دنیای اقتصاد: یک مقام ارشد نظامی آمریکا روز سه‌شنبه با همتایان روس و ترکیه‌ای خود دیدار داشت. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این جلسه به مسائل سوریه مربوط می‌شد و هدف از آن این بود که وقایع ناخواسته‌ای در این کشور بین آنها به‌وجود نیاید.

در این دیدار ژنرال خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ترکیه و همتایان روس و آمریکایی او ژنرال والری گراسیموف و ژنرال جوزف دانفورد، در دیداری در آنتالیا به گفت‌وگو درباره مسائل امنیتی مشترک سه کشور در منطقه پرداختند. ارتش ترکیه اعلام کرده است محور اصلی این دیدار اوضاع در سوریه و عراق بوده است. سه کشور یاد شده به‌ویژه در سوریه اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. با این حال در یک جبهه همه در کنار هم قرار دارند؛ جنگ با داعش.

در این زمینه ترکیه سوای اهداف یاد شده قصد توقف کردهای سوریه را هم دارد. این نیروهای کرد، مورد حمایت آمریکا هستند. در این جلسه، حاضران در مورد مسائل مختلف از جمله کردها هم بحث و گفت‌وگو داشتند. برنامه این دیدار از پیش‌ اعلام نشده بود اما عصر دوشنبه، بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه گفت که کشورش بدون هماهنگی با آمریکا و روسیه نمی‌تواند دست به عملیات نظامی در منبج بزند. این در حالی است که ترکیه اخیرا گفته بود، در صورت خارج نشدن کردهای سوریه (یگان‌های مدافع خلق) از منبج، به آنها حمله خواهد کرد. منبج که در شمال سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد، سال گذشته توسط نیروهای موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» و با حمایت آمریکا از چنگ داعش خارج شد. در حال حاضر این شهر عملا در دست یگان‌های مدافع خلق کرد است. ترکیه حضور این نیرو را در مرز خود برنمی‌تابد و به‌دنبال راهی برای تغییر سیاست آمریکا در حمایت از کردهای سوریه است.

یگان‌های مدافع خلق بازوی مسلح «حزب اتحاد دموکراتیک» سوریه PYD به‌شمار می‌آیند. حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و یگان‌های مدافع خلق از نظر دولت ترکیه به ‌مثابه شاخه‌ای از پ‌ک‌ک، حزب کارگران کردستان ترکیه بوده و از این‌رو دولت ترکیه این جریان را یک سازمان تروریستی ارزیابی می‌کند. دولت آمریکا ارزیابی متفاوتی از حزب اتحاد دموکراتیک سوریه دارد و این سازمان را یک جریان تروریستی نمی‌داند. آمریکا نیروهای وابسته به یگان‌های مدافع خلق را مهم‌ترین و قابل اعتمادترین متحد خود در نبرد با داعش ارزیابی می‌کند. با این حال این امکان هست که کردهای سوریه با تحولاتی که در جنگ علیه داعش در حال تکوین است، دست‌کم مجبور به یک عقب‌نشینی مهم شوند. روزنامه نیویورک‌تایمز اما می‌گوید که بحران سوریه موجب شد تا این دیدار غیرمعمول بین سه کشور رخ دهد. ژنرال دانفورد در این دیدار تاکید کرده است که باید با همه گروه‌های تروریستی در سوریه مبارزه شود. موضوع شمال سوریه در چند روز اخیر به شدت حساس و تنش‌زا شده است. حملات هوایی که در این نقطه از سوی روسیه و آمریکا دنبال می‌شود، ورود نیروهای ترکیه به شهر الباب، همه و همه موجب شده است تا موضوع شمال سوریه در کانون توجه این سه کشور قرار بگیرد.

ترکیه اما در این دیدار تنها کشوری بود که سوای داعش نگرانی‌های دیگری هم داشت؛ کردها. برخی می‌گویند که ورود ترکیه به شمال سوریه به‌دلیل عقب راندن داعش نیست، بلکه آنها به مقابله با کردها می‌پردازند. ابو امجد، یکی از فرماندهان حاضر در منبج می‌گوید که در هفته گذشته نیروهای آنها توسط سربازان ترکیه مورد هدف قرار گرفته‌اند. با تشدید بحران در این منطقه، شورای نظامی حاضر در منبج در تلاش است تا خود را در این منطقه از دست نیروهای ترکیه‌ای دورتر و به روستاهایی که تحت کنترل نیروهای روسیه و در عین حال حامی حکومت سوریه است، نزدیک کند. همزمان اما حضور نفربرهای هاموی آمریکایی که پرچم آمریکا روی آن نصب شده است نیروهای وفادار به ترکیه را در منبج دلسرد کرده است. زیرا نیروهای آمریکا حامی نیروهای کرد در این منطقه هستند.

آمریکا عده‌ای از تفنگداران خود را که پیش‌تر در اربیل اقلیم کردستان ساکن بودند به اطراف منبج فرستاده است. این حضور اما همراه با سوالاتی است. رنجرهای آمریکایی عموما در سایه فعالیت می‌کنند اما حضور آشکار آنها در این منطقه موجب شده است از آن به‌عنوان فعالیتی غیرمعمول یاد شود.

یکی از مقامات آمریکایی به نیویورک‌تایمز می‌گوید وضعیت در منبج مانند بشکه باروت در حصار آتش است، تنها کافی است یک آتش کوچک به سمت این بشکه هدایت شود. البته پیش‌تر نیز چند گلوله بین طرفین درگیر در این منطقه رد و بدل شده است. روسیه هفته گذشته با جنگنده‌های خود به سمت نیروهای عربی که توسط آمریکا آموزش می‌بینند چند راکت شلیک کرد. همین اقدام موجب می‌شود که آمریکا ترغیب شود تا هر چه زودتر رقه، پایتخت خودخوانده داعش را تسخیر و آتش اختلافات را افزون کند. برای همین بینالی ییلدریم می‌گوید که در سوریه گروه‌های مختلفی حضور دارند و لازم است که بین این گروه‌ها هماهنگی به‌وجود بیاید. هر چند هنوز اختلافات آمریکا و ترکیه بر سر نیروهای «YPG» وجود دارد.

کنترل ارتش سوریه بر منابع آبی حلب

همزمان ارتش سوریه و نیروهای‌هم‌پیمان آن توانستند کنترل شهرک استراتژیک «الخفسه» واقع در کرانه غربی رود فرات در حومه شرقی حلب و فرودگاه الجراح را به دست بگیرند.

به گزارش خبرگزاری آلمان ارتش سوریه شب گذشته بر شهرک الخفسه در جنوب شهر منبج، موتورخانه و تاسیسات تصفیه خانه آب در کنار رود فرات که آب حلب را تامین می‌کنند و نیز فرودگاه الجراح مسلط شد. یک منبع سوری افزود: بعد از تسلط ارتش سوریه بر شهرک الخفسه مسیر برای پیشروی به سمت شهرک دیرحافر فراهم شده که از دو بخش غرب و شمال تحت محاصره ارتش است. این پیشروی ارتش موجب می‌شود تا به سمت شهرک «مسکنه» در نزدیک آن حرکت کند که شامل فرودگاه «کشیش» (الجراح) است. این فرودگاه در کمتر از چهار کیلومتری مواضع ارتش سوریه واقع است. ارتش سوریه برای رسیدن به شهرک دیرحافر تلاش می‌کند تا بتواند پایگاه‌های نظامی خود را در فرودگاه کویرس و خطوط امدادی متصل به شهر منبج در حومه شرقی حلب از حملات داعش در امان نگه دارد. دیده بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد، ارتش سوریه بر منبع اصلی تامین‌کننده آب حلب تسلط یافته و آن بعد از پیشروی سریع علیه داعش بود که ارتش سوریه را به کرانه رود فرات رساند. این دیده‌بانی افزود، ارتش و نیروهای ‌هم‌پیمان آن با حمایت هوایی روسیه و سوریه این پیشروی سریع را رقم زدند. دیده بان حقوق بشر سوریه افزود، نیروها شهرک الخفسه را تحت کنترل گرفتند که شامل موتورخانه، تلمبه‌خانه و تصفیه‌خانه‌های آب است.