پایان اوباما کر

دنیای اقتصاد: مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت شکننده‌ای طرح لغو بیمه درمانی دوران باراک اوباما (اوباما کر) یا همان قانون خدمات درمانی مقرون به صرفه (ACA) و جایگزینی آن با یک بیمه درمانی جدید را تصویب کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، ۲۱۷ نماینده به این طرح رای مثبت و ۲۱۳ نماینده علیه آن رای دادند. مصوبه مجلس نمایندگان باید در مجلس سنا نیز مطرح شود.

با وجود آنکه اکثریت کنگره در اختیار جمهوری‌خواهان است، حدود یک ماه پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری و پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان، نتوانستند حمایت لازم برای تصویب طرح را جلب کنند و این طرح از دستور کار خارج شد. لغو بیمه درمانی اوباما یا «اوباماکر» یکی از وعده‌های دونالد ترامپ بوده و تصویب آن در مجلس نمایندگان موفقیتی برای او محسوب می‌شود. کارشناسان معتقدند رئیس‌جمهوری آمریکا با جلب رای موافق مجلس نمایندگان برای لغو اوباماکر، نخستین پیروزی خود را در عرصه قانون‌گذاری و در قوه‌مقننه آمریکا رقم زد.

دموکرات‌ها که همه به این طرح رای منفی دادند، می‌گویند میلیون‌ها نفر از خدمات درمانی محروم می‌شوند. گزارش‌ها حاکی است که طرح بیمه درمانی اوباما به بیش از ۲۰ میلیون آمریکایی که پیش از آن فاقد بیمه درمانی بودند کمک کرده است که به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند. دموکرات‌ها بر این باورند که برچیده شدن «اوباما کر» به منزله بی‌سرو سامانی و بیمه نشدن میلیون‌ها آمریکایی در حوزه سلامت است. با لغو اوباماکر در مجلس نمایندگان، این لایحه راهی مجلس سنا می‌شود که اکثریت آن جمهوری‌خواه بوده و درصدد ارائه بیمه درمانی جدیدی هستند که به «معیارهای ترامپ» نزدیک‌تر باشد. ترامپ بعد از اعلام رای مجلس نمایندگان، پیروزی خود را با اعلام این موضوع که «اوباماکر مرده است»، جشن گرفت.

تظاهرات معترضان

لغو اوباماکر در عرصه اجتماعی البته بی‌هزینه نیست. به گزارش رویترز، معترضان همزمان با نشست کنگره آمریکا برای لغو طرح خدمات درمانی ارزان در آمریکا موسوم به اوباماکر، در مقابل ساختمان کنگره تجمع کردند و در حمایت از این بیمه خدمات درمانی شعار دادند. تجمع‌کنندگان پارچه نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آن در حمایت از این طرح نوشته شده بود اوباماکر موجب نجات جان مردم می‌شود. نانسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا و سناتور برنی سندرز، نماینده دموکرات در این تجمع حاضر شدند و سخنرانی کردند. بن ویکر، رئیس دفتر گروه مردم‌نهاد «move on» در واشنگتن در اظهاراتی در این تجمع گفت: «اگر بیمه درمانی ترامپ تصویب شود، دیگر زایمان از جمله موارد مورد پوشش بیمه خدمات درمانی نخواهد بود. اگر این بیمه تصویب شود داروها و خدمات درمانی مربوط به بیماری آسم و بیماری‌های مادرزاد باید با نرخ‌های آزاد خریداری شود که دیگر اکثر مردم آمریکا قادر به پرداخت آن نخواهند بود. هزاران نفر به علت ناتوانی در پرداخت هزینه‌های درمانی، جان خود را از دست خواهند داد و به همین دلیل است که ما اینجا آمده‌ایم تا اعلام کنیم همه تلاش خود را خواهیم کرد تا اجازه ندهیم بیمه درمانی ترامپ تبدیل به قانون شود.»

نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت: «مشکل آنها بیمه نیست. مشکل آنها ایدئولوژی است. آنها به‌دنبال تصویب یک قانون مالیاتی با نقاب یک قانون بیمه خدمات درمانی جدید هستند. این قانون بیمه جدید یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های انتقال ثروت از خانواده‌های کارگر به ثروتمندان و شرکت‌های ثروتمند آمریکا خواهد بود. به این دلیل است که آنها به‌دنبال لغو قانون اوباماکر هستند که بتوانند قانون مالیاتی خودشان را تصویب کنند.» سناتور برنی سندرز نیز ترامپ را خطاب قرار داد و گفت: «تو به‌دنبال حمایت از طبقه کارگر نیستی. زمانی که ۲۴ میلیون نفر را از بیمه خدمات درمانی محروم می‌کنی و دریافت حق بیمه از کارگران با سنین بالاتر را افزایش می‌دهی و زمانی که ۸۰۰ میلیارد دلار بودجه بیمه خدمات درمانی موسوم به مدیکیت را کاهش می‌دهی و علاوه بر همه اینها ۳۰۰میلیارد دلار در قالب معافیت مالیاتی به دو درصد جامعه می‌دهی و این مساله را ثابت می‌کنی که این اقدامات حمایت از طبقه کارگر نیست بلکه اعلان جنگ با کارگران و کارمندان در این کشور است.» رویترز می‌افزاید: معترضان با تجمع در اطراف کنگره آمریکا، شعار «شرم بر شما باد» علیه نمایندگان مجلس سر دادند. ترامپ ۶هفته پیش هم در تلاش برای لغو اوباماکر دست به دامن کنگره آمریکا شد حال آنکه در آن زمان موفق به جلب حمایت نمایندگان نشد.

تسری اعتراض‌ها به نیویورک

در حالی که رئیس‌جمهوری آمریکا برای اولین بار پس از بر عهده‌گیری ریاست‌جمهوری آمریکا به نیویورک سفر کرد، صدها نفر از معترضان علیه وی به تظاهرات پرداختند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، به‌دنبال دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر استرالیا در نیویورک، جمعی از مخالفان وی در تظاهراتی اعتراضی شعار «ترامپ باید برود» سر دادند. یکی از معترضان اعلام کرد: «من اینجا هستم که علیه تمام سیاست‌های ترامپ اعتراض خود را اعلام کنم. از زمان ریاست‌جمهوری ترامپ شرایط بدتر شده است.» یکی از برگزار‌کنندگان این تظاهرات اعلام کرد: «ترامپ یک فرد ضد روشنفکری است که صلاحیت عهده‌گیری ریاست‌جمهوری آمریکا را ندارد.» پلیس تدابیر امنیتی گسترده‌ای را همزمان با سفر ترامپ به نیویورک برای تامین امنیت محل اقامت وی اتخاذ کرد.

با مواضع اتخاذ شده از سوی معترضان به نظر می‌رسد گسل‌های اجتماعی یکی پس از دیگری در حال فعال شدن است. جامعه آمریکا با شکاف فقیر و غنی و یک دوقطبی فزاینده روبه‌رو است که علت اصلی آن سیاست‌ها و مواضع ترامپ بود. ترامپ اکنون دو سیاست را در پیش گرفته است. وقتی دید در عرصه داخلی با دشواری مواجه است و امکان تغییر برخی سیاست‌ها را ندارد در عرصه خارجی فعال شد و با هدف قرار دادن یمن و سوریه و قشون‌کشی علیه کره‌شمالی توجهات را به خارج معطوف کرد. سپس بار دیگر در یک حرکت سینوسی به تحولات داخلی بازگشت تا وعده‌های خود را عملی سازد.

کارشناسان معتقدند برخی تغییرات وعده داده شده از سوی ترامپ جنبه‌ای «حیثیتی» برای وی یافته و عدم تغییر در آنها می‌تواند مشروعیت او را بیش از این خدشه‌دار سازد. یکی از این تغییرات سیاست‌های مهاجرتی بود که با سد سیستم قضایی آمریکا و ایستادگی قضات مواجه شد و تغییر دیگر لغو اوباماکر بود. اگر ترامپ در اولی به موفقیت دست نیافت اما توانست دومی را- لااقل در مرحله اول یعنی در مجلس نمایندگان- زمینگیر کند. باید دید آیا او می‌تواند در سنای جمهوری‌خواه پیروز شود یا خیر.