فرانسه در یک قدمی کابوس ترامپ

دنیای اقتصاد: بیست و سوم آوریل ۲۰۱۷ برابر با سوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ برای فرانسوی‌ها روز سرنوشت‌سازی خواهد بود. در این روز فرانسوی‌ها پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا رئیس‌جمهور منتخب را روانه کاخ الیزه کنند. این انتخابات، بیست‌وپنجمین انتخابات برای انتخاب رئیس‌جمهوری فرانسه و به عبارتی هفتمین رئیس دولت ‌جمهوری پنجم فرانسه خواهد بود. در انتخابات سوم اردیبهشت ۱۱ نامزد شرکت دارند. در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، ۱۷اردیبهشت برابر با ۷ مه ‌دور دوم انتخابات با حضور دو نامزد پیروز برگزار می‌شود.

به گزارش الجزیره، انتخابات فعلی تفاوت‌های چشمگیری با ادوار قبل دارد. افزون بر این، در شرایط حساس بین‌المللی هم برگزار می‌شود. تفاوت این انتخابات با ادوار قبل این است که اولاند، پس از سارکوزی، دومین رئیس‌جمهور یک دوره‌ای فرانسه است. سارکوزی از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ (یک دوره ۵ ساله) رئیس‌جمهور بود و ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ هم اولاند وارد الیزه شد اما هر دو از بخت ورود به دور دوم ریاست‌جمهوری بازماندند. اما شرایط حساس بین‌المللی هم اشاره دارد به دو اتفاق مهم در عرصه بین‌المللی: یکی، روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و دیگری برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا). در میان نامزدهای فعلی ریاست‌جمهوری هم دو دیدگاه وجود دارد: برخی مدافع همراهی با اروپا هستند و برخی به‌دنبال خروج. کمپین‌های انتخاباتی نیز شامگاه جمعه اول اردیبهشت برابر با ۲۱آوریل به پایان می‌رسد. نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه سوم اردیبهشت از ساعت هشت شب به بعد به وقت محلی اعلام می‌شود. نتایج نظرسنجی‌ها در فرانسه نشان می‌دهد تنها حدود ۶۵ درصد از واجدین شرایط قصد دارند در دور اول انتخابات شرکت کنند و حدود ۵۰ درصد از ۴۷ میلیون رای‌دهنده هنوز نمی‌دانند به چه کسی رای می‌دهند. در این انتخابات، مارین لوپن، رهبر «جبهه ملی» راست افراطی در فرانسه از شانس بالایی برخوردار است به‌گونه‌ای که روزنامه‌های فرانسوی و انگلیسی او را «کابوس فرانسه» لقب داده‌اند. محافل فرانسوی از این وحشت دارند که موج پوپولیسم و راست‌گرایی به فرانسه رسیده باشد.

برخی نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که لوپن ممکن است به دور دوم انتخابات وارد شود. مجموعه‌ای از ترس‌ها مانند ورود لوپن به دور دوم انتخابات، ورود او به الیزه، بحث‌های مربوط به فرگزیت (خروج احتمالی فرانسه از اروپا) و ... باعث شده افکار عمومی فرانسه، محافل رسانه‌ای و آکادمیک در فرانسه به هول و هراس بیفتند. به گزارش لوموند، شاید به همین دلیل باشد که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، کارزار انتخابات فرانسه شاهد بروز تنش ها، اتهام‌ها و رسوایی‌های مالی برخی نامزدها شده است. ترس‌هایی که نمود آن برگزاری تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی، پرتاب تخم‌مرغ، سیلی زدن و پاشیدن آرد به سمت نامزدهاست.

نامزدها چه کسانی هستند؟

در این انتخابات ۱۱ نامزد حضور دارند که در میان آنها دو زن نیز دیده می‌شود. اما نامزدها چه کسانی هستند و چه دیدگاه‌هایی دارند؟

1- مارین لوپن: متولد ۵ اوت ۱۹۶۸ در «نویی سورسن» است. وی از ۱۸ سالگی به حزب راست افراطی «جبهه ملی» که پدرش «ژان ماری لوپن» بنیانگذار آن بود، وارد شد و از سال ۲۰۱۱ در راس این حزب قرار گرفت. این سیاستمدار پوپولیست به شغل وکالت اشتغال دارد و از سال ۲۰۰۴ بر یکی از کرسی‌های پارلمان اروپا تکیه زده است. برخی بر این باورند که این بانوی ۴۸ ساله دارای دیدگاه‌هایی دموکراتیک‌تر شده و به لحاظ سیاسی انعطاف‌پذیرتر از پدرش است اما با این حال، هستند افرادی که او را «کابوس فرانسه» می‌پندارند. این مساله باعث شد که برخی رسانه‌ها از وی به‌عنوان نسخه فرانسوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا یاد‌کنند.

