دنیای اقتصاد: ترامپ می‌گوید آمده است طلسم صلح خاورمیانه را بشکند. او برای این کار دست به هر نمایشی زده است: به سمت دیوار ندبه می‌رود و تبدیل به اولین رئیس‌جمهور مستقرآمریکا می‌شود که از این دیوار دیدن کرده است، کلاه مخصوص یهودی‌ها بر سر خود گذاشت و با عباس و نتانیاهو دیدار کرد؛ اما سی‌ان‌ان می‌گوید انتظار نمی‌رود در توقف دو روزه ترامپ در سرزمین‌های اشغالی موضوع صلح به نتیجه برسد. او پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که صلح خاورمیانه هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد. این در حالی است که او اعتقاد دارد دیدار وی ابتدا با نتانیاهو، سپس محمود عباس، هر چند پیشرفت اندکی داشته است، اما به هر حال گام روبه جلویی است.

در این خصوص ترامپ روز دوشنبه در کنفرانس خبری که کنار نتانیاهو ایستاده بود، گفت: در طول سفرم نشانه‌هایی از امید دیدم و مرا به این امر رهنمون می‌کند که می‌توان به مردم این منطقه با هر قومیت و ایمانی نوید داد که به آینده ایمان داشته باشند. اما حتی اگر ترامپ سخنانی از این دست بزند و بگوید که اعراب و اسرائیل را به یکدیگر نزدیک کرده است اما در واقعیت هیچ چیز بین طرفین درگیر در خاورمیانه عوض نشده است؛ زیرا در کابینه نتانیاهو تندترین افراد حضور دارند و حزب او با افراد افراطی ائتلاف کرده است.

اما ترامپ در دیدار با محمود عباس ابراز امیدواری کرد که رسیدن به یک قطعنامه صلح‌آمیز پس از ۷۰ سال نباید کار سختی باشد. همچنین رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ گفت: «مشکل آنها با اسرائیل دینی و مذهبی نیست، بلکه اشغالگری،‌ شهرک‌سازی‌ها و به رسمیت نشناختن فلسطین است.» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک که پس از دیدار و گفت‌وگو با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برگزار شد، با اشاره به اینکه قدس شرقی پایتخت فلسطین است، بر آمادگی فلسطین برای همکاری با طرف آمریکایی در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید کرد و گفت: مردم فلسطین و منطقه به تحقق صلح امیدوار هستند. عباس تاکید کرد: درگیری‌ها میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی درگیری دینی نیست و درواقع احترام به ادیان مختلف بخش مهمی از اعتقادات و اصول ماست. مشکل اصلی ما با طرف اسرائیلی اشغالگری، شهرک‌سازی‌ها و به رسمیت نشناختن فلسطین است که این موارد مانع از تحقق راه‌حل تشکیل دو کشور می‌شود. وی ادامه داد: مساله امروز ما اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل است که بیش از یک ماه از آغاز اعتصاب غذایشان می‌گذرد. عباس گفت: سفر اخیر ترامپ به منطقه و سخنانش در نشست سران کشورهای عربی،‌ اسلامی و آمریکا در ریاض بار دیگر ما را به تحقق صلح در منطقه امیدوار کرد. امیدواریم توافق صلح تاریخی بر اساس راه‌حل تشکیل دو کشوری را امضا کنیم. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با تاکید بر اینکه اصل در هر راه‌حلی برای مساله فلسطین طرح صلح عربی است، خطاب به ترامپ گفت: ما در این زمینه دستان خود را به‌سوی شما دراز می‌کنیم.

ترامپ نیز در این کنفرانس مطبوعاتی با تشکر از میزبانی عباس در بیت لحم گفت: ابتدای ماه جاری میلادی تماس‌هایی با عباس درباره صلح دو طرف فلسطینی و اسرائیلی داشتیم. همچنین رایزنی‌هایی در این زمینه با بنیامین نتانیاهو انجام شد. من به تحقق این هدف بسیار امیدوار هستم. رئیس‌جمهور آمریکا افزود: در این گفت‌وگوها هر دو طرف بر پایبندی خود به تحقق صلح در خاورمیانه تاکید کردند.

وی درباره نشستش با عباس گفت: در دیدار امروز بر کمک به حل مساله فلسطین تاکید کردیم و همچنین با عباس درباره تقویت توان‌ اقتصادی فلسطین که اکنون دچار مشکل شده، گفت‌وگو کردیم. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که دو طرف فلسطینی و آمریکایی بتوانند صلح را در منطقه خاورمیانه محقق سازند. ترامپ نشست‌های اخیرش را در ریاض بسیار مفید و نتیجه بخش خواند و گفت: چیزی شبیه به این نشست‌ها تاکنون در تاریخ برگزار نشده است. وی در ادامه پادشاه عربستان را شخصی خردمند خواند.

ترامپ همچنین با ابراز خوش‌بینی نسبت به دیدارهایش در این دو روز گفت: «یک حس عمیق برای تحقق صلح در سراسر دنیا دارم.» او گفت که در این زمینه با پادشاه عربستان گفت‌وگوهای طولانی داشته و آنها نیز ابراز امیدواری کردند که صلح بین هر دو طرف منعقد شود. جورج میشل نماینده سابق آمریکا در حوزه گفت‌وگوهای صلح به سی‌ان‌ان گفت که حالا اسرائیل برای عربستان سعودی یک دشمن به حساب نمی‌آید، آنها حالا ایران را برای خود خطر به حساب می‌آورند. او افزود: چشم‌اندازی که می‌توان تصور کرد این است که عرب‌ها به‌دنبال کاهش اختلافات خود با اسرائیل هستند. با وجود این میشل بر این باور است که هنوز اختلافات اساسی بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی باقی مانده است و امید به اینکه صلح در آینده‌ای نزدیک به وقوع بپیوندد، وجود ندارد.