دنیای اقتصاد: با تصویب اعزام نیروهای ترکیه به قطر، داستان ایزوله کردن این کشور وارد فاز جدیدی شده است. در حالی که اکثر هم‌پیمانان عربستان سعودی با این کشور تمامی ارتباطات خود را قطع کرده‌اند، پارلمان ترکیه روز چهارشنبه با اعزام ۵ هزار نیروی نظامی به خاک قطر موافقت کرد. به گزارش اسپوتنیک، اعلام این خبر اما با واکنش منفی برخی کشورها مواجه شده است. در این میان امارات دوحه را متهم کرده که در میان کشورهای غیرعربی همچون ایران و ترکیه پناه گرفته است.

از آنجا که این زمزمه مطرح شده بود که ممکن است کشورهای منطقه علیه قطر اقدام نظامی انجام دهند ترکیه سریعا به این موضوع واکنش عملی نشان داد و با اعزام نیروهای نظامی خود به این کشور موافقت کرد. بر اساس توافق نظامی مشترک میان قطر و ترکیه تعداد نیروهای اعزامی به قطر را ارتش ترکیه مشخص خواهد کرد و مدت زمان ماندن آنها در این کشور کوچک حاشیه خلیج‌فارس نیز بر عهده ترکیه خواهد بود.

قطر و ترکیه که هر دو از حامیان سرسخت جریان اخوان‌المسلمین هستند مواضع مشترکی درباره برخی مسائل منطقه‌ای از جمله درگیری‌های لیبی، تنش‌ها در مصر و تحولات سوریه دارند. همزمان یک مسوول قطری فاش کرد که امیر این کشور دعوت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای سفر به واشنگتن و میانجیگری آمریکا در حل اختلافات به‌وجود آمده میان کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس را نپذیرفته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، این مسوول قطری که به‌دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود اظهار کرد، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر هیچ برنامه‌ای برای ترک کشور و سفر به واشنگتن در شرایطی که قطر تحت محاصره همسایگان است، ندارد. پیش‌تر ترامپ امیر قطر را به کاخ سفید دعوت کرده بود که مورد موافقت امیر قطر قرار نگرفته است.