تشکیل اتاق بحران در دفتر ترامپ

دنیای اقتصاد- شادی آذری: نشریه «د ویک» طرح روی جلد و گزارش‌ اصلی شماره جدید خود را که روز جمعه آینده چاپ خواهد شد، به موضوع تقلای کاخ سفید برای حفظ ریاست‌جمهوری ترامپ اختصاص داده و نوشته است که کاخ سفید برای این هدف خود وارد جنگ شده است.

در این گزارش آمده است که کاخ سفید بر سر موضوع ارتباط روسیه با ریاست‌جمهوری ترامپ موضعی تهاجمی گرفته است و ترامپ سرخورده، تغییراتی اساسی را در ترکیب کارکنان خود آغاز کرده و دستیاران و مشاورانش یک «اتاق جنگ» برای مقابله با تبعات سیاسی، حقوقی و رسانه‌ای این پرونده پیچیده تشکیل داده‌اند.

زنگ خطر زمانی برای دولت ترامپ به صدا درآمد که رسانه‌ها خبر دادند جراد کوشنر، مشاور ارشد و داماد ترامپ «محور» بررسی‌های فدرال یک بازپرس ویژه به‌نام رابرت مولر قرار گرفته است. دلیل آن هم چنین اعلام شد که کوشنر تلاش کرده بود تا در ماه دسامبر یک کانال مخفی برای ارتباط با مسکو ایجاد کند. گفته می‌شود «اتاق جنگ» مشاوران ترامپ که از اتاق جنگ تیم بیل کلینتون در برابر پرونده مونیکا لوینسکی الگوبرداری شده است، از سوی استیو بانن استراتژیست ارشد، رینس پریباس، رئیس کارکنان و خود کوشنر تشکیل شده است. این در شرایطی است که مایکل دوبک، رئیس ارتباطات کاخ سفید در هفته گذشته تحت فشار استعفا کرد و گفته می‌شود ترامپ تغییرات دیگری را نیز در کادر کارکنان در دستور کار دارد و قصد دارد کوری لواندوفسکی و چند تن دیگر از وفاداران به خودش را برای تشکیل یک «تیم بحران» به استخدام درآورد تا از او در برنامه‌های خبری تلویزیون دفاع کنند.

توجه بازپرسان ویژه زمانی به کوشنر جلب شد که او در ماه دسامبر نشستی را در برج ترامپ برگزار کرد با حضور سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن و مایکل فلین که بعدها از سمت مشاور امنیت ملی ترامپ برکنار شد. در آن زمان هنوز دولت اوباما در قدرت بود. گفته می‌شود در آن نشست کوشنر به کیسلیاک پیشنهاد کرده است که مشاوران ترامپ با استفاده از تجهیزات امن ارتباطی روسیه در سفارت یا کنسولگری آمریکا به‌طور مستقیم با کرملین گفت‌وگو کنند. گزارشی که کیسلیاک به مافوق‌هایش در رابطه با این نشست می‌داد، از سوی مقامات آمریکا استراق سمع شد و در آن مشخص شده است که او با این پیشنهاد کوشنر غافلگیر شده و این کانال مخفی ارتباطی هرگز شکل نگرفت. دو هفته بعد کوشنر با سرگئی گورکوف رئیس یک بانک دولتی روسیه دیدار کرد، دیداری که گزارشی درباره آن منتشر نشد. جان کلی، وزیر امنیت ملی کابینه ترامپ در این رابطه گفته است که این کانال‌های پنهان «عادی و قابل پذیرش» هستند.

در پرونده‌ای دیگر، مایکل کوهن، وکیل شخصی ترامپ، به‌خاطر تبانی احتمالی کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه، مورد هدف بازپرسی‌های کنگره قرار گرفت. منابع اطلاعاتی به خبرگزاری سی‌ان‌ان گفته‌اند که مقامات روسیه در مورد اطلاعات «خفت‌باری» از ترامپ که احتمالا ماهیت مالی داشته‌اند، بحث کرده‌اند و این اطلاعات می‌تواند به‌عنوان اهرمی در برابر دولت ترامپ مورد استفاده قرار گیرد.