شعار او «فرانسه قوی» است و از برنامه هایش می‌توان به محدود کردن مرزها و مهاجرت، بهبود اقتصاد و دادن اولویت شغلی به فرانسوی‌ها و انتقاد از نهادهای بین‌المللی همچون سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اشاره کرد. او خواهان برگزاری یک همه‌پرسی برای خروج فرانسه از اتحادیه اروپا است. او انتقادات زیادی را هم روانه مسلمانان کرده است. لوپن از جمله هواداران سیاست‌های پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است. برخی نظرسنجی‌ها می‌گویند او بخت ورود به دور دوم انتخابات را دارد و از گزینه‌های جدی در انتخابات پیش روست.

2- امانوئل مکرون: وی متولد ۲۱ دسامبر ۱۹۷۷ سیاستمدار، بانکدار سابق و جوان‌ترین نامزد انتخابات ۲۰۱۷ ریاست‌جمهوری فرانسه است که از ۲۶ اوت ۲۰۱۴ تا ۳۰ اوت ۲۰۱۶ به‌عنوان وزیر اقتصاد، صنعت و امور دیجیتال در دولت فرانسوا اولاند فعالیت می‌کرد. وی اگرچه در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ عضو حزب سوسیالیست فرانسه بود، اما در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد دیگر نمی‌خواهد در این حزب فعالیتی داشته باشد و سیاست خود را «نه راست و نه چپ» و «عملگرایی» معرفی کرد.

رسانه‌های فرانسوی در مورد این نامزد انتخاباتی نوشته‌اند که این برای نخستین بار در تاریخ جمهوری پنجم است که یک نامزد که پیش‌تر در هیچ انتخاباتی شرکت نداشته، اینک به اینچنین جایگاهی دست یافته است. او همچنین پایه‌گذار حزب «En Marche» است. مکرون در میان سایر نامزدهای انتخابات ۲۰۱۷ ریاست‌جمهوری فرانسه، بیش از دیگران طرفدار اتحادیه اروپا است. مکرون برنامه‌هایی برای نوسازی اقتصاد فرانسه در نظر دارد. وی از جمله نامزدهایی است که در کنار انتقاد از سیاست‌های بین‌المللی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، از اقدام این کشور در حمله موشکی به سوریه حمایت و به شدت از بشار اسد انتقاد کرد. این نامزد جوان و مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به همراه مارین لوپن پیشتاز نظرسنجی‌ها است و براساس اطلاعات منتشر شده در این نظرسنجی‌ها، در صورت حضور مکرون و لوپن در دور دوم انتخابات، این مکرون است که به کاخ الیزه راه می‌یابد.

3- ژان لوک ملانشون: زاده ۱۹ اوت ۱۹۵۱ سیاستمدار چپگرای فرانسوی و عضو حزب سوسیالیست از سال ۱۹۷۶ بود که بعدها به‌دلیل اختلاف‌نظر از این حزب جدا شد. وی حامی افزایش حقوق کارگران، توسعه برنامه‌های رفاه اجتماعی و باز توزیع انبوه ثروت به منظور از میان بردن نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی در فرانسه است.

