دنیای اقتصاد: نیل گورساچ، گزینه پیشنهادی ترامپ برای دیوان عالی قضایی این کشور به شدت فضای سیاسی واشنگتن را دو قطبی کرده است. به‌ نوشته نیویورک‌تایمز به‌رغم اینکه دموکرات‌ها ۴ سناتور خود را به‌دلیل حمایت آنها از گزینه پیشنهادی ترامپ از دست داده‌اند، اما این حزب توانایی استفاده از فیلی‌باستر را دارد. در حالی که کمیته قضایی سنای آمریکا روز دوشنبه صلاحیت نیل گورساچ را تایید و زمینه را برای رای‌گیری نهایی در صحن این مجلس فراهم کرد، سناتورهای دموکرات هم خبر داده‌اند که برای استفاده از قانون معروف به «فیلی‌باستر» از حد نصاب دست‌کم ۴۰ رای فراتر رفته‌اند. این در حالی است که جمهوری‌خواهان به‌دنبال تهیه قانونی هستند که بتوانند فیلی‌باستر دموکرات‌ها را خنثی کنند. آنها برای تحقق این هدف در پی تغییر آیین‌نامه در این زمینه هستند. در این شرایط اما دموکرات‌ها مدعی‌اند با ۴۱ رای موافقی که جلب کرده‌اند می‌توانند مانع از رای‌گیری نهایی برای نامزدی نیل گورساچ شوند و با توجه به اینکه بر اساس قواعد کنگره آمریکا، بحث در مورد یک موضوع محدودیت زمانی ندارد، عملا رای‌گیری در مورد صلاحیت این قاضی پیشنهادی جمهوری‌خواهان را منتفی کنند. با وجود این جمهوری‌خواهان نیز می‌توانند از روش دیگری برای عقیم کردن شیوه دموکرات‌ها بهره ببرند.

در صورت استفاده دموکرات‌ها از تاکتیک فیلی‌باستر، جمهوری‌خواهان هم قادر خواهند بود با استفاده از تاکتیک دیگری که بسیار به ندرت مورد استفاده قرار گرفته، حد نصاب لازم برای تایید گورساچ را از عدد فعلی ۶۰ به ۵۱ تقلیل دهند؛ روشی که به «تاکتیک اتمی» شهرت یافته است و استفاده از آن می‌تواند در فضای به شدت دوقطبی شده واشنگتن، بسیار جنجالی شود. جمهوری‌خواهان هم اکنون ۵۲ کرسی سنا را در اختیار دارند و گزارش شده از حمایت چهار سناتور دموکرات هم برای تایید قاضی گورساچ برخوردارند.

گروه‌هایی از کنشگران مدنی، نیل گورساچ را به محافظه‌کاری می‌شناسند. رسیدن او به دیوان عالی می‌تواند در موضع‌گیری‌های آینده این عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری آمریکا، تعیین‌کننده باشد. در این خصوص دیان فاینستین، سناتور ایالت کالیفرنیا صلاحیت قاضی گورساچ را با اشاره به دو حکم صادره از سوی او زیر سوال برده است؛ یکی حکمی که به اخراج یک راننده کامیون انجامیده و دیگری حکمی که به ضرر یک کودک اوتیسمی تمام شده است. دموکرات‌ها می‌گویند قاضی گورساچ از حامیان گروه‌های صنعتی بزرگ در برابر شاکیان خصوصی است. فاینستین همچنین همراهی گورساچ با سیاست استفاده از «تکنیک‌های پیشرفته بازجویی و اعتراف‌گیری» در دوران ریاست‌جمهوری جرج دبلیو بوش را زیر سوال برده است، گورساچ در آن زمان از وکلای وزارت دادگستری بود. به نظر می‌رسد رویارویی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر انتخاب قاضی نزدیک به دیدگاه‌های‌شان در دیوان عالی، در روزهای آینده جدی‌تر شود.

لیندسی گراهام، سناتور برجسته جمهوری‌خواهان از ایالت کارولینای جنوبی هشدار داد: «اگر مجبور شویم، آیین‌نامه را عوض می‌کنیم و این طور به نظر می‌رسد که چاره‌ای جز این هم نخواهیم داشت.»