تراژدی پورتلند

دنیای اقتصاد: برخی می‌گویند سیاست‌های ترامپ نقطه آغاز درگیری‌های مذهبی در ایالات‌متحده آمریکا است و تراژدی پورتلند را تنها نمونه‌ای از نفرت‌پراکنی‌های ترامپ علیه مسلمانان می‌دانند. به نوشته روزنامه گاردین، دو شهروند آمریکایی در جریان مقابله با آنچه «آزار و اذیت دو دختر مسلمان از سوی یک فرد نژادپرست» عنوان شده، جان خود را از دست دادند. فردی که در جریان واقعه بازداشت شده، با چاقو به مدافعان دو دختر حمله کرده است.

در گزارشی که منتشر شده آمده است: فردی به‌نام جرمی کریستین، ۲۷ ماه مه، در پی حمله‌ای در قطار شهری پورتلند، بازداشت شده ‌است. این فرد متهم به قتل دو شهروند آمریکایی به‌نام‌های ریکی جان بست ۵۳ ساله و تالیسین میردین نامکای مشه ۲۳ ساله و زخمی کردن نفر سومی ا‌ست که در حال حاضر در بیمارستان بستری ا‌ست. پلیس پورتلند می‌گوید در حال انجام تحقیقات در مورد سابقه فرد بازداشت‌شده و احتمالات موجود در مورد افکار نژادپرستانه او است. به گفته پلیس، واقعه زمانی رخ داده که جرمی کریستین، فرد مهاجم، شروع به ناسزاگویی و «نفرت‌پراکنی لفظی» علیه دو دختر کرده‌است که یکی از آنها حجاب بر سر داشته ‌است.

مادر یکی از دخترها که شهروندی آفریقایی- ‌آمریکایی ا‌ست، گفته او همراه دوستی که حجاب بر سر داشت بود، که فرد مهاجم شروع به ناسزاگویی کرده‌ است. به گفته دیجوانا هادسون، مهاجم گفته است «مسلمانان باید بمیرند» و «آنها سال‌ها است در حال کشتن مسیحیان هستند». بنا بر گزارش‌ها دو مردی که هدف حمله جرمی کریستین قرار گرفته‌اند در تلاش برای دفاع از دو دختر بوده‌اند.

واقعه اخیر، در آستانه آغاز ماه رمضان، رخ داده‌ و قرار است مراسم یادبودی برای کشته‌شدگان برگزار شود. تد ویلر، شهردار پورتلند، گفته دو مردی که در جریان حمله کشته شده‌اند «قهرمان» هستند و در جریان یک «خشونت نژادپرستانه وحشتناک» جان خود را از دست داده‌اند. پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، که همراه پلیس پورتلند در حال انجام تحقیقات است، می‌گوید هنوز نمی‌توان در مورد علت واقعه و اینکه آیا «جرم ناشی از نفرت، در سطح فدرال» بوده، تصمیم‌گیری کرد. با این حال فرد بازداشت‌شده، پیش‌تر با اتهام‌هایی که می‌تواند اقدامات ناشی از نفرت تلقی شود، روبه‌رو شده بود. او ۱۵ سال پیش به اتهام دزدی و آدم‌ربایی نیز مدتی را در زندان گذرانده بود. «شورای روابط اسلام و آمریکا» در بیانیه‌ای که منتشر کرده می‌گوید: وقایع یا حملات علیه مسلمانان در ایالات‌متحده، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ میلادی، ۵۰ درصد رشد کرده‌است. این شورا از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، نیز خواسته است علیه افزایش اسلام‌هراسی در آن کشور موضع‌گیری کند.

دونالد ترامپ در کمپین تبلیغاتی خود بارها علیه مسلمانان نفرت‌پراکنی کرد و بسیاری همان زمان هشدار دادند این نوع سخنان منجر به درگیری‌های مذهبی در ایالات‌متحده خواهد شد. حتی ترامپ به عکس روسای جمهور پیشین ایالات‌متحده نه تنها به تبریک گفتن آغاز ماه رمضان بسنده نکرده بلکه سخنان تندی را بر زبان آورده است. همچنین رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده گفته است به عکس سال‌های پیشین این وزارتخانه قصد ندارد مراسم افطاری بگیرد.

دونالد ترامپ همواره در سخنرانی‌هایش انتقادات تند و تیزی علیه مسلمانان داشته است و عده‌ای بر این باورند که این نوع سخنان موجب قوت گرفتن نژادپرست‌ها در ایالات‌متحده می‌شود. حمله اخیر در پورتلند درست چند روز پیش از مراسم روز ۴ ژوئن بوده است. در این روز قرار است که دست راستی‌های افراطی جشن بگیرند. این در حالی است که گروه‌های موسوم به آنتی‌فاها (آنتی فاشیست‌ها) اعلام کرده‌اند که برای جشن فاشیست‌ها برنامه متقابل ترتیب داده‌اند. از زمانی که دونالد ترامپ روی کار آمده است، آنتی‌فاها مجددا جان گرفته‌اند. آنها گروهی عمدتا دانشجو با افکار چپی هستند که با اعتراض‌های غیرمتعارف خود با آتش زدن لاستیک، سطل آشغال و مسدود کردن خیابان‌ها متقابلا علیه فاشیست‌ها اقدام اعتراضی می‌کنند.

در این راستا گروه رز سیتی آنتی‌فا گفته است روز یکشنبه قصد دارند برنامه سخنرانی آزاد برگزار و اعتراض‌هایشان را نسبت به رشد دیدگاه‌های فاشیستی آرام پیگیری کنند.