در عرصه بین‌المللی ملانشون خواستار ترک پیمان‌های اتحادیه اروپا، سیاست‌های محیط‌زیستی و مراقبت از استقلال فرانسه در مقابل دیگر کشورها به‌ویژه آمریکا است. ملانشون برای شرکت در انتخابات ۲۰۱۷ ریاست‌جمهوری فرانسه به‌عنوان نماینده جنبش چپ افراطی «فرانسه نافرمان» وارد عرصه شد. کاستن از قدرت رئیس‌جمهوری به نفع قوه مقننه و اتحاد با روسیه علیه گروه تروریستی داعش و اسلامگرایان افراطی از دیگر دیدگاه‌های سیاسی ملانشون به‌شمار می‌رود. وی از جمله نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه است که به‌شدت از حمله موشکی اخیر آمریکا به سوریه انتقاد کرد. پس از این حمله بود که ملانشون تاکید کرد که می‌خواهد فرانسه برای پرهیز از مواجهه با روسیه، از «ناتو» خارج شود. ملانشون هم‌اکنون جایگزین فرانسوا فیون در رده سوم نظرسنجی‌ها شده است و با اختلاف اندک پشت‌سر مکرون و لوپن قرار دارد.

4- فرانسوا فیون: زاده چهارم مارس ۱۹۵۴ در «مان»، سیاستمداری کهنه‌کار و عضو حزب جمهوری‌خواهان است که در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ نخست‌وزیر دوران نیکولا سارکوزی بود. وی را از حامیان سیاست‌های ولادیمیر پوتین و از جمله کسانی معرفی می‌کنند که خواستار محدود شدن قدرت کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس همچون عربستان و قطر و نزدیکی به ایران است. از آنجا که فیون در جریان مبارزات انتخاباتی، بارها نقش عربستان سعودی را در گسترش افراط‌گرایی در جهان به‌ویژه در فرانسه محکوم کرده است، برخی سران سعودی نگران تبعات منفی پیروزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه هستند.

از سیاست‌های اقتصادی او می‌توان به پایان دادن به قانون ۳۵ ساعت کار هفتگی، کاهش ۵۰۰هزار شغل دولتی، ممنوعیت مالیات بر ثروت، موثرسازی قانون کار و اصلاح نظام بیمه و سلامت اشاره کرد. محبوبیت این نامزد جمهوری‌خواه پس از انتشار اتهام‌های مالی همچون ایجاد مشاغل ساختگی برای همسر و فرزندانش در پارلمان فرانسه که به «پنه لوپه گیت» مشهور شد، به شدت کاهش یافت و اینک با ۱۸ درصد محبوبیت در میان رای دهندگان، در رده چهارم جدول نظرسنجی‌ها جای گرفته است.

5- بنوا آمون: زاده ۲۶ ژوئن ۱۹۶۷ و عضو حزب سوسیالیست است. وی در سال ۲۰۰۸ همزمان نماینده اروپا و سخنگوی سوسیالیست شد و در دولت فرانسوا اولاند، معاون وزیر اقتصاد اجتماعی و همبستگی را بر عهده داشت و در سال ۲۰۱۴ وزیر آموزش دولت مانوئل والس شد. براساس آخرین اطلاعات نظرسنجی‌های منتشر شده، هم اینک بنوا آمون سوسیالیست در رده پنجم جدول نظرسنجی‌ها و پشت سر ملانشون و فیون قرار دارد و کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند که نمی‌تواند به دور دوم انتخابات فرانسه راه یابد و ادامه‌دهنده دولت سوسیالیست اولاند باشد.

6- نامزدهای کوچک انتخابات فرانسه: در شرایطی که ۱۱ نامزد شامل ۹ مرد و ۲ زن به انتخابات ۲۰۱۷ ریاست‌جمهوری فرانسه راه یافته‌اند، ۶ نامزد که رای آنان از پنج درصد تجاوز نمی‌کند به‌عنوان «نامزدهای کوچک» شناخته می‌شوند.

این نامزدها شامل «نیکولا دوپو-انیان» از «حزب فرانسه به پاخاسته»، « ناتالی آرتود» از «حزب مبارزه کارگران»، « فیلیپ پوتو» از «حزب نوین ضدسرمایه‌گذاری»، «ژاک شمیناد» از «حزب اتحاد و ترقی»، «ژان لاسال» از جنبش «مقاومت» و «فرانسوا آسلینو» از « اتحادیه مردمی جمهوری‌خواهان» هستند که شانس چندانی برای پیروزی ندارند.

انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در فرانسه تنها تعیین‌کننده سیاست یکی از مهم‌ترین قدرت‌های جهان در پنج سال آینده نیست. آنچه به این انتخابات بیش از همه اهمیت می‌بخشد، تاثیر بسیار شدید آن بر آینده اتحادیه اروپا و در نتیجه آینده جهان است.