مدافعان کوشنر این نکته را متذکر می‌شوند که برعکس فلین، اف‌بی‌آی با کوشنر مصاحبه نکرده است. ریان لیزا در نشریه نیویورکر ضمن ذکر این مطلب نوشته است: «اما در واقع این نشانه بدی است.» در پرونده‌های گسترده‌ای از این دست، معمولا بازپرس‌ها سعی می‌کنند متهم اصلی خود را تا لحظه آخر در امان نگه دارند. این زمانی است که پرونده‌ای جدی علیه آنها مطرح است. خبرهای بد بیشتری هم اما برای کوشنر وجود دارد: واشنگتن‌پست می‌گوید که در ابتدا درخواست کوشنر از کیسلیاک برای تشکیل یک کانال مخفی توسط نامه‌ای از یک ناشناس فاش شد. این داستان که توسط جاناتان چیت در نیویورک مگزین منتشر شده، نشان می‌دهد که براساس این نامه اتهامات دیگری نیز متوجه کوشنر خواهد شد. گفته می‌شود خبرنگاران نشریه پست به شدت روی این اتهامات در حال کار هستند و واضح است که اتهامات بیشتری افشا خواهد شد.

نشریه «د ویک» در گزارش دیگری با توجه به پرونده اتهاماتی که به افراد نزدیک به ترامپ در جریان است، احتمال احضار ترامپ به دادگاه را نامحتمل ندانسته است. در این گزارش آمده است که تاکنون تنها دو رئیس‌جمهوری آمریکا به دادگاه احضار شده‌اندکه هر دو توسط سنا تبرئه شدند: اندرو جانسون در سال ۱۸۶۸ به‌خاطر سیاست‌هایش در دوران پس از جنگ داخلی جنوب دادگاهی شد و بیل کلینتون در سال ۱۹۹۸ بر سر پرونده روابطش با دستیارش، مونیکا لوینسکی. حالا گفته می‌شود تیم حقوقی ترامپ در صدد است راهی بیابند تا از وی در صورت احضار به دادگاه به‌خاطر پرونده روابط پنهان با روسیه دفاع کنند. واقعیت اما این است که دادگاهی شدن یک رئیس‌جمهوری فرآیندی طولانی و پیچیده است که به شدت تحت تاثیر جناح‌های سیاسی قرار دارد. بیل مک کولوم عضو سابق کنگره که به دادگاهی شدن کلینتون رای داده بود، می‌گوید:‌ «اگر ترامپ به دادگاه احضار شود، اتفاقی یک شبه روی نخواهد داد.»

بررسی‌هایی که از سوی بازپرس رابرت مولر آغاز شده است، احتمال احضار ترامپ به دادگاه را افزایش داده تا جایی که الگرین نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس می‌گوید هم‌اکنون پیش‌نویس متن احضاریه ترامپ و اتهاماتی را که متوجه وی است، تهیه کرده است.

جنیفر روبین در نشریه واشنگتن‌پست نوشته است بی‌شک تغییر کادر کارکنان نمی‌تواند برای ترامپ راه نجات باشد. حتی بهترین و زبده‌ترین نیروهای جمهوری‌خواه نمی‌خواهند با دولتی کار کنند که ناگهان تغییر نظر می‌دهد و در عین حال تحت بازجویی‌های مولر قرار گرفته است. مهم‌تر اینکه، ترامپ یک ناتوانی را به‌صورت موروثی یدک می‌کشد: «گوش دادن به افرادی که بیش از او می‌دانند.» این ویژگی تغییرناپذیر است و این به آن معنا است که افتضاحات بیشتری در آینده برملا خواهند شد.