دنیای اقتصاد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده می‌گوید که آماده است تا معضل تهدید هسته‌ای کره‌شمالی را با همراهی چین یا بدون مشارکت این کشور حل کند. به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ که احتمالا پنج‌شنبه یا جمعه در فلوریدا با رئیس‌جمهوری چین دیدار خواهد کرد،روز یکشنبه گفت که آمریکا می‌تواند به تنهایی مشکل برنامه هسته‌ای کره‌شمالی را حل کند، چراکه چین تاکنون قدمی در این زمینه برنداشته است.

ترامپ در مصاحبه با فایننشال‌تایمز گفت: اگر چین نتواند مشکل کره‌شمالی را حل کند، قطعا ما این کار را انجام خواهیم داد. ترامپ البته درباره اینکه چگونه قصد دارد معضل برنامه هسته‌ای کره‌شمالی را حل کند جزئیاتی ارائه نداد اما برخی از تحلیلگران می‌گویند احتمال دارد این اظهارنظر سربسته و مرموز ترامپ به این دلیل بوده باشد تا رئیس‌جمهوری چین را در آستانه دیدار با وی به واکنش وادارد. در این راستا آنتونی روگریو، تحلیلگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید: «همکاری با چین که مهم‌ترین متحد کره‌شمالی و بزرگ‌ترین کمک‌کننده اقتصادی کره‌شمالی است نمی‌تواند کمک موثری برای کاهش رفتار پرخاشگرانه پیونگ‌یانگ باشد.» او می‌افزاید: «منتظر چین ماندن برای اینکه به کره‌شمالی فشار بیاورد، کاری عبث و بیهوده است. این شیوه نه برای جورج بوش مفید واقع شد، نه برای باراک اوباما. برای دونالد ترامپ هم این شیوه جواب نخواهد داد. تا به امروز، شیوه مهار کردن کره‌شمالی به‌وسیله چین بر همکاری‌های چندجانبه استوار بوده است. ۶کشور در این موضوع دخیل بوده‌اند و افزون بر این تحریم‌های سازمان ملل نیز عامل دیگری بود تا پیونگ‌یانگ بیش از پیش تحت‌فشار قرار بگیرد. این شیوه اساسا به‌عنوان راهبرد صبوری در برابر خاندان کیم‌ها شناخته می‌شود. اما این راهبرد تاکنون کمترین اثرگذاری را داشته است و از سال ۲۰۱۶ به این‌سو نیز کره‌شمالی با شتاب بیشتری برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است. با این تفاسیر می‌توان این پرسش را مطرح کرد که اقدام یکجانبه ایالات‌متحده چگونه می‌تواند باشد؟

گزینه اول: گفت‌وگوی مستقیم

در دوران کارزارهای انتخاباتی ترامپ دست‌کم سه‌بار رویکردی ساختارشکن درباره کیم جونگ اون ابراز و برای گفت‌وگو با وی اعلام آمادگی کرد. لان‌چی‌هان، یک محقق در موسسه هوور در این‌باره گفت: فکر نمی‌کنم با گفت‌وگوهای کوتاه وموردی مساله‌ای حل شود. او ادامه داد: این مشکل از آن مشکلاتی نیست که به یکباره حل شود و اگر قرار بر حل آن باشد یک دوره زمانی چند ساله لازم است. پیونگ‌یانگ بارها اعلام کرده است که درهای گفت‌وگو با آن کشور باز است اما بر این نکته هم تاکید داشته است که هرگز حاضر نیست تا خلع سلاح هسته‌ای را به‌عنوان پیش‌شرط گفت‌وگوها بپذیرد. لئون سیگال، مدیر پروژه‌های امنیتی کشورهای شمالی آسیا در شورای تحقیقات علوم اجتماعی در نیویورک در این‌باره تصریح می‌کند: «این احتمال وجود دارد که پیونگ‌یانگ با تعلیق برنامه هسته‌ای و آزمایش موشک‌هایش در قبال تامین امنیت کره‌شمالی موافقت کند.» سیگال می‌گوید تنها راه خروج از این بن‌بست به‌وجود آمده همین راه اخیر است.

گزینه دوم: سخت‌گیری

روگیرو می‌گوید: ایالات‌متحده باید در برابر بانک‌های چینی که با کره‌شمالی همکاری می‌کنند شدت عمل بیشتری نشان دهد. روگیرو تاکید می‌کند که ترامپ باید وزارت خزانه‌داری را مجبور کند تا تحقیقات بیشتری از شر‌کت‌ها و بانک‌های چینی به‌عمل آورد و در صورت مشخص شدن همکاری‌ با پیونگ‌یانگ آنها را تنبیه کند. روز جمعه، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۱ کره‌ای و شرکت این کشور را با تحریم مواجه کرد. این افراد به‌دلیل ارتباط با برنامه پنهان تسلیحاتی کره‌شمالی مورد تحریم ایالات‌متحده قرار گرفتند اما روگیرو بر این باور است که آمریکا به جای تمرکز بر کره‌شمالی باید چین را تحت‌نظر قرار دهد.

گزینه سوم: حمله نظامی

در اولین سفر آسیایی رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه ایالات‌متحده وی از احتمال حمله نظامی به کره‌شمالی خبر داد. او در این‌باره گفته بود: قطعا آمریکا به‌دنبال سخت کردن مسائل نیست اما اگر کره‌شمالی تهدیدی برای نیروهای کره‌جنوبی یا نیروهای آمریکایی باشد، احتمال استفاده از هر گزینه‌ای مطرح است. تحلیلگران اما می‌گویند هر اقدام خشن علیه پیونگ‌یانگ می‌تواند تبعات سخت‌تری به‌ویژه برای کره‌جنوبی به همراه داشته باشد. کارل شوستر، پروفسور دانشگاه هاوایی می‌گوید: هر چیزی قابل انجام است، اما باید دید از این اقدام چه چیزی عاید ما می‌شود. در ماه مه سال ۲۰۱۶ اعلام شد که آمریکا می‌تواند با استفاده از موشک‌های کروز و هوشمند به کره‌شمالی حمله کند. همچنین این کشور می‌تواند با استفاده از بمب‌افکن‌های بی-۲ نیز در نابودی سایت‌های موشکی کره‌شمالی اقدام کند. با این حال گفته می‌شود ترامپ هیچ گزینه نظامی برای کره‌شمالی ندارد و او به فکر گزینه‌های دیگر است.