصادی روسیه، از جمله معادن، بخش فلزات، کشتیرانی و راه‌آهن، از جمله تحریم‌های تازه به‌شمار می‌روند.» طرح تازه که از سوی سناتور بن کاردین و سناتور جان مک‌کین، از حزب جمهوری‌خواه، ارائه شده، خواستار تحریم‌ روسیه به‌خاطر «دخالت در انتخابات آمریکا» و نیز «نقشی» که مسکو در بحران‌های موجود در اوکراین و سوریه دارد، شده است.