دنیای اقتصاد: کره‌شمالی می‌گوید موشکی که روز یکشنبه آزمایش کرد از ظرفیت حمل کلاهک هسته‌ای برخوردار بود. «کیم جونگ اون» خود ناظر بر شلیک موشک هواسونگ ۱۲ بود؛ موشکی که می‌تواند به ارتفاع ۲۱۱۵ کیلومتری برسد اما تنها ۷۸۷ کیلومتر به پرواز درآمد و در نزدیکی‌های خاک روسیه فرود آمد. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی (KCNA) اعلام کرد: «هدف این آزمایش راستی آزمایی حدس و گمان‌های تاکتیکی و تکنولوژیک راکت‌های توسعه یافته بالستیک بود که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای سنگین و بزرگ را دارد.» این کشور به آمریکا هشدار داد که «سرزمین آمریکا و پاسیفیک هم در تیررس موشک‌های کره‌شمالی است.» تحلیلگران بر این باورند که کره‌شمالی با این آزمایش‌های گاه و بیگاه درصدد است تا موشک‌های بالستیک قاره پیمایی بسازد که از قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای برخوردار است.

به گزارش سی‌ان‌ان، «جان شیلینگ»، مهندس هوا فضا در دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید: «آزمایش اخیر و موفقیت‌آمیز موشکی کره‌شمالی نشان‌دهنده بهبود عملکرد این کشور است که پیش از این دیده نشده بود.» دیوید رایت، یکی از مدیران اتحادیه دانشمندان نگران، می‌گوید ارتفاع بالا و مدت زمان طولانی پرواز- ۳۰ دقیقه- نشان می‌دهد که برد موشک‌های این کشور افزایش یافته است. با این حال، این موشک‌ها می‌تواند «گوام» را هدف بگیرد. «گوام» پایگاه نیروی هوایی آندرسن است که از آنجا نیروی هوایی آمریکا بمب افکن‌های غول پیکر B۱، B۲ و B۵۲ را به پرواز در می‌آورد. «تونگ ژائو»، تحلیلگر مرکز کارنگی برای سیاست جهانی می‌گوید اگر برد موشک‌های کره‌شمالی بتواند گوام را هدف قرار دهد «به کره‌شمالی بازدارندگی هسته‌ای منطقه ای» می‌دهد. این یعنی کره‌شمالی نیازی ندارد تا موشک‌های بالستیک قاره پیما را دنبال کند. این در حالی است که «ملیسا هانهام»، محقق ارشد در مرکز جیمز مارتین برای مطالعات عدم اشاعه در کالیفرنیا می‌گوید این مساله می‌تواند‌«سکویی» برای کره‌شمالی باشد.

بسیاری از کارشناسان دیگر نیز اعلام کردند که توانمندی به پرواز در آوردن این موشک به این معناست که کره‌شمالی می‌تواند از اطلاعات مربوط به ساخت این موشک در موشک‌های دیگر هم استفاده کند. «یوان گراهام»، کارشناس موسسه Lowy در استرالیا می‌گوید: «با توجه به تهدیدات مکرر ترامپ مبنی بر هدف قرار دادن کره‌شمالی، این آزمایش‌های موشکی احتمالا می‌تواند نوعی بازدارندگی برای این کشور باشد و عدم حمله آمریکا هم احتمالا به همین دلیل است.» سی‌ان‌ان می‌افزاید این موشک در ۵۰۰ کیلومتری ولادی وستک در روسیه فرود آمد و باعث شد نیروهای دفاع هوایی روسیه در شرق دور این کشور به حالت آماده باش کامل درآیند.

پیامی از سوی پیونگ یانگ

برخی بر این باورند که کره‌شمالی این پیام را می‌خواهد به چین بفرستد که نظر این کشور هیچ اهمیتی برای پیونگ یانگ ندارد. «کارل شوستر»، استاد دانشگاه هاوایی می‌گوید: «این کشور می‌خواهد به چین بگوید نظر تو برایم اهمیت ندارد. من مستقل هستم.» چین یکی از حامیان اصلی و تامین‌کنندگان مالی و غذا و سوخت برای کره‌شمالی است. او بر این باور است که آزمایش‌های موشکی به کره‌شمالی اعتماد به نفس داده و باعث شده این کشور خود را در چانه‌زنی با همسایگان در موضع قدرت بداند. به همین دلیل، ارسال این پیام‌ها به پکن نشان می‌دهد که کره‌شمالی از یک سو به دنبال دریافت کمک‌های مالی- سیاسی پکن است اما از سوی دیگر خود را دارای اعتماد به نفس و صاحب قدرت می‌داند که نیازی ندارد دیگران برایش تصمیم بگیرند. الجزیره می‌نویسد کره‌شمالی بر این باور است که «آمریکا به کشورهای فاقد تسلیحات هسته‌ای تشر می‌زند.» بنابراین، قرار گرفتن در مسیر هسته‌ای شدن بهترین گزینه برای «کیم» تلقی می‌شود.

این کشور به آمریکا هشدار داده که در محاسبات خود دچار خطا نشود. الجزیره می‌افزاید: زمان شلیک این موشک هم مهم است زیرا کره‌جنوبی در آستانه انتقال قدرت بود و رئیس جمهوری تازه مستقر شده بود. این گزارش می‌افزاید: «شلیک این موشک نشانه‌ای است که می‌خواهد بگوید ما از ترامپ نمی‌ترسیم.»

واکنش‌های جهانی

کاخ سفید در واکنش به آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی اعلام کرد، فرود این موشک بیشتر نزدیک به خاک روسیه بوده ژاپن و مسکو از این مساله خشنود نیستند. به گزارش رویترز، در بیانیه کاخ سفید آمده است: تمام کشورها باید تحریم‌های سخت تری را علیه کره‌شمالی اجرا کنند. همچنین در بیانیه فرماندهی آمریکا در اقیانوس آرام نیز آمده است که این مقر یک موشک کره‌شمالی را که ۱۳ مه ۲۰۱۷ در ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت هاوایی شلیک شد، شناسایی و ردگیری کرده است. فرماندهی دفاع هوا فضای آمریکای شمالی تایید کرده که این موشک تهدیدی علیه آمریکای شمالی نیست.

«مون جائه این» رئیس‌جمهوری جدید کره‌جنوبی نیز با محکوم کردن آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی تاکید کرد: این اقدام نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت است. مون که برای اولین بار از زمان روی کارآمدن ریاست شورای امنیت کشورش را برعهده گرفته است به شدت از تحرکات اخیر پیونگ یانگ ابراز تاسف کرد. در بیانیه کاخ ریاست جمهوری سئول آمده است: «رئیس‌جمهور گفته کره‌جنوبی آماده مذاکرات احتمالی با کره‌شمالی است، اما این تنها در شرایطی ممکن می‌شود که پیونگ یانگ تغییر رویکرد از خود نشان دهد.»

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن گفت که وزرای خارجه کشورش و کره‌جنوبی درخصوص پرتاب موشکی کره‌شمالی گفت‌وگوی تلفنی داشته‌اند.

آبه گفت: شوتارو یاچی، مشاور امنیتی ارشد شینزو آبه نیز با هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا تماس تلفنی داشت. با این حال، دولت‌های ژاپن و آمریکا پس از انجام آزمایش موشکی اخیر از سوی کره‌شمالی از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا جلسه‌ای فوق‌العاده را برای رسیدگی به این مساله برگزار کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اروگوئه که اکنون ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد، اعلام کرد، قرار است این جلسه امروز برگزار شود.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل با اشاره به این آزمایش موشکی جدید از سوی کره‌شمالی گفت: هیچ توجیهی برای این آزمایش وجود ندارد. این تهدید جدی است و باید درباره آن به بحث نشست. سخنگوی ناتو در بروکسل این اقدام کره‌شمالی را نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل دانست و اعلام کرد این آزمایش از سوی کره‌شمالی تهدیدی برای امنیت و صلح بین‌الملل است. سخنگوی امور خارجه اتحادیه اروپا نیز این اقدام از سوی کره‌شمالی را به شدت محکوم کرد و گفت که این آزمایش موشکی تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل و منطقه محسوب می‌شود و در زمانی که نیاز است تا اوضاع در شبه جزیره کره رو به بهبودی رود، این اقدامات تنها باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود. فرانسه نیز که این روزها مشغول انتقال قدرت به رئیس‌جمهور جدید (ماکرون) است ضمن محکوم کردن آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی هشدار داد که این کشور آسیایی تهدیدی جدی برای امنیت جهانی محسوب می‌شود و باید از تعهدات بین‌المللی‌اش پیروی کند.

به گزارش رویترز، رومن نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای گفت: فرانسه از کره‌شمالی می‌خواهد تا فورا به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل کند و به شیوه‌ای کامل، قابل تایید و برگشت ناپذیر به خلع تسلیحات اتمی و بالستیکی بپردازد. این بیانیه نخستین بیانیه وزارت خارجه فرانسه از زمان روی کارآمدن امانوئل ماکرون به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور محسوب می‌شود. دیپلمات‌های فرانسوی می‌گویند، کره‌شمالی موضوعی است که ماکرون درخصوص آن با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا همکاری نزدیک خواهد داشت. لهستان نیز ضمن محکوم کردن آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی آن را تهدیدی برای امنیت منطقه دانست. در بیانیه وزارت خارجه لهستان آمده است: «ما از کره‌شمالی می‌خواهیم تا اقدامات تحریک آمیزش را که منجر به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت می‌شود، متوقف کند. ما از مقامات پیونگ یانگ می‌خواهیم تا به مذاکرات بازگردند و یک سیاست خارجه صلح آمیز بر مبنای اعتماد متقابل اتخاذ کنند. ما آماده‌ایم تا از هرگونه اقدام با هدف ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه حمایت کنیم